Kvarkadrabbad anläggning öppnar - vad kan man göra?

Det är LS eget svar, att de (legalt) inte kan göra något. Det har ringts mer än ett samtal dit. Även om de vill och tycker det är vansinne så har de inga befogenheter.

Det stämmer. Kvarka är enbart anmälningspliktig och går inte under epizootilagen, hade den gjort det hade det gått att göra mycket mer.

Vad är syftet med anmälningsplikt om man samtidigt inte anser det hela så allvarligt att man kan bestämma att isolera? Det låter ju skitlarvigt.

Hade det varit lag på och man hade belyst allvaret med bestämmelser så hade folk nog fattat hur allvarlig åkomman är. När det fattas kraft bakom handlandet så ger man också sken av att det är mindre allvarligt.

Ingen utomstående kan påverka beslutet att öppna en anläggning, som så många poängterat i tråden.
Det man däremot alltid kan göra är att informera och sprida kunskap om vikten av att undvika smittspridning. Påminn alla om vad hästägarförsäkran innebär, om det är tävlingar i trakten. Informera om HUR man undviker att få med sig smitta hem till det egna stallet.

Och undvik att anklaga och skuldbelägga, för just den biten verkar vara ett väldigt effektivt sätt att få folk att sluta lyssna/läsa...

- - -

Jag känner till en anläggning som varit stängd i vinter pga kvarka. Ett antal hästar har varit isolerade ganska länge. Och jag vet att åtminstone en av hästarna var snorig ett bra tag efter att anläggningen öppnats igen. Men den hästen var fortfarande isolerad från de övriga på anläggningen och alla som var inblandade i vård av den visste vad som gällde.

Det är jäkligt svårt att hålla en trevlig nivå när folk sprider rena lögner vilket är fallet i Skåne län (jag ringer till länsvet om jag blir orolig eller misstänker spridning av rykten). Både för att skrämmas och för att mörka.

Ingen utomstående kan påverka beslutet att öppna en anläggning, som så många poängterat i tråden.
Det man däremot alltid kan göra är att informera och sprida kunskap om vikten av att undvika smittspridning. Påminn alla om vad hästägarförsäkran innebär, om det är tävlingar i trakten. Informera om HUR man undviker att få med sig smitta hem till det egna stallet.

Och undvik att anklaga och skuldbelägga, för just den biten verkar vara ett väldigt effektivt sätt att få folk att sluta lyssna/läsa...

- - -

Jag känner till en anläggning som varit stängd i vinter pga kvarka. Ett antal hästar har varit isolerade ganska länge. Och jag vet att åtminstone en av hästarna var snorig ett bra tag efter att anläggningen öppnats igen. Men den hästen var fortfarande isolerad från de övriga på anläggningen och alla som var inblandade i vård av den visste vad som gällde.

Hästägarförsäkran ja, varför finns det ingen motsvarighet för arrangör? Om 3 v har de säsongens första tävling, för tre dagar sedan hade minst två hästar näsflöde.

Det enda du kan göra är ju att sprida till så många du kan att anläggningen har kvarka och att det är idioti att åka dit och tävla. :(

Det enda du kan göra är ju att sprida till så många du kan att anläggningen har kvarka och att det är idioti att åka dit och tävla. :(

Anläggningen har uttalat sig på sociala medier och hävdar en annan bild. Beroende på hur det ligger till så kanske man ska vara försiktig med att sprida alltför starka påståenden.

Jag själv har ingen aning vad som är rätt eller fel, bara sett att det hela diskuterats på bla Facebook och att anläggningen på flera ställen uttalat sig och ger en annan bild än "motståndarsidan"

Man börjar ju allvar undra hur det är fatt med många personer i det här landet! Personligen tror jag att många inte har råd att stänga sina anläggningar och istället döljer ev smittor..

En vän till mig köpte en häst från en handlare, hästen var något snorig, men inte värst mkt när vi var där och tittade. En unghäst som va importerad från Holland och helklippt och frusen av sig. Inte speciellt konstigt heller kan man tycka i februarimånad. Vi påtalade att vi inte kunde t hem den om den var snorig då det går kvarka i området. Och han lovade att den skulle kunna hämtas veckan efter snorfri.. En enkel lösning var att ge hästen lite pencelin i ett par dagar tydligen. Vi hämtar hästen veckan efter och den uppvisar inget snor. Sen kommer en till ponny till stallet som är inköpt till ridskolan. Min väns häst uppvisar inga symptom och hon är noggran och tempar varje dag den första veckan och hästen har ingen temp. Sen blir ena privathästen febrig och man tar ut veterinär. Tar prov på de två nya hästarna och den febriga hästen. Kvarka konstaterad på gänget. Vi stänger ner anläggningen.. Min väns häst som inte uppvisar symptom har kvarka. Den har fått en behandling och är nu friskförklarad efter provtagning. Men det är ju grymt lurigt får jag säga då de kan vara tysta bärare.

Därefter får vi reda på att det här är tredje hästen som detta handelsstall säljer mellan okt-feb som har kvarka. Vi ringer säljaren och han bara beklagar och hans sambo hävdar bestämt att de inte har några sjuka hästar. De säger sig se över sina rutiner och två dagar senare ordnar de pay and ride å pay and jump med redig antal starter.

Dessa bedriver ridskola med ca 200 ridande varje vecka, importerar och säljer hästar på löpande band och sambon är ute och tävlar ganska höga klasser i dressyr. Jag tror inte de har "råd att ta reda på om de har kvarka" helt enkelt och då väljer man att stoppa huvudet i sanden och skita i att provta hästar.

Vår klubb som är en liten klubb drabbas ju såklart hårt av detta. Vi har haft tur som kunnat få tag i ett isoleringstall som vi kunde köra bort de två hästarna som inte var frisförklarade på sista provtagningen. Så vi kan nu räkna friskdagar och sanera anläggningen. Vi har ordnat med ångtvätt och massor av virkon så att vi kan tvätta ordentligt så att vi kan köra vår tävling. Vi hade stängt de fyra första veckorna och körde sedan igång. Vi har turen att ha 4st stalldelar så vi har kunnat spärra av stallet de drabbade hästarna stått så enbart ägarna till de hästar som bor där varit där och personal som varit väldigt noga med sin hygien.

Jag tycker att det är tråkigt att handlaren inte ens vill provta hästarna hemma, det är ändå tre ställen som han sålt häst till som fått kvarka. Alla har hört av sig till honom och han bara beklagar. Mer händer inte. Man kan ju heller inte tvinga honom att ta prov heller vilket jag kan tycka att man har god grund till att göra.. Vi kan ju inte heller säga att han har något hemma men när tre ställen drabbas och alla inom 3v sen häst från honom inköpts känns det heller inte som helt osannolikt heller. Jag har informerat de ridskolor som jag sett köpt häst av honom om vad som drabbat oss och de andra två ridskolorna då han inte heller informerar om detta.

Anläggningen har uttalat sig på sociala medier och hävdar en annan bild. Beroende på hur det ligger till så kanske man ska vara försiktig med att sprida alltför starka påståenden.

Jag själv har ingen aning vad som är rätt eller fel, bara sett att det hela diskuterats på bla Facebook och att anläggningen på flera ställen uttalat sig och ger en annan bild än "motståndarsidan"

Och det är bara så löjligt. Det står till och med på deras hemsida att de har hästar som fortfarande är isolerade, ett telefonsamtal till ansvarig veterinär som bekräftade att det fortfarande finns sjuka hästar där. Ändå finns det folk som nekar?

Och det är bara så löjligt. Det står till och med på deras hemsida att de har hästar som fortfarande är isolerade, ett telefonsamtal till ansvarig veterinär som bekräftade att det fortfarande finns sjuka hästar där. Ändå finns det folk som nekar?

Fast de nekar inte, inte det jag sett. Men att smittad/e häst/ar är helt isolerade, anläggningen i övrigt sanerad och att det inte innebär någon smittrisk att tävla. Samt att de följer SvRF och SVA rekommendationer.

Jag vet INTE vilken sida som har rätt osv, bara att det är två olika bilder.

De hävdar ju dock att de inte kommer ha tävling så länge det finns sjuka hästar på tävlingsanläggningen eller om anläggningen inte kan hålla de tre veckor som TR säger.

Senast ändrad:
Fast de nekar inte, inte det jag sett. Men att smittad/e häst/ar är helt isolerade, anläggningen i övrigt sanerad och att det inte innebär någon smittrisk att tävla. Samt att de följer SvRF och SVA rekommendationer.

Jag vet INTE vilken sida som har rätt osv, bara att det är två olika bilder.

Anläggningen är INTE sanerad. Delar av stallet och ett par lösa föremål, men det är ju verkningslöst när allt inte är tvättat. Källan är inackorderad på anläggningen.

Anläggningen är INTE sanerad. Delar av stallet och ett par lösa föremål, men det är ju verkningslöst när allt inte är tvättat. Källan är inackorderad på anläggningen.

Intressant, det som sagts i diskussioner på FB är att isoleringen är separerad från övriga anläggningen etc. Dock (la till det sen, kom inte med första) hävdar de ju att de inte kommer ha tävling om de har sjuka hästar på anläggningen eller de inte kan följa de tre veckor TR kräver. Får hoppas de följer det då!

Så irriterande (oavsett hur det ligger till med den här klubben) när inte alla kan ta sitt jäkla ansvar, så man får hejd på eländet =(

Intressant, det som sagts i diskussioner på FB är att isoleringen är separerad från övriga anläggningen etc. Dock (la till det sen, kom inte med första) hävdar de ju att de inte kommer ha tävling om de har sjuka hästar på anläggningen eller de inte kan följa de tre veckor TR kräver. Får hoppas de följer det då!

Så irriterande (oavsett hur det ligger till med den här klubben) när inte alla kan ta sitt jäkla ansvar, så man får hejd på eländet =(

Ja NU är de sjuka hästarna "isolerade" (i en hage), men smittade hästar har varit exakt överallt, i hela stallet, i alla hagar.

De klarar inte tre veckor till första tävlingen, men den är öppen i tdb.

Jag är medlem på denna klubb och har ägnat min privata tid till att decinfisera hagar, hinder, stall, träns, sadlar, ridbanor så jag vet inte vad ni pratar om... Sjuka hästar har varit isolerade i hagar minst 200-300 meter bort från de friska hästarna så jag vet inte vad det menas med att vi har blandat hästar hej vilt. Vi har haft direktiv att bara använda en av våra ridbanor för de friska hästarna så att de kan ha fått motion.( För att ge motsvar till några av de fel uppgifter som personen i fråga sprider.) Jag känner inte personen som började denna tråden och vet inte vem hon är - det enda jag vet är att hon INTE har varit på vår anläggning för vi har ju varit isolerade.Jag förstår inte vad hon vill med det. Jag förstår att det kan uppstå rykten för folk är oroliga över denna sjukdom, men nu får det vara slut på denna häxjakt, som vi känner oss utsatt för, med osanna rykten från personer som inte har hela bilden. Lita på att vi gör rätt. Varför skulle vi vilja sprida sjukdomen vidare? Vad har vi för nytta av det. Och till sist (för det ryktet finns visst också "där ute" - INGEN HÄST SOM STÅR PÅ VÅR ANLÄGGNING HAR VARIT UTE OCH TÄVLAT! Det får vara nog nu.

Ingen vill sprida sjukdomen vidare (?!?!) men många slarvar helt enkelt pga nonchalans eller egen vinnings skull (kunna driva sin egen verksamhet vidare längre/i viss mån/starta upp tidigare).

En anläggning i min närhet har drabbats av kvarka, ett tiotal hästar har smittats. Anläggningen driver både ridskola, är öppen för privatryttare och arrangerar tävlingar.
För att hålla det hela kort:
Anläggningen har meddelat att man nu öppnar igen efter godkännande av veterinär, detta trots att minst två hästar fortfarande är sjuka med näsflöde!! Ingen sanering har skett över huvud taget.
Vad kan man göra för att stoppa galenskapen? De som inte vet kommer ju tro att faran är över och snart har vi smittan i hela länet :(
Länsstyrelsen kan inget göra eftersom veterinär är inkopplad, ingen annan veterinär vill heller ta över.
Förutom att ridskoleelever och privatryttare riskerar att bli vandrande smittohärdar så är flera tävlingar inplanerade från och med månadsskiftet.
Det finns tyvärr en hel del mer tokigheter att berätta men just detta är det mest akuta för tillfället.

Står på en anläggning som hade kvarka tidigare i år, och vi har tvungena att sanera innan vi fick OK att släppa den isoaltion vi legat under. Under isoleringen fick inga hästar lämna eller komma till anläggningen, ridskolan var igång ,men vi höll då båda stallarna separerade från varandra... Tog oss 4 mån från sjuk häst till friska och hävd isolering. Var bara sjuka hästar i ett av stallen. Tilläggas ska att vi har två ridhus, och vi hade ett ridhus per stall under tiden, för att minska smittan.

Liknande trådar

Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 121
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar