Beetlebum

Trådstartare
I går blev vi varse om att vi har misstänkt kvarka på anläggningen där vi står uppstallade. Det är en stor anläggning med ca 50 hästar uppstallade, uppdelat på tre större stallar (ridskole, privathäst, privatponny) samt två mindre. För några veckor sedan blev ett par ridskolehästar sjuka och i helgen insjuknade ett tiotal hästar i ridskole- och det privata storhäststallet (dessa två stallar är sammankopplade medan det privata ponnystallet ligger ca 100 m bort). Symptom är hög feber, hosta, tjockt snor/slem. En unghäst fick föras till klinik med lunginflammation.

I vårt stall har ingen häst ännu insjuknat, men det är väl bara en tidsfråga då vi delar personal, ridhus m.m. med övriga stall. Provsvaren gällande om det är kvarka eller ej kommer i dag, och det leder till min fråga... Om det skulle vara kvarka, är det då värt att flytta hem till eget stall (där ingen annan står eller kommer att stå) en period eller är det bättre att stå kvar på anläggningen?

Jag personligen tycker att vi lika gärna kan stå kvar eftersom smittan mest troligt redan är spridd, men jag har en mamma som bestämt hävdar att vi borde flytta hem hästarna. Hur skulle ni gjort?

Anläggningen blir ju isolerad isf o ingen får lämna eller komma dit, så du har nog inget val än att stå kvar? :-/

Om hästarna redan blivit omhändertagna av samma personal som de sjuka hästarna blivit så är det nog bäst att stanna i stallet. Smittan sprids ganska lätt och då är det bra om man försöker att inte ta med sig den till ett annat stall.

Men om det hade varit min häst så hade jag förmodligen flyttat den till ett annat stall om det inte fanns andra hästar där eftersom det känns bättre.

Så det är nog 50/50 där enligt mig.

Fast det är eget stall, så det verkade som att vi skulle få flytta dit i alla fall. Men jag vet inte... Känns som sagt som att smittospridningen redan är gjord och att det bara är att göra det bästa av situationen = sköta fodringar, in-/utsläpp etc på egen hand och bara hålla sig undan så mycket det går.

Minns jag rätt kan kvarkasmittan "gå i ide" och sätta sig i nån vägg och vänta på att bryta ut när andan faller på. Vi hade kvarka när jag var typ 12 så vet inte om det ÄR SÅ eller om vuxna sa så pga alla barn skulle fatta att det är en farlig och dum smitta. Så jag hade inte flyttat hem iom det + att vehövs veterinärvård är det smidigt att ha 50 hästar på samma ställe och någon som koordinerar karantän och handlingsplan.

För ett antal år sedan drabbades den stora ridanläggningen i vår trakt av kvarka. Inte roligt. All träning i det ridhuset gick bort och alla andra stängde sina anläggningar för utomstående ekipage. Och vi hade inget ridhus...

Då begränsades i a f skadan genom att de flyttade alla hästar som insjuknat till ett isoleringsstall. På så sätt minskade smittrisken och anläggningen kunde öppna snabbare. För en ridskola är det ekonomisk katastrof med kvarka, att flytta de sjuka hästarna är enda sättet att minska förlusten. Så kanske löser det sig på det sättet för er också?

Nummer ett är att desinficera och att inte samma personer sköter friska och sjuka hästar utan att byta om och tvätta sig emellan. Finns rutiner som man ska följa.

Visst ska Kvarka anmälas?
Var hittar jag anmälda fall? Bra att veta tänker jag, om det är så att något av stallen härikring fått det.

Är det förresten inte så att stallet blir isolerat eller belagt med restriktioner redan vid misstanke om kvarka? Hur gör de med ridskoleelever och andra - får de fortfarande komma och gå som de vill?

jag hade flyttat hem dem. Chansen finns att de inte är smittade men att smittan kommer leva kvar ett bra tag på anläggningen eftersom många hanterar och det är alltid nån som slarvar..

I går blev vi varse om att vi har misstänkt kvarka på anläggningen där vi står uppstallade. Det är en stor anläggning med ca 50 hästar uppstallade, uppdelat på tre större stallar (ridskole, privathäst, privatponny) samt två mindre. För några veckor sedan blev ett par ridskolehästar sjuka och i helgen insjuknade ett tiotal hästar i ridskole- och det privata storhäststallet (dessa två stallar är sammankopplade medan det privata ponnystallet ligger ca 100 m bort). Symptom är hög feber, hosta, tjockt snor/slem. En unghäst fick föras till klinik med lunginflammation.

I vårt stall har ingen häst ännu insjuknat, men det är väl bara en tidsfråga då vi delar personal, ridhus m.m. med övriga stall. Provsvaren gällande om det är kvarka eller ej kommer i dag, och det leder till min fråga... Om det skulle vara kvarka, är det då värt att flytta hem till eget stall (där ingen annan står eller kommer att stå) en period eller är det bättre att stå kvar på anläggningen?

Jag personligen tycker att vi lika gärna kan stå kvar eftersom smittan mest troligt redan är spridd, men jag har en mamma som bestämt hävdar att vi borde flytta hem hästarna. Hur skulle ni gjort?

Jag tycker nog att man i såna här fall med sjukdomar som ger karantän bör fokusera på att följa de råd som veterinärer och utbildade ger och försöka lyssna så lite som möjligt på vad kreti och pleti tycker.
Det blir ofta sån himla hysteri så fort man andas misstanke om kvarka tex.
Nu har ni inte fått bekräftande provsvar än.
Kvarka smittar ju inte via luften.
Så sköter man det bara så behöver det inte bli en evighetsgrej där smittan vandrar runt.
Det blir gärna överdrivna reaktioner som baseras på okunskap. Det behöver inte bli så hysteriskt.
Kvarka väcker starka känslor iom att det KAN gå illa och det är smittsamt. Om en häst får tarmvred får ju inte boxgrannen det per salivutbyte tex. Så folk har inte lika mycket hemska historier att berätta om hur man ska akta sig kring såna hästar.
Har man ingen smittad i samma stall och man ser till att byta kläder/ ha separerade hagar etc så behövs ingen hysteri.

Jobbar man som tränare tex måste man alltid behandla alla hästar som potentiella smitthärdar. Det kan vara lite nyttigt för hobbyryttare att tänka till lite i huruvida man ska klappa på en massa olika hästar, hur man hanterar utrustning etc.

Så jag tycker: fråga proffsen om man undrar något. Och då de som är proffs på just detta, kvarka. Även om de flesta tränare, hovisar etc förmodligen är mer sansade än hobbyryttarna. Fatta sen beslut grundat på riktig info och inte på folks känslor och antaganden.

@mamman Ridlektionerna ligger på is för tillfället (de har teori i cafeterian i stället) och ingen utöver personal och hästägare får vistas i de drabbade stallen.

Det är ännu inte konstaterat att det är kvarka, provsvar kommer troligen i morgon på de två hästar som står isolerade på klinik. Det har även gjorts prover på någon/några av ridskolehästarna som det ska odlas på. Vi har bestämt oss för att stanna kvar på anläggningen, vårt stall är som sagt inte drabbat och vi har även fått ett "eget" ridhus. Stallpersonalen är hyfsat delad (en av dem som kommer att sköta vårt stall, kommer dock att ha hanterat ridskolehästarna innan vårt insläpp) och jag tror att det kommer att gå bra.

Jag själv har känt mig rätt lugn hela tiden, men man får verkligen akta sig så att man inte dras med när alla andra har panik, sprider rykten etc. Jag är mest glad att tävlingssäsongen är över :angel:

Anläggningen blir ju isolerad isf o ingen får lämna eller komma dit, så du har nog inget val än att stå kvar? :-/

Riktigt så är det inte - man lämnar REKOMMENDATIONER om isolering. Men när det gäller KVARKA så finns det INGA TVINGANDE LAGAR. Dock är det anmälningspliktigt redan vid misstanke. Naturligtvis ska man inte bidra till att sprida smitta osv, men om du flyttar hästarna till ett stall där ingen annan står eller kommer att stå, så får du göra det.
JAG skulle göra det direkt om jag hade möjlighet, med facit i hand, istället för att genomgå det "helvetet" med sjuka hästar, intensivvård på djursjukhus, och kostnader på över 50.000:- för mig/mitt försäkringsbolag som jag drabbades av!!!
Visst - inte alla hästar blir sååå sjuka som min ena blev, men en del blir det, och det vet man ju aldrig vilka!

Så - mitt svar till TS på din fråga: JA - gör det!!! Ju förr desto bättre!!!

Något som en del inte tänker på när det gäller kvarka är att ha separata mockningsverktyg till sjuka/inte sjuka hästar! Det är inte bara kläder/skor som ska bytas!!!

Någon skriver att kvarka inte smittar via luften?!?! Visst - det är inte en luftburen sjukdom i den bemärkelsen, men om du har en sjuk häst som hostar och snorar, så visst kan partiklar "flyga omkring" i luften.

Jag hade definitivt flyttat hem mina hästar. Bakterierna kan lägga sig vilande långt ner i luftrören hos vissa hästar och bli aktiva igen så är det en stor anläggning kan man hålla på med sjuka hästar i evigheter. Jag vet en ridskola som hade sjuka hästar och var isolerade i nästan 1 år och till slut fick man göra en stor veterinär insats för att få stopp på det.

Fick provsvar i dag! Ingen kvarka, dock Streptococcus zooepidemicus vilket är ungefär lika smittsamt och påminner om kvarka. Anläggningen är fortsatt stängd, och ridhusen är uppdelade. Endast ett par febriga hästar på anläggningen (samt de två som fortfarande står på klinik) kvar nu, så förhoppningsvis är det värsta över.

Nya provsvar (på andra hästar) som kom in senare visade på kvarka. Vårt stall sköter oss förstås själva hädanefter, men det känns ändå åt helvete...

Kvarka är en fruktansvärd sjukdom för hästarna. Svårt att föreställa sig hur sjuka dom faktiskt kan bli. Hög feber, varbölder i halsen som gör att dom inte kan svälja. Rengöringen sanering är en mardröm för ägarna. Precis allt måste saneras. Och då menar jag allt. Minsta lilla fläck kan starta om eländet på nytt. Tar ni hem hästarna så bör ni flytta undan allting som inte är absolut nödvändigt. Absolut inte röra det förrän stallet är friskförklarat. Alla ställen som har varit i kontakt med hästar/ hästskötare skall saneras noggrant med virkon alt ångtvätt. Kläder, alla hästsaker, box hela stallet sadelkammare osv. Fråga vetrinär om ni i så fall måste sanera ert stall även om hästarna inte uppvisar symtom. Även hästtransport, gummimattor i bilen osv. Har själv varit med om detta och vill inte vara med om det nån mer gång.

@Linda8142 Nu vet jag inte jättemycket om hur sjuka "våra" hästar är i nuläget, men det ska vara en lindrigare variant för de som drabbats i alla fall. Grannstallet hade kvarka för ett par år sedan och då var det grönt slem överallt, de karakteristiska spruckna bölderna vid ganaschen etc. Nu är det mest hög feber, lite hosta och en del snor (inte färgat) som varit problemet, och sjukdomsförloppet har varit ca en vecka för de hästar som drabbats. Därför känner jag mig helt okej med att ha kvar pollarna på anläggningen. Vi sköter som sagt ut- & insläpp, fodringar etc helt själva och har eget ridhus till vårt stall på anläggningen. Bara att hoppas att smittan inte hunnit spridas redan.

Blir mest less på alla fruktansvärt egoistiska hästägare som gråter ut över att de inte kommer att kunna träna sina (hobby)hästar lika bekvämt som tidigare. Vi har alltså två ridhus och vi som står i de osmittade stallarna är förpassade till det ena medan ridskolan+de privata storhästarna är förpassade till den ena, så det är klart att det blir lite sämre ridhustider för dessa (mellan 16-20/21 är det bokat), men samtidigt har vi två paddockar som faktiskt går att rida i om man inte kan rida innan/efter. Tycker att det är bedrövligt att man ser dessa problem som värre än att ett litet sexmånaders föl med mamma har hamnat på klinik och att ridskolan lär få det riktigt tungt efter detta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 192
Senast: FannyN
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 940
Senast: Efwa
·
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 600
Senast: Lella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka