Beetlebum
Trådstartare
I går blev vi varse om att vi har misstänkt kvarka på anläggningen där vi står uppstallade. Det är en stor anläggning med ca 50 hästar uppstallade, uppdelat på tre större stallar (ridskole, privathäst, privatponny) samt två mindre. För några veckor sedan blev ett par ridskolehästar sjuka och i helgen insjuknade ett tiotal hästar i ridskole- och det privata storhäststallet (dessa två stallar är sammankopplade medan det privata ponnystallet ligger ca 100 m bort). Symptom är hög feber, hosta, tjockt snor/slem. En unghäst fick föras till klinik med lunginflammation.
I vårt stall har ingen häst ännu insjuknat, men det är väl bara en tidsfråga då vi delar personal, ridhus m.m. med övriga stall. Provsvaren gällande om det är kvarka eller ej kommer i dag, och det leder till min fråga... Om det skulle vara kvarka, är det då värt att flytta hem till eget stall (där ingen annan står eller kommer att stå) en period eller är det bättre att stå kvar på anläggningen?
Jag personligen tycker att vi lika gärna kan stå kvar eftersom smittan mest troligt redan är spridd, men jag har en mamma som bestämt hävdar att vi borde flytta hem hästarna. Hur skulle ni gjort?
I vårt stall har ingen häst ännu insjuknat, men det är väl bara en tidsfråga då vi delar personal, ridhus m.m. med övriga stall. Provsvaren gällande om det är kvarka eller ej kommer i dag, och det leder till min fråga... Om det skulle vara kvarka, är det då värt att flytta hem till eget stall (där ingen annan står eller kommer att stå) en period eller är det bättre att stå kvar på anläggningen?
Jag personligen tycker att vi lika gärna kan stå kvar eftersom smittan mest troligt redan är spridd, men jag har en mamma som bestämt hävdar att vi borde flytta hem hästarna. Hur skulle ni gjort?