Sv: Kvällsöppet: Ska man berätta för sitt barn vilket kön det är?
Kl
Att börja kalla varandra för hen eller liknande tycker iaf jag är onödigt.
Jag möte detta med jämna mellanrum. Och jag förstår inte varför du och andra verkar tro att hen är någon slags ersättning för egennamn. Hen är en ersättning för ordet han, hon eller den/det. T ex i sammanhang när man inte vill avslöja könet (t ex i en anonym tråd på ett forum) och kan skriva hen istället för han/hon eller h*n. Eller i sammanhang när man faktiskt inte vet könet; "Titta på barnet därborta, vad roligt ..... verkar tycka det är!". Att säga hon kan vara fel, att säga han kan vara fel. Man kan i och för sig använda det (barn
et), men det låter kanske lite konstigt att kalla människor för den/det? Då tycker jag hen är en alldeles utmärkt ersättning! (Även om jag själv är dålig på att använda det i vardagslag).
Istället gör vi ju faktiskt ofta ett
antagande om barnets kön. Oftast utifrån färgkodningen på kläderna och/eller utifrån hårets längd. Jag ser det stup i kvarten hos andra OCH hos mig själv (men jag bromsar mig och tänker efter allt oftare).
I och med
antagandet "titta på pojken därborta vad roligt han verkar ha" så LÄR vi ju faktiskt indirekt våra barn att barn-klädd-i-blått-grått-grönt = pojke. Eller "titta på flickan därborta" = barnet har rosa-rött-lila = det är en flicka. För det är ju liksom inte slumpartat vilket kön vi kategoriserar barnet som.
Häromdagen träffade jag en bebis klädd i svart body med något tryck på magen, blå jeans och ett par strumpor som såg ut som såna där "tennisskor" med låstassnörning. Första tanken hos mig var att det var en pojke, men innan jag satte ord på antagandet (frågade föräldern hur gammalt barnet var) så sa jag istället "hur gammal är... han? ...hon?" och fick då veta att det var en flicka. Hade föräldern bara sagt "hen är 7 månader" så hade jag faktiskt tyckt det vore ganska
spännande! Tänk att
jag får träffa en förälder som inte vill avslöja könet för mig. Jag hade nog genast hamnat i en spännande diskussion om könsroller med föräldern.