Fast du tog mitt inlägg om (vaga minnen av) mödrakooperativ och argumenterade emot matriarkala samhällen. Redan där spårade det ju ur rätt rejält? Jag har alltså inte hävdat att er bild av stenåldern i själva verket borde ersättas av något slags fantasiamazoner, utan att det handlade om parallella maktstrukturer och samarbete. Tänk vargflockar, typ. Som både
@Badger och
@Sol gått in på i mycket mer detalj tror jag.
Det blir alltså märkligt att argumentera emot att en eller ett par enskilda drottningar lett till jämställda samhällen, när ingen (såvitt jag sett?) argumenterat för det. Bara
emot entydigt patriarkala samhällen, i samhällen där (vissa) kvinnor har konstant/regelbunden
del av makten. (Långt ifrån alla av dessa har dock haft en ickepatriarkal struktur heller, ämnet är inte enkelt! Men just därför bör man ju akta sig för att förenkla det så in i bängen och sen använda dessa förenklingar som underlag för slutsatser.)
Det är bara så väldigt, väldigt synd när saker framförs som självklara sanningar som bara befäster vad som mer eller mindre är konstruerade lögner...