Kvarkadrabbad anläggning öppnar - vad kan man göra?

Equilina

Trådstartare
En anläggning i min närhet har drabbats av kvarka, ett tiotal hästar har smittats. Anläggningen driver både ridskola, är öppen för privatryttare och arrangerar tävlingar.
För att hålla det hela kort:
Anläggningen har meddelat att man nu öppnar igen efter godkännande av veterinär, detta trots att minst två hästar fortfarande är sjuka med näsflöde!! Ingen sanering har skett över huvud taget.
Vad kan man göra för att stoppa galenskapen? De som inte vet kommer ju tro att faran är över och snart har vi smittan i hela länet :(
Länsstyrelsen kan inget göra eftersom veterinär är inkopplad, ingen annan veterinär vill heller ta över.
Förutom att ridskoleelever och privatryttare riskerar att bli vandrande smittohärdar så är flera tävlingar inplanerade från och med månadsskiftet.
Det finns tyvärr en hel del mer tokigheter att berätta men just detta är det mest akuta för tillfället.

Varför skulle de inte kunna göra något?

Är skillnad på att inte kunna och att inte vilja....

Jag har tyvärr inget råd att komma med, men samma sak hände här i närheten tidigare i år. Ingen blev väl särskilt förvånad när anläggningen stängde igen efter någon vecka (bara så ekipage därifrån hann åka iväg på en ganska stor tävling...) då de fått nyinsjuknade hästar på anläggningen igen :meh:

Idioti om du frågar mig, det känns som att folk inte kan någonting om kvarka längre och inte tar det på allvar, och jag fattar inte hur veterinärer kan godkänna att de öppnar anläggningen när där fortfarande finns sjuka hästar :confused: Det är ju helt galet!

Länsstyrelsen kan inget göra eftersom veterinär är inkopplad, ingen annan veterinär vill heller ta över.

Jag tror nog tyvärr att det stämmer. Man har rätt att välja veterinär och Länsstyrelsen har svårt att kräva att man måste byta. Dock kan det ju vara ett veterinärt tillsynsärende, alltså att behandlade veterinärs lämplighet granskas.

Enligt vad som sas i en artikel kring kvarka härförleden så kan inte ens länsveterinären tvinga ett drabbat stall att isolera, de kan bara lämna isoleringsrekommendationer.... ;(

Så det hjälper knappast att vända sig till annan veterinär annat än om behandlande vet gjort fel. Men om anläggningen gör som den vill, så kan ingen göra något. Helt sjukt.

Information, och för ekipage som kommer från aktuellt stall torde rimligtvis kunna nekas delta på tävling då en ärlig hästägarförsäkring inte kan lämnas. Inom vår sport så vet vi oftast var olika ekipage hör hemma, och genom det så blir det lättare om samma sak skulle inträffa här.

Nu kanske detta låter lite extremt och jag har verkligen ingen kunskap om hur saker och ting brukar gå till kring liknande fall, men skulle man inte kunna polisanmäla eller liknande? Jag tänker ur ett djurskyddsperspektiv och ett smittspridningsperspektiv. Just när det gäller smittspridning så kanske det inte tas på lika stort allvar/inte finns någon lagstiftning kring, men detta är ju verkligen en fråga om djurskydd.

Nu kanske detta låter lite extremt och jag har verkligen ingen kunskap om hur saker och ting brukar gå till kring liknande fall, men skulle man inte kunna polisanmäla eller liknande? Jag tänker ur ett djurskyddsperspektiv och ett smittspridningsperspektiv. Just när det gäller smittspridning så kanske det inte tas på lika stort allvar/inte finns någon lagstiftning kring, men detta är ju verkligen en fråga om djurskydd.

Det finns inget att anmäla, inget brott har begåtts.

Varför skulle de inte kunna göra något?

Det är LS eget svar, att de (legalt) inte kan göra något. Det har ringts mer än ett samtal dit. Även om de vill och tycker det är vansinne så har de inga befogenheter.

Vad skulle brottet vara? Det är inte djurplågeri att hålla en kvarkadrabbad anläggning.

Det är heller inte i strid med djurskyddslagen, hästarna på anläggningen lider inte av att den är öppen. Ägare som i god tro besöker anläggningen saknar uppsåt till att deras hästar ska orsakas lidande.

Så var får du in brottet?

Jag har tyvärr inget råd att komma med, men samma sak hände här i närheten tidigare i år. Ingen blev väl särskilt förvånad när anläggningen stängde igen efter någon vecka (bara så ekipage därifrån hann åka iväg på en ganska stor tävling...) då de fått nyinsjuknade hästar på anläggningen igen :meh:

Idioti om du frågar mig, det känns som att folk inte kan någonting om kvarka längre och inte tar det på allvar, och jag fattar inte hur veterinärer kan godkänna att de öppnar anläggningen när där fortfarande finns sjuka hästar :confused: Det är ju helt galet!

Den här anläggningen har också varit öppen en sväng, men det varade bara några dagar. En vän berättade att hon mötte en liten grupp från anläggningen på uteritt i ett skogsparti som används av många i trakten nu under tiden anläggningen varit stängd :crazy: Man menar att de sjuka hästarna är isolerade men det har de ju bevisligen misslyckats med då flera nya blivit sjuka under tiden...
Jag blir bara så ledsen och förtvivlad :(

Senast ändrad:
Det är LS eget svar, att de (legalt) inte kan göra något. Det har ringts mer än ett samtal dit. Även om de vill och tycker det är vansinne så har de inga befogenheter.
Precis som ovan säger. De kan lämna isoleringsREKOMMENDATIONER men inte tvinga stall att stänga.

Så, är hästar från stallet ute och tävlar så är det lämnad falsk hästägarförsäkran. Det är ett disciplinärende för SvRF. Men det är liksom allt. Tragiskt nog

Vad skulle brottet vara? Det är inte djurplågeri att hålla en kvarkadrabbad anläggning.

Det är heller inte i strid med djurskyddslagen, hästarna på anläggningen lider inte av att den är öppen. Ägare som i god tro besöker anläggningen saknar uppsåt till att deras hästar ska orsakas lidande.

Så var får du in brottet?

Det fanns ett djurskyddsärende då sjuka hästar hölls ute utan ordentligt skydd eller ligghall, tyvärr hann det bli betestillväxt innan det uppdagades och då är det plötsligt tillåtet. Det hade ju gått att anmäla, men det hade ju inte hjälp mot smittspridningen.

Precis som ovan säger. De kan lämna isoleringsREKOMMENDATIONER men inte tvinga stall att stänga.

Så, är hästar från stallet ute och tävlar så är det lämnad falsk hästägarförsäkran. Det är ett disciplinärende för SvRF. Men det är liksom allt. Tragiskt nog

En ryttare stoppades från tävling 2-3 dagar innan planerad start, anmälan var då gjord någon dag efter att smitta konstaterats. Ingen mer påföljd :crazy:

@Equilina , @Alexandra_W
Jag tänkte mest högt, har ingen aning om praxis i gällande dessa ärenden. Det jag tänkte på är att själva smittspridningen skulle vara ett brott i sig. Alltså genom att hålla anläggningen öppen där det finns konstaterade fall av kvarka så anser jag att man utsätter besökande hästar och hästar i närområdet för onödig risk = brott.
Självfallet förstår jag dock att det i en rättsprövning kan vara svårt att få det stämplat som djurplågeri eftersom det är en väldigt indirekt handling, eller hur man nu ska formulera det. Så även om det inte kanske är olagligt, så anser jag att det kanske borde vara det.
Förstår ni hur jag tänker nu? :)

Det fanns ett djurskyddsärende då sjuka hästar hölls ute utan ordentligt skydd eller ligghall, tyvärr hann det bli betestillväxt innan det uppdagades och då är det plötsligt tillåtet. Det hade ju gått att anmäla, men det hade ju inte hjälp mot smittspridningen.

Nej, och det är något helt annat än att ha stallet öppet. Man kan ju ha stallet öppet och vårda de sjuka hästarna enligt konstens alla regler.

Liknande trådar

Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 121
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar