S

sebolina

Igår fick vi reda på att vårat grannstall har misstänkt kvarka. De får provsvar på tors. Våra hästar har gått i hage ca 20m från den hästen som ev har smittan. Hur stor chans är det att våra hästar smittats? Vi fick reda på det igår och flyttade genast våra hästa till en hage långt bort från det andra stallet. Tydligen så hade deras häst börjat blivit dålig i torsdags. Vad tror ni? Jag är jätte orolig ju!
 
Sv: Kvarka!

Kvarka är väl inte luftburen utan via droppsmitta, så det borde inte vara någon fara.
Men sök på kvarka här på Buke, så får du nog bättre svar.
 
Sv: Kvarka!

nä kvarkan sprids inte genom luften. Men det kan räcka att någon har varit kontakt i staketet där ngn häst med kvarka har nosat och sedan varit i kontakt med era hästar så kan smittan spridas..

Hade kvarka på en häst på våran ridklubb för 2 år sedan. Han var ny så var från början separerad från dom andra hästarna. Stod sedan i en utebox 30m från stallet och hästarna gick förbi honom när dom skulle till manegen osv. Men ingen mer blev smittad. Men vi har haft en släng av falsk kvarka tidigare vilket troligen har gjorde att dom flesta hästarna var immuna.

Men var noga med att tempa varje dag och observera hästarna noga. Minsta täcken på hängighet eller svullna lymfkörtlar så bör man nog isolera dom också.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 887
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp