Kvinna frias från djurplågeri - hund kan ha stängt in sig själv i stekhet bil

Stängt in sig själv eller inte, vem -fan- binder fast en hund i dragkroken på en bil (eller någonstans ö.h.t) när det är 28 grader i -skuggan- och sen sticker?!

Någon som vet vilken typ av hund det var?

Om hon faktiskt bundit hunden i dragkroken i sådan värme borde hon ju lämnat en vattenskål också. Om hunden inte haft vatten i den typen av värme så är det i sig väldig graverande även om det kanske inte gör någon juridisk skillnad. Däremot är det inte tillåtet att hålla en hund bunden mer än två timmar i vilket fall...

Om hon faktiskt bundit hunden i dragkroken i sådan värme borde hon ju lämnat en vattenskål också. Om hunden inte haft vatten i den typen av värme så är det i sig väldig graverande även om det kanske inte gör någon juridisk skillnad. Däremot är det inte tillåtet att hålla en hund bunden mer än två timmar i vilket fall...

...o dessutom inte tillåtet att binda i dragkroken heller.. (Om hon nu inte hade en speciell uppbidningsanordning som gör att bilen inte kan köras iväg med så länge hunden sitter fast, men det tvivlar jag på att hon hade)

Om det nu var så att hunden på ett olyckligt vis lyckats få bagageluckan att gå igen och därmed låst in sig själv så är det ju självklart väldigt, väldigt olyckligt men jag undrar i vilken värld man som djurägare kan lämna sin hund under sådana omständigheter och sedan inte dubbelkolla 100 gånger med den som i detta fall skulle vara den som hämtade hunden.

Hunden kunde inte ha vetat att en bagagelucka med dåliga fjädringar skulle kunnat slå igen men det borde hundägaren ha haft i åtanke. I mina ögon är detta slarv och oaktsamhet.

Ytterligare en onödig olycka som inträffar för att vissa människor sätter sin egen bekvämlighet framför djurets välbefinnande.

Usch, blir så förbannad :(

Tycker jäkligt synd om uppfödaren. Vettetusan om det är sista gången hen lämnar ut sina hundar på foder...

Om det nu var så att hunden på ett olyckligt vis lyckats få bagageluckan att gå igen och därmed låst in sig själv så är det ju självklart väldigt, väldigt olyckligt men jag undrar i vilken värld man som djurägare kan lämna sin hund under sådana omständigheter och sedan inte dubbelkolla 100 gånger med den som i detta fall skulle vara den som hämtade hunden.

Hunden kunde inte ha vetat att en bagagelucka med dåliga fjädringar skulle kunnat slå igen men det borde hundägaren ha haft i åtanke. I mina ögon är detta slarv och oaktsamhet.

Ytterligare en onödig olycka som inträffar för att vissa människor sätter sin egen bekvämlighet framför djurets välbefinnande.

Usch, blir så förbannad :(
En o annan småbarnsförälder lyckas göra samma misstag årligen.

Vi får hoppas på en fällande dom, annars börjar sommaren illa för våra fyrfota vänner.
http://www.dagensjuridik.se/2015/06...ri-hund-kan-ha-stangt-sig-sjalv-i-stekhet-bil
Hon påstår att hon lämnat både bagageluckan OCH en sidodörr öppen. Alltså kan en sån osannolik historia frikänna någon, som att en hund tagit loss kopplet från dragkroken, stängt en sidodörr OCH en bagagelucka helt själv, dessutom en av dem inifrån bilen. Hon har garanterat glömt att hon hade hunden i bilen.

Fö borde det klassas som oaktsamhet att lämna en hund så i 5 timmar och inte kontrollera att avlösaren hämtat hunden enligt överenskommelse.

Hon påstår att hon lämnat både bagageluckan OCH en sidodörr öppen. Alltså kan en sån osannolik historia frikänna någon, som att en hund tagit loss kopplet från dragkroken, stängt en sidodörr OCH en bagagelucka helt själv, dessutom en av dem inifrån bilen. Hon har garanterat glömt att hon hade hunden i bilen.

Fö borde det klassas som oaktsamhet att lämna en hund så i 5 timmar och inte kontrollera att avlösaren hämtat hunden enligt överenskommelse.

Fast det krävs grov oaktsamhet för att fällas för djurplågeri.
Oaktsamt är det ju alla gånger, men det är inte säkert det når upp till grov sådan (rent juridiskt/i lagens mening alltså).

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 016
Senast: Disen
·
Övr. Hund Nu är vi nära slutet... Eftersom Lucas inte blivit bra efter alla operationer så bestämde vi en ny tid hos veterinären. Mamma åkte...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: plymen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka