Kvällsfunderingar

Luff

Trådstartare
Ok några Westernhistoriefreaks här
Fick en sån där knäpp tanke häromkvällen som jag inte får ut ur huvet.
Hur fixade den kringluffande revolvermannen/cowboyen foderfrågan?
Jag vet att dom inte fanns i någon stor utsträckning och att dom flesta hade backup iform av vagnar vid långa färder eller en boplats att återvända till.
Men hur gjorde Bill o Ben? :p
Man läser om att dom sadlade av och skötte sina hästar och slängde på tornistrar och band ihop ben så hästarna kunde beta. Men det måste gått åt massor av foder att kånka på, hästen kan knappast ha betat och vilat en hel natt så det räckte att rida långt på.

Någon som vet eller tror?

Sv: Kvällsfunderingar

Man klarade sej på "ortens tillgångar", d v s ute på prärien satte man hobbles på sina hästar och lät dem beta på natten, om man sov över i ett samhälle så fanns det ofta ett hyrstall, där man hyrde mat o husrum åt hästen. Nån lyx med kraftfoder förekom inte ute i busken.

Jag tror att man hade så pass härdiga hästar att de faktiskt klarade av arbetet på det foder som fanns att tillgå, dvs det naturen tillhandahöll.

Någon här som varit overthere och sett hur de stora boskapsrancherna gör idag?

Det är ju om jag förstått saken rätt stor skillnad på tävlingshästar och ranchhästar i dagens läge.

Ok mr Valentine ;-)
Ja, jag antar att man inte hade ponnyexpressfart om man var "sadelluffare", så då räckte väl betet.
Sen användes väl inte fullmusklade quarters utan mer grova korsningar av den här kategorien folk. Vet ni/du någon specifik ras som var vanlig ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka