T

tretjak

Det som vi tror/trodde var transportsjuka har nu utvecklats åt ett annat håll med ännu mer hosta, inget snor alls dock men en böld har utvecklats på halsen, precis vid bogbladets kant alltså inte i närheten av huvudet. Vi upptäckte det när vi skulle ge honom antibiotika injektionen så den är precis i utkanten av "trekanten" där man ska ge injektionerna.

Veterinären kommer i morgon bitti för att ta prover men i väntan på det är det någon som haft kvarka på sin häst och där den utvecklat bölder som INTE sitter vid ganascherna och som INTE haft näsflöde alls?

Jag är jättenervös och rädd att denna häst dels ska bli ännu sämre men också att han ska smitta ner mina andra tre hästar. En av dem är också bara åring och han har börjat att hosta så smått han med.
 
Sv: kvarka?

Vid kvarka är det lymfkörtlarna som blir inflammerade och varfyllda och det finns lymfkörtlar på flera ställen än i käftgropen. Har inte hört talas om någon som fått symptom som du beskriver men ska bli intressant att höra av veterinären säger.

Hoppas det går bra med din häst. Även om det skulle vara kvarkabakterier så behöver det inte vara katastrof. Kvarka är tråkigt och kan bli långvarigt men i de flesta fall går det ju bra, hästarna blir friska och får inga men.
 
Sv: kvarka?

Sitter fortfarande och väntar på veterinären och nu har min andra åring också säckat ihop, stigande feber och hosta. Jag har aldrig haft så sjuka hästar förut, det känns väldigt nervöst eftersom det här kommer från en importerad häst och gud vet vad för slags sjukdomar de har där. :(
 
Sv: kvarka?

Usch vad oroligt för dig. Hoppas att du inte behöver vänta så länge till på vet och att ni snabbt kan få svar på prover så ni vet vad som ska sättas in.
 
Sv: kvarka?

Har haft Kvarka på en häst jag skötte tidigare. Var i stort sett bara jag som skötte honom för att minska smittorisken.
Han snorade iaf massor av gult slem, rann även från ögonen. Han såg också ut som en bulldog i ansiktet eftersom lymfkörtlarna var så stora.. Men han hostade ingenting. Han hade inte heller några bölder bortsett från runt huvudet, främst mellan ganacherna.

Vi har även haft sk falsk kvarka på föreningen för några år sedan.. Var inte så aktiv då så såg inte sjukdomsförloppet.. Men vad jag vet så var hästarna hängiga och utvecklade feber. Vet inte hur det var med snorandet och hostandet, men dom hade iaf inga bölder.

Hoppas det löser sig med dina hästar.. Är aldrig kul när dom är sjuka :(
 
Sv: kvarka?

Nej, ingen kvarka:) MEN det vet inte vad det är och det verkar inte ge med sig ännu så länge:cry:
Vi fortsätter med behandling och hoppas att få se en lösning på mysteriet snart och att de tillfrisknar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej! Har en 16-årig varmblodsvalack som har fått förstorade lymfknutar mellan ganascherna och bakom ganascherna. Den mellan har spruckit...
2
Svar
32
· Visningar
3 275
Senast: mellis98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp