morris

Trådstartare
Ja har inte en aning om var ja ska lägga denna tråd...
Ja skulle helt enkelt vilja veta mer om hästar med kvickdrag eller början till det... Hur man behandlar hästen, vad man ska göra och så. E d nån som kan?

Hittade en text om kvickdrag. Min vet. sa att vår hosthäst, gamla shettisen skulle äta hösilage istället för hö. Man ska abslolut inte sopa inne i stallet när hästen står inne och så ska man försöka ströa med strö som inte dammar. Typ halm av bra kvalité eller pappersströ. Däremot så enligt nya rön så ska man inte vattna höet. Det ska i så fall läggas i blöt i ett badkar eller så. Dammet följer nämligen med i luftvägarna även om det är *bara* ducshat hö. Så hösilage av bra kvalité är att föredra säger veterinären.

Kvickdrag (COPD)
Kallas även kronisk bronkit eller COPD (Cronic Obstructive Pulmoary Disease) vilket betyder kronisk tilltäppande lungsjukdom. Tillståndet är allvarligt och utsikterna dåliga för en drabbad häst. Hästar kan drabbas av kvickdrag genom dammigt hö, otjänligt foder, fuktig stallmiljö, stall med dåligventilation och ammoniak stank och allergi mot kvalster från mögligt hö. En annan vanlig orsak är förstörda blodkärl i lungorna till följd av överansträngning.

Symptom
Andningsvägarna svullnar, andningen försvåras, pipljud kan höras. Bukmusklerna används då och s.k. kvickdrag utvecklas. Detta sker när lungblåsor blivit uttänjda eller brustit, lungornas totala yta blir mindre och utandningen försvåras. Dubbla flankslag, ihållande hosta och starkt nedsatt prestationsförmåga. Man kan se den s.k. kvickdragsfåran under hästens revben, vilket visar att hästen andas med buken.

Smittorisk
Ingen smittorisk föreligger, men en smittad häst ska tas som en varning. Stallmiljö och foder bör noga undersökas.

Behandling
Sjukdomen som är kronisk blir ofta sämre med tiden. Under betessäsongen kan dock en förbättring märkas, men vid installning kommer symptomen att upprepas. Lösdrift eller ett utestall är att föredra för hästar med kvickdrag. Vattna alltid höet som kvickdragshästen fodras med och utsätt inte hästen för damm eller annan irritation i luftvägarna. Tyvärr blir tillståndet ofta så försämrat efter en tid att hästen måste avlivas.

Stall miljö är den viktigaste punkte för en häst med kvickdrag, foder kommaer som nästa punkt. Sammantaget krävs stor hygien, fodret bör vara dammfritt.

Behandling, det som vetrinär kan erbjuda. Man kan även prova alger som visat sig positiv för en del hästar med luftvägsproblem. Sen är det naturligtvis avgörande hur stora besvär hästen har, vi har en pålle i vårat stall med kvickdrag. Hans problem sitter i lungspetsen, och gäller alltså inte hela lungan. Med mycket utevistelse och liten installning klarar han det utmärkt, men får mer besvär vid längre tid av installning.

Just i detta fall har vetrinär valt att inte behandla, men han tycks klara sig väldigt bra med rätt skötsel.

en häst med början av kvickdrag hostar dom mycket eller lite eller knappt något alls?

Jag har en shettiskille som aldrig visat några som helst symtom innan, men nu i dagarna har han visat någon form av pippljud när han rids, men han hostar aldrig.

Min häst började hosta omedelbart rätt var det var. Samtidigt så snorade hon en massa, så först trodde vi det var förkylning men det visade sig vara bronkit.

Det viktigaste är ju miljön hästen vistas i dvs. stallet om man använder sådant.(utomhus så är ju luften fräsch, får man hoppas... :p)
Bra ventilation är nödvändigt. Bra hö är naturligtvis nödvändigt (dvs. inget mögel osv, kontrollera genom att göra analys)
Ingen ammoniaklukt i stallet, ingen sopning med hästar inne, ingen hög luftfuktighet osv.
Jag har häst med kronisk bronkit (symtomfri) och det ska vara noga med stallmiljön.
Min häst för vitlök och äppelcidervinäger samt blött hö.
Det fungerar fint för henne.
Vissa höstar när det är riktigt dåligt/fuktigt väder så får hon medicin utskrivet av vet då hon är känslig för dåligt väder dvs. regnigt och med detta hög luftfuktighet.

han går ute hela dagen och står endast inne om natten. Vi sopar aldrig när hästarna är inne och vi mockar eller strör inte iheller när dom är inne.

Han äter ensilage som är av hög kvalite samt har stalldörren öppen under natten.

Han andas inte onormalt utan det enda som inte stämmer är hans pippljud vid ridningen. Jag funderade först på struppipning men det borde han inte få vid 14 års ålder.

Det rinner inget från hans nos och han andas helt normalt, men jag ska ringa vet på måndag så får vi se.

Min ponny fick diagnosen kronisk bronkit vid 17 års ålder, hon började hosta på hösten när vädret blev kallare.
Hon klarade sig bra i flera år, vi var noga med dammfritt foder, inte sopa med hästarna inne osv.

Enda gången man märkte något var på hösten/vintern när vädret var rått och fuktigt, då hostade hon även ute men så fort det blev kallare försvann hostan.

På hösten när hon skulle fylla 25 blev hon mycket sämre, hostade, hade ett väsande andningsljud och började "bukandas".
Vi gav henne en cortisonkur men den gav dålig effekt och med tanke på hennes ålder och att hon dessutom hade det jobbigt på sommaren p g a sommareksem valde vi att ta bort henne i början på mars :cry:

Mitt 13åriga shettis sto insjuknade i kvickdrag för 2 år sedan.Hon har haft en väldigt jobbig tid innan dess ståendes i ett extremt otjänligt stall med 0 ventilation och ammoniakstank dagarna i ända.Hon kom hit som 10 åring och hostade lite redan.Hon har på senare år (när hon kommit hit) fått gå ute året runt.OM hon står inne så är det på spånbädd.Vid riktig jobbig hosta får hon Bisolvon som finns till djur receptfritt på apoteket.Annars så får hon ingen "medicin" endast uppblött foder och genomdränkt hö,vitlök.Jag började med vitlöks granulat förra vintern och sedan dess har hon inte fått sina hostanfall.När hon var som sämst så hostade hon tills hon storknade och kissade ner sig totalt.Hennes luftrör pep och rosslade samt andades med de "kända" dubbla flankslag.Var väldigt påverkade och svett av ansträngningen.Hästarna här går alla ute året runt men har tillgång till vind/regnskydd.Vid behov lägger jag även ett regntäcke på henne.Annars tas de in vid riktiga busväder.Hon står då i en box med öppen överdel då hennes box ligger så att hon kan gå direkt ut.
En häst med hostanfall av den kalibern är smärtsamt att se och höra.Så skulle hon insjukna rejält igen så tror jag inte jag låter henne plågas mer av det :cry:.Men peppar,peppar så är hon mycket bra nu. :)

Lägger mig i lite-hur ordnar man en stallmiljö som inte är fuktig? Bor i Halland, där det regnar hela vintern och fukten dryper om allt här. Är utebox också att föredra i ett sånt klimat? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 241
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 763
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 224
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka