KValitetsbedömning ponny - uppsutten hoppning?

the_connemara

Trådstartare
Har de ändrat så hopptalanger kan hoppas uppsuttet? Gäller det bara om de går vidare eller även i den "vanliga" bedömningen? Jag hittar det ingenstans?

Sv: KValitetsbedömning ponny - uppsutten hoppning?

På Spaf.info så finns det länkar till ungponnysidor och där står det iaf att det är löshoppning på kvalitetsbedömningen. inget om uppsutten hoppning vad jag kan se

Såvida det inte har ändrats i år så är det bara i finalen man har uppsuttet.

Det borde det väl informeras om i god tid kan man tycka :confused:

Fem-åringarna har hoppat uppsuttet i finalen sen 2004 tror jag...

Dock har 5 åringarna ingen final längre sedan några år tillbaka.

kopierat från ungponnygruppens hemsida
-
Fr.o.m 2006 finns ingen klass för 5-årig ponny i rikskvalitetsfianlen.
- Fr.o.m 2008 kommer finalen för hopp-ponnyer att ske med bedömninga av hoppning under ryttare. Banan som kommer att användas är den som används vid ASVH´s kvalitetsbedömningar med modifierade avstånd och höjd. Maxhöjd är Lätt D för respektive kategori.

Obs! att detta gäller finalen. Grundomgången är det löshoppning som gäller!

Det läste jag med men fattade inte riktigt :o Nu förstår jag bättre :D

Visst kan väl inte övervuxen ponny går till finalen utan går bara utom tävlan på den vanliga kvalitetsbedömningen? Isf blir det ändå ingen panik med inhoppningen i sommar utan vi kan ta det lugnt och fint som tänkt :)

Det läste jag med men fattade inte riktigt :o Nu förstår jag bättre :D

Visst kan väl inte övervuxen ponny går till finalen utan går bara utom tävlan på den vanliga kvalitetsbedömningen? Isf blir det ändå ingen panik med inhoppningen i sommar utan vi kan ta det lugnt och fint som tänkt :)

Övervuxen ponny ?? Finns inget som heter så då är det en HÄST.

Jo som ponnyras kan du vara med på utställningar etc och även gå treårs utom tävlan.

Så det är en berättigad fråga från en connemaraägare.

The_Connemara; borde vara som på treårs, utom tävlan.

Welsh cob är den enda idag, ponnyras som får överstiga ponnymåttet och ändå vara med i finalen:banana: Detta beroende på att en cob inte har en övre gräns för sin storlek, endast en lägre.

Jo som ponnyras kan du vara med på utställningar etc och även gå treårs utom tävlan.

Så det är en berättigad fråga från en connemaraägare.

The_Connemara; borde vara som på treårs, utom tävlan.

Vet att en NF som gick över måttet fick starta hos oss utom tävlan.

Då är det som jag trodde, utomtävlan och ingen möjlighet att gå vidare till finalen? Så var det på treårs, men då var Tiger 148 cm och startade som ponny.

Så heter det om en ras som ska vara ponny blivit för stor. Anledningen till att de får gå utom tävlan på treårs och kvaliten är för att man vill ha så många avkommor som möjligt bedömda. Resultaten är avelsvärderingsgrundande även om ponnyn inte kan bli placerad eller gå till final så får ponnyns föräldrar "poäng" och man får ett större material för att bedömma nedärvning.

Men som mätt till 148 så är han väl inte ponny längre? Går inte gränsen vid 147.9? Eller minns jag fel? (Då kan man väl på treårs lika gärna få den millimetern...)

Gränsen går vid 148,0. Stor häst= 148,1

Just så ja ;) Han var 148.0 cm. Hade nog vart lite mindre om han slappnat av dock för han var fortf väldigt spänd då. Men för att börja på typ 156 (ni fattar hur på tårna han var va :eek:) så kan man väl säga att hans höjd väldigt mycket beror på hur hemma han känner sig med omgivningen.

Nu i februari provmätte vi honom hemma hos oss och då var han 153 cm med skor, helt lugn.

(Då kan man väl på treårs lika gärna få den millimetern...)

Vet inte vad du menade med det? Men till treårs så fick Tiger massa tid på sig vid mätningen eftersom han blev helt knasig när han kom till uppfödaren igen, aldrig betett sig så varken innan dess eller efteråt :confused:

Men när han var strax över 148 så satte de stickan på 148.0 cm och när vattenmärket låg rätt så var han ju helt enkelt 148.0 cm. Då hade han redan slappnat av såpass mycket (men långt i från helt) så att ge honom ännu mer tid när det bara handlade hurvida han vara ponny eller inte var ju inte direkt lönt. Dessutom hade han kanske inte lugnat sig så himla mycket mer.

Hade det varit en slutmätning hade det kanske varit viktigare att få en helt korrekt höjd, fast å andra sidan hör man ju om diverse knep där med...

Alltså jag menar om man vid den mätningen som görs vid treårs, om den inte är mätt inan, som man inte får intyg på, så kan man väl vara lite "snäll" om det bara rör sig om ett par mm.

Aha ;) Jo, det kan man ju tycka. Jag är kluven i den frågan. Att mäta om slutmätta ponnyer på tävling måste man ju tillåta lite eftersom ponnyn då förhoppningsvis är i kondition och musklad och kanske dessutom lite spänd vilket kan göra en hel del. På treårs gäller ju samma men då har man ju samtidigt inte tagit sin chans att mära sin ponny under lugna förhållanden ex på vintern i lägre kondition/muskling.

Men men vill ju se så många ponnyer som möjligt ändå så... :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 556
Senast: Strandad
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: MiaMia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka