kvalregler?!

Sv: kvalregler?!

Choklad skrev:
Du svarar själv på din fråga.... :angel:

Heheh. Kanske jag gjorde. :D Men jag menade alltså att har det alltid varit så på häst-sidan, eller är det nytt för både häst och ponny?

Jag har mailat med SV Ridsportförb. och så här är det för unghästar i alla fall:

Du måste gå 2 st felfria unghästklasser för att sedan få gå ut i den "riktiga" klassen. Detta gäller från 90 cm upp till 1,25 cm för hästar som fyllet 6 år i år.

Mvh Dextrosol

Dextrosol skrev:
Jag har mailat med SV Ridsportförb. och så här är det för unghästar i alla fall:

Du måste gå 2 st felfria unghästklasser för att sedan få gå ut i den "riktiga" klassen. Detta gäller från 90 cm upp till 1,25 cm för hästar som fyllet 6 år i år.

Mvh Dextrosol

Skulle det inte gälla 1.30??? Det betvivlar jag starkt. :smirk:

För övrigt så räcker det att läsa i TR så får man veta hur det är.

känns lite som om alla säger olika, men behöver man ha kvalat i tre 120 cm för att starta 130 som junior???:crazy:

Binsan skrev:
känns lite som om alla säger olika, men behöver man ha kvalat i tre 120 cm för att starta 130 som junior???:crazy:

Du ska som junior ha ridit tre grundomgångar i 1,20 med max 4 fel för att få rida 1,30 eller högre.

nej det behöver man inte, vi ringde förbundet och frågade. Dom sa nej..

Jag skriver inget om juniorer utan om UNGHÄSTAR det är en viss skillnad!!

4 och 5-åriga hästar får endast starta avd. B
6-åriga hästar får starta i avdelning A i 0,95 - 1,25 hoppningar
efter två felfria ritter i avd. B på minst samma höjd det året hästen blir 6 år.

Mvh Anna

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Anna Nyström
Svenska Ridsportförbundet
Ridsportens Hus
Herrskogsvägen 2
730 40 Kolbäck
Tel: 0220-45620

Tack så mkt, Dextrosol! :bow:

Och för dig/er som undrar varför jag inte tog reda på detta i TR är anledningen följande:

Det var ett tag sedan som jag tävlade seriöst. Och pga unghäst som varit galoppör så är jag inte ens där ännu. Vi har bara hoppat 80 cm på Clearround än så länge. Reglerna har ändrats sedan sist jag tävlade ordentligt = mitt TR gäller alltså inte längre. :crazy:

Varför jag inte köpt nytt? Därför att jag vill vänta på nytrycket som jag hört ryktas om ska komma. Vill inte ha ett gammalt TR + 1 miljon lappar liggandes överallt med alla ändringar.... :devil:

Dextrosol skrev:
4 och 5-åriga hästar får endast starta avd. B
6-åriga hästar får starta i avdelning A i 0,95 - 1,25 hoppningar
efter två felfria ritter i avd. B på minst samma höjd det året hästen blir 6 år.

Mvh Anna

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Anna Nyström
Svenska Ridsportförbundet
Ridsportens Hus
Herrskogsvägen 2
730 40 Kolbäck
Tel: 0220-45620

Eftersom du har mailkontakt med henne så kan du väl fråga vad de nya kvalreglerna för 1.30 är då.

6 åriga hästar får starta i avd A i klasser 1,30-1,40 hoppning efter att ha presterat två felfria ritter i 1,30 unghästavdelning det år hästen blir 6 år.

Mom 373 TR 2003.
Är det någon ändring av det i år?

Det är det jag också undrar efter Dextrosols inlägg, jag har kollat i TR ändringarna på Förbundet sida men inte hittat något.

Mom 375 TR III Hoppning
Kvalificering för häst
Junior
Ekipage skall ha genomfört 3 grundomgångar 1.20 hoppning med högst 4 fel i varje för att få starta 130 hoppning. Ryttare som på detta sätt kvalat till 1.30 får starta annan häst med motsvarande kvalificering på samma höjd.

Ibland kan man undra vad det sitter för folk och svara på mail på ridsportsförbundet är inte första gången de inte kan TR. Du förbinder dig alltid att följa TR när du anmäler till en tävling, så det är detta som gäller oavsett vad du fått för knasigt svar från någon.

Nej det är ingen ändring, i svaret Dextrosol fått är bara det första stycket med det du skrivit står ju på raden under. Vet inte varför det är så knasigt formulerat har alltid reagerat på att det inte skrivit ihop då det ju är exakt samma regler som gäller tom 130 däremot är ju 140 mer speciell iom att det inte finns unghästklasser på den höjden.

gylle skrev:
Ibland kan man undra vad det sitter för folk och svara på mail på ridsportsförbundet är inte första gången de inte kan TR.

Helt rätt. För att kunna ringa och fråga förbundet måste man ha läst TR noga först så att man kan ifrågasätta deras svar samt hänvisa till vilken § man läst. :eek:
Sen finns det ju distrikten också.. om det gäller lokala tävlingar kan distriktet lägga sig i med egna regeltolkningar. :eek:

Att tävla och följa regler är en avancerad konst :idea:

De är inte underdrift att säga att vid varje tävling bryter ett antal omedvetet(möjligen medvetet hos en del) mot regler. Tex kvalregler, uppklass (ponny), reklam, kläder, utrustning ...

TR är inte enkelt att läsa och inte enkelt att hitta i. Det är inte heller lätt att följa uppdateringarna som kommer som lösa lappar varje år. :devil:

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: Snurrfia
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 599
Senast: iNHALE
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag inte lämnat mysrocksstadiet. Kaffe, hemgjorda piroger i min airfryer<3, cocacola och clementiner (det sistnämnda sponsrat...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka