Kvarka vaccin

Spirit

Trådstartare
Tittade på Jordbruksverkets hemsida.
Finns det någon som vet vad en sådan spruta kostar?
Min vet hade inte hört talas om vaccinet än.
Ev biverkningar? Och är det samma som vanlig vaccination att hästen ska ta det lungt en vecka efteråt.?

Måååånga frågor....

Senast ändrad:
Sv: Kvarka vaccin

98,5 kostar själva vaccinet, dvs det är vad veterinären får köpa in det för. Sen beror det på vad veterinären lägger på.

Om jag har begripit saken rätt så är detta inget vanligt vaccin, dvs du vaccinerar och sen har hästen ett visst skydd. Tanken är att använda vaccinet vid ev utbrott och då i närbelägna stallar, tex stall i närheten av ett som har konstaterad kvarka. Detta är för att förhindra smittspridning, vaccinet har en kort verkningstid och håller i kroppen endast några få månader efter injektion.

Var på ett infomöte med distriktarna där de tog upp just detta med det nya kvarkavaccinet. Vad jag förstod får vem som helst vaccinera sin häst. Men för att få ett fullgott skydd för en "högriskhäst" (tävlingshästar, hästar som träffar andra hästar eller hästar i stall där det vistas mycket människor, dvs nästan alla hästar. Lågrisk kunde endast nån enstaka klassas som, de i ett hyfsat isolerat stall) skulle det innebära att vet var tvungen att komma ut var tredje månad och vaccinerade.

Kvarkavaccinet kan INTE kombineras med andra vaccin, så som man gör med tex hästinfluensa och stelkramp. Det innebär alltså om man vaccinerar mot både influensa och kvarka behöver man ha ut vet. fem gånger/år.
Därför tror man inte att vaccinet kommer att ha så stor genomslagskraft. Troligt är istället att det kommer att användas på ett sådant sätt som Boj beskrev.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 488
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 577
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka