kvalregler?!

B

Binsan

undrar om man får starta 130 när man bara har nollat 120 en gång tidigare??

hört att flera säger olika så vad gäller, behöver man kvala eller inte???

Sv: kvalregler?!

Juniorer måste väl ha nollat ett par 120 innan man rider 130. men för seniorer tror jag inte att det är något kvalkrav..

som junior måste man ha minst 3 st felfria grundomgångar i 120 innan man startar 130.
för seniorer är det inget kval

Vi ringde förbundet och dom sa att man inte behövde kvala som junior!:)

Man behöver inte kvala för att rida högre klasser på stor häst. Vem som helst får anmäla sig till 1.50 också om man känner för det vill säga :D . Man måste dock kvala för att få starta på Elit tävlingar.

Hej hopp.

Nej det är ingen kval i avd B, bara från avd B till A.

är det någon som kollar upp detta??

känner till folk som går över till högre klasser utan kvalificering i både hopp och fälttävlan men det är aldrig nån som har påpekat det på tex tävling...

Det är upp till ryttaren att hålla reda på det själv, men skiter man i det och någon anmäler det så kan det leda tilll straff (vad straffet är vet jag inte), så du bör anmäla de som inte följer detta.

man kan väl informera dem om det, men att anmäla skulle vara pinsamt...:crazy:

Det kan du väl göra eller så vänder du dig till sekretariat/överdommare och informerar dem om att Kalle Karlsson på Kajsa Kavat inte är kvalde för att rida den klassen.

Sen förstår jag inte vad det är för pinsamt med att anmäla regelbrytare, det är väl mer pinsamt för dem eftersom de är de som gör fel.

det är väl inte pinsamt. gå och prata med överdomaren så får den reda upp det.
de som fuskar har inte på tävling att göra öht tycker jag, så för att bli av med fusk måste man anmäla

Choklad skrev:
Nej det är ingen kval i avd B, bara från avd B till A.

Hm... Menar du nu att om jag tävlar avd B så kan jag gå upp i klasserna bäst jag vill, men inte om jag vill göra det i avd A? :confused: Kalla mig gärna korkad, men jag hänger inte med riktigt (kanske är för trött :p ). Kan du/någon förklara lite närmare?

Jag rider stor häst, kanske jag ska förtydliga. Ungponny systemet kan jag, men har inte tävlat unghäst förut, det är första gången det blir aktuellt för mig. :angel: Kanske borde läsa på bättre själv - jag VET! - men det är så bekvämt att få svaren lätt här! :cool: :D

Säg att jag hoppar 120 och vill gå upp till 130. Om jag rider avd B, behöver jag då inte kvala? Jag kan rida 130 utan att ens aldrig ridit en 120, eller vadå? :confused: Låter konstigt.

Men om jag rider avd A då? Får jag alltså inte gå från en klass till en annan hur jag vill?

hopp_o_galopp skrev:
Säg att jag hoppar 120 och vill gå upp till 130. Om jag rider avd B, behöver jag då inte kvala? Jag kan rida 130 utan att ens aldrig ridit en 120, eller vadå? :confused: Låter konstigt.

Men om jag rider avd A då? Får jag alltså inte gå från en klass till en annan hur jag vill?

Regelmässigt behöver du inte ha hoppat en enda annan höjd före du startar 1.30 i avd B på unghäst, det är upp till dig att bedöma om det verkligen är så smart att gör så.
Du behöver inte kvala för att rida 130 i avd B men om du vill rida 1.30 i avd A så måste du göra två felfria rundor först i avd B på 1.30 höjd.

Har du gjort dina två felfria rundor i en höjd då får själv välja rida avd A i denna och lägre höjder som du vill.

OBS!! Att kvala till avd A kan man bara göra med 6-åringar. 4-åringar och 5-åringar går alltid avd B.

med pinsamt menar jag att anmäla dem man går i samma klass med eller känner lite mer....:crazy:

Det är väl bara att anmäla. skulle jag helt klart gjort, även om det var min bästis :angel:

OK! TACK!
Nej, självfallet skulle jag aldrig gå från typ 90 till 130 :p , men jag bara ville förtydliga hur reglerna var satta! Och nu vet jag :idea:

Hakar dock upp mig på att 5-åringar alltid går avd B? När jag red ungponny så var det så att när vi gått två felfria rundor i en höjd så fick vi därefter tävla avd A. Det är alltså inte samma regler som gäller för stor häst, eller har allt ändrat sig? (Det var LÄÄÄÄÄNGE sedan som jag tävlade ungponny :crazy: :D )

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: Snurrfia
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 599
Senast: iNHALE
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag inte lämnat mysrocksstadiet. Kaffe, hemgjorda piroger i min airfryer<3, cocacola och clementiner (det sistnämnda sponsrat...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka