Kvickdrags häst; spån elller torv i boxen?

Magica

Trådstartare
Vad använder ni som har häster med luft vägs problem? Vilket funkar bäst; torv eller spån? Och har ni era hästar i ute boxar eller i vanliga stall?
Tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter!

Sv: Kvickdrags häst; spån elller torv i boxen?

Viktigast för en häst med KOL/Kvickdrag är BRA LUFT!
Alltså är en utebox att föredra, och många timmar ute i hagen.

Spån är väl bäst om man blöter det lite för att förhindra dammbindning.
Ju mindre partiklar, ju mer damm blir det.

love_loppan skrev:
Vad använder ni som har häster med luft vägs problem? Vilket funkar bäst; torv eller spån? Och har ni era hästar i ute boxar eller i vanliga stall?
Tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter!
När mitt kvickdrags sto levde så (avlivades denna våren :cry: ) så gick hon ute dygnet runt ,året runt.Hon höll sig "friskare" så.Men de gånger det blåste och regnade för mycket så stod hon på spån i stallet.Det funkade bra för henne de få timmar hon stod där ialla fall.

Om jag personligen hade haft en häst med kvickdrag så hade jag viljat haft hästen i ett utestall med torvbädd.
vi har både torv och spån (eller hade) och jag kan garantera dig att spånet dammar mer, jag har mockat i båda underlagen och man känner sig mycket fräschare i halsen när man har mockat torv, har man mockat i spån boxen (när det fanns en, vi har tagit bort allt spån nu) så är man irreterad i halsen ett bra tag efter, pågrund av allt dam som har hamnat där och snyter man sig så är det svart snor som kommer ut.
det samlades även bra mycket spån dam runt omkring boxen, man såg det förgrymat bra då, ett lager spåndam längst hela kanten när man hade mockat.

Jag har inte haft någon häst med luftvägsproblem själv, men två nära kompisar. Den ena hade sin inne, med tidningspapper som strö. Det fungerade ganska bra för henne, men så hade hennes häst inte så väldigt allvarliga problem.
Den andra kompisen testade allt - tidningspapper, blötte allt foder, övergick till hösilage, många timmar ute per dag, medicinerade mm. Sen började vi med lösdrift (mina fick gå som sällskap åt hennes) och det är det enda som funkat. Nu har hon varit ute i två och ett halvt år, med undantag för några timmar ibland vid riktigt jävligt väder, och hon är nu så gott som symptomfri. Så jag rekommenderar starkt att ordna med en riktigt bra lösdrift året om, då även riktigt bra ventilerade stall innehåller mycket mer bakterier än vad frisk luft någonsin innehåller.

Utebox eller lösdrift är absolut att föredra. Har även använt mig av lätt fuktad torv som bädd när hästen var som sämst. Spån har fungerat bra men dammar dock mer än torv (förutsatt att den fuktas).

Våran häst står på torv i vanligt stall, vi blöter hö eller ger hösilage och pållen får gå ute väldigt mkt.

Förra året hade vi vårat sto som haft kvickdrag på spån hela vintern. Det gick bra, men det luktar så otroligt från ammoniaken, och om vi inte fyllde på med spån nästan jämnt och ständigt, så luktade vilket inte heller är bra för hästarna.

Därför tänker vi prova på att blanda spånet med lite torv i år. Torven dammar ju en del, men om man kombinerar de två med kanske lite mer spån än torv, så tror jag att det kan bli väldigt bra.

Det bästa för hästar som haft kvickdrag eller har någon form av problem med luftvägarna, är att ha tidningspapper som strö. Alltså massa rivet tidningspapper. Problemet är bara att det behöva mycket tidningar och det kostar en hel del att få tag på det!

Spånets dammpartiklar är mkt. mindre än torvets. Spånets damm följer med ner i halsen och lungorna när du andas, torvet stannar kvar i näsan, prova att snyta dig efter att ha mockat i torv :d
Jag skulle föredra att ha hästen på en lätt fuktad torvbädd som du har på stallosan 1 gång i veckan så att ammoniak gaserna minskar!

Tack för att ni delar med er!
Min häst har lindrig kvickdrag. Hon fick det i Maj månad, släpptes ut på bete och går där fortfarande. Under en tid tyckte jag att hennes andning blev sämre men veterinären tycker att det blivit bättre. Bra blir det ju aldrig men bättre iallafall. men nu är det dax för att stalla in henne och då har jag detta dilemma; det närmaste stallet med ledig utebox ligger 2,5-3 mil här ifrån (enkel väg). Det funkar helt enkelt inte.
Har dock en del "vanliga" stall i tanken, stora luftiga stall. Får testa nåt av dessa stall. Kommer nog att testa torv till att börja med då jag nu har insett att hon fick kvickdrag när hon stod på spån. Men sen kan jag inte svära på att det är spånet som är boven...

Tiden får utvisa vad som funkar eller inte funkar.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 343
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka