K

krisse_83

hur många vet något om kvarka?
jag har en häst som jag lånat ut på foder i ett år nu och han fick kvarka.och hon som äger stallet ignorera all vetrinären sa för hon var rädd för sitt ryckte så sa att det bara var en förkylning,medans jag sa att det var en misstanke om kvarka .hur maånga tycker att man ska infomera de närligande stallen???. när vi fick proven så var det ju kvarka,då helt plötsligen så fick jag inte vara i stallet hos min häst för hon tyckte det var mitt och min häst fel han har stått i det stallet ett år och nyligen har hon en hästfirma och tagit ditt massa okända hästar som inte är någon klass på.
jag är allså förbjuden att träffa hästen jag ägt i 8 år för att hon tycker att jag skulle inte säga till folk om kvarkan.
jag har pratat med min vetrinär och han sa att det inte fanns någon chans att hästen burit på det i ett år.
hur mycket vet ni om kvarka?
hur hadde ni tagit det om det hänt i era stall?

Kvarka är en smittsam sjukdom som drabbar hästar. Den orsakas av en bakterie (Streptococcus equi). De vanligaste symtomen är feber, hosta och näsflöde.

Man bör undvika att flytta hästar i onödan, och om möjligt bör nya hästar till ett stall isoleras i tre veckor. Speciellt ska man tänka på detta om man tar emot hästar från hästhandlare eller andra ställen med stor omsättning på hästar! Smittan kan spridas även med kläder eller hästtransporter, varför man bör byta kläder om man besöker andra stall, och hästtransporter ska rengöras noggrannt. Stall där sjuka hästar stått ska också rengöras och desinficeras.

Det finns även en ytterligare variant av denna streptokock, nämligen Streptococcus zooepidemicus. Även den ger kvarka lliknande symtomer, och också här bör man vara försiktig vad gäller smittspridning och hantera den som ovanstående.

Symtom

Den klassiska symtombilden för kvarka är svullna lymfknutor i huvud/halsregionen, varigt näsflöde, hosta och feber. Ofta öppnar sig bölderna i lymfknutorna mellan ganascherna. Sjukdomen kan också förlöpa med betydligt lindrigare symtom, till exempel enbart näsflöde eller hosta, och påminner då om en förkylning. Hästarna kan dock bli mycket sjuka och följdsjukdomar är inte alltför ovanliga vid kvarkainfektioner. En sådan kallas "kastad kvarka", vilket innebär att bakterien kan spridas med blodet till inre organ och där orsaka bölder. En del hästar kan även få en överkänslighetsreaktion, vilket medför en höggradig vätskeansamling i kroppen kallat anasarka.

Smittspridning

Kvarka är mycket smittsamt. Bakterien förekommer i böldinnehåll, svalget och i nässekret hos smittade hästar. Överföring sker framförallt vid direktkontakt. Forskning om kvarka har visat att bakterien inte alltid hittas vid provtagning, även om hästen är smittad.

Om hästen visar symtom som tyder på kvarka men där provsvaret är negativt, det vill säga att bakterien inte hittats, bör man för säkerhets skull hantera sjukdomen som om det vore kvarka konstaterat. En häst som haft kvarka blir inte immun, utan kan få det igen.

Behandling

Kvarka går att behandla med antibiotika i vissa skeden.

Du kan även använda denna länk, och läsa mer om kvarka.
http://hippocampus.slu.se/

Juridiskt sätt kan du inte hindras från att träffa DIN häst, men du bör inte besöka andra hästar och stallar under tiden som sjukdomen finns hos er. Stallet skall vara belagd med karantän, och detta är vetrinärens skyldighet att upplysa stallägaren om att så kommer att ske genom att vet är tvungen att rapportera smittsamma sjukdomar.

Nej din häst har knappast burit på denna sjukdom i ett år, den har säkert kommit med någon ny främmande häst eller någon som varit ute att träna eller tävla.

hej
det känns skönt att höra att någon annan har samma uppfattning som mig om hur viktigt det är att ha info och hur smittsamt detta är.

Kvarka är bara en anmälningspliktig sjukdom o därför kan tyvärr ingen tvinga en stallägare att isolera.
Det är annorlunda när det gäller trav o galoppstall eftersom STC har egna hårda regler när det gäller smittspridning.
PL

Ja du, vi blev då påtvingade en karantän trots att vårat stall INTE hade kvarka men tyvärr ett grannstall med angränsande hagar. Vi följde våran karantän som vetrinären hade utlyst med skyltar och allt, men tyvärr hade inte drabbat stall samma diciplin.

Karantän kan bara tvingas på ifråga om epizootilagens sjukdomar inte när det gäller anmälningspliktiga. Men visst finns det veterinärer som antingen inte kan reglerna eller går utöver sina befogenheter för att förhindra smitta.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka