Kvalitetsbedömning i helgen!!!

ancan

Trådstartare
Har just kommit hem efter att ha skrivit extriören på 80 halvblodshästar i helgen.(Halmstad)...
Och gissa om det känns "gott" att både ettan och tvåan i hoppningen var efterf Camaro M!!! :banana:

Igångartenar vann en underbar Sack avkomma, som var hur snygg som helst, rörde sig kanon, och plockade hela 9-9-7-9-9-9 extriört!!! :love:

Annars var dt rätt långt mellan "godbitarna"... :crazy:
Framförallt var det många hästar med dåliga benställ, brett ansätta halsar och branta boglägen ... :cry:

Kankse de nya kvalreglerna gör att "stjärnorna " redan är färdigkvalade, och flertalet av de vi såg i helgen kanske inte har lyckats kvala på tävlingar???
Sedan finns det ju proffs som Svante, Sven Ingvarsson Eamon mm som kom med sina f'ärdigkvalade hästar, för att få en bra förberdning!!!

Någon som villl veta mera något...???

Sv: Kvalitetsbedömning i helgen!!!

ancan skrev:
Igångartenar vann en underbar Sack avkomma, som var hur snygg som helst, rörde sig kanon, och plockade hela 9-9-7-9-9-9 extriört!!! :love:

Annars var dt rätt långt mellan "godbitarna"... :crazy:
Framförallt var det många hästar med dåliga benställ, brett ansätta halsar och branta boglägen ... :cry:

Kankse de nya kvalreglerna gör att "stjärnorna " redan är färdigkvalade, och flertalet av de vi såg i helgen kanske inte har lyckats kvala på tävlingar???
Sedan finns det ju proffs som Svante, Sven Ingvarsson Eamon mm som kom med sina f'ärdigkvalade hästar, för att få en bra förberdning!!!

Någon som villl veta mera något...???

En siffra för mkt fick du in i ovanstående exteriör betyg (skall vara 5 siffror). Som du skrivit så måste ju även den ha haft ganska kasst benställ (7). Vem var det som dömde exteriören ?

Vad gäller kvalificeringsbiten till 4-års champ hoppning så är det ju ännu ingen som är färdig för finalen (mer än de nygdk hingstarna), man kvalar ju enbart till semifinalen det som lockar med kvalieteten är att man därifrån kan kvala direkt till finalen om de får lägst 8,5 i snitt på de två hoppbetygen. Vem dömde hoppningen ? Hur låg det till med poängen där, blev det många direkt kvalade till finalen (alltså hästar med 8/9 eller högre) ?

I Skövde tror jag det var 3 hästar som tog sig direkt till hoppfinalen (jag är säker på två men tror att det var någon mer, är just nu för lat för att leta upp resultatlistan).

gylle skrev:
En siffra för mkt fick du in i ovanstående exteriör betyg (skall vara 5 siffror). Som du skrivit så måste ju även den ha haft ganska kasst benställ (7). Vem var det som dömde exteriören ?

Vad gäller kvalificeringsbiten till 4-års champ hoppning så är det ju ännu ingen som är färdig för finalen (mer än de nygdk hingstarna), man kvalar ju enbart till semifinalen det som lockar med kvalieteten är att man därifrån kan kvala direkt till finalen om de får lägst 8,5 i snitt på de två hoppbetygen. Vem dömde hoppningen ? Hur låg det till med poängen där, blev det många direkt kvalade till finalen (alltså hästar med 8/9 eller högre) ?

Jag vet en Aeline H avkomma som blev direktkvalad i helgen :) Våra vänner äger och har fött upp den

Det gick OK, lyckades inte kvala till någon semi/final även om det inte var sååå långt ifrån iofs tror jag inte vi hade haft så mycket där att göra ändå i dagsläget.. (men akta er framöver ;))

Tyvärr fick vi en ordentilg anmärkning på ena veterinären som jag tycker var väl hårt dömt så det gjorde att "slutresultatet" gjorde att det blev en mittenplacering ungefär annars hade det varit runt 8-10 palcering istället och prestationsdiplom ev i båda diciplinerna.

Däremot tyckte båda veterinärerna att jag borde blodtypa hästen eftersom den varken ser ut som en avkomma efter sin far eller "uppförsig" som en ;) de hade redan varit ett gäng där samma dag och de hade inte varit så medgörliga (de uppförde sig väl ungfär som helsyskonet till den här hästen gjorde när det vad hans tur på kvalitetstävlan :crazy: :o :angel:) medans min nu var som en ängel.

På gångarerna kunde väl hästen samarbetat lite mer, men nej inte just då ryttare slet som ett djur, domaren gillade hästen ändå coh aa att den förmodligen är bättre än vad den vias idag.

Däremot så gillade inte exterördomaren hästen, det blir lägre poäng för varje gång den visas :crazy: (så nu räcker det baske med det!!!) iofs har jag inte kolla så noga i reslutatlisoterna ännu men den exteriör domren låg VÄLDIG lågt, många runt 36 p vilket jag inte tycker är så mycket att hänga i julganen.

Hoppningen gick bra, hästen kändes helt super, för min del kunde de ha höjt 30 cm till kändes det som just då, "blommor och skit" hade den aldrig sett förut så det var lite farligt h*n skötte sig ändå, Hästen fck inte en enda brist ikryssad, int heller någons om helst dålig krisit varken muntligt eller skriftligt) utan bara massa förtjäster och sist men inte minst så fick ryttaren (Läs: Olinda) VÄL GYNNAD på ryttarens inverkan :eek: så den sidan ska ramas in med en förstoring på det sista ;) :D

Här kommer äntligen lite mer fakta... de som dömde löshoppningen var Conny Dyrse´n och Harald Jönsson.

Vinnare i hoppningen blev her Courchevel med 9-10 uppsutten och 8-9-8-8-7 extriört.(8-6-8-7 gångarter) ":Camaro M-Cortez, och i gångarterna var det Gyarados E:Sack-Gaugain de lully som vann med poängen 8-8-9-9. Extriört 9-9-7-7-9. och löshoppade 6-7

Hos veterinär 2 var det mkt gallor mm.... d et var få hästar som klarade 10-10 veterinärt... :crazy:

Annars flöt det på bra, och det är väldigt skoj att få vara med och skriva en hel helg, man får se mkt häst, träffa trevliga människor, och lära sig en hel del...

ancan skrev:
Hos veterinär 2 var det mkt gallor mm.... d et var få hästar som klarade 10-10 veterinärt... :crazy:

Jag har ingen kritik till veterinärerna (de är oerhört kunniga) MEN de är väldigt hårda om man jämnflör med vilket annat ställe som helst man kan visa på, det blir lite missvisande tycker jag överallt annars brukar det vara 90-95% 9-10 på veterinären, men inte i Halmstad förra året var det max 15% som låg på 9 el 10 p. Jag tycker de drar ner lite mycket på småsaker som andra veterinärer nämner men inte gör avdrag för.

Olinda skrev:
och sist men inte minst så fick ryttaren (Läs: Olinda) VÄL GYNNAD på ryttarens inverkan :eek: så den sidan ska ramas in med en förstoring på det sista ;) :D

Hihi, det finns jag också som kommentar när jag visade på min första och hittills enda kvalité... SÅ stolt var jag (fast när jag ser bilderna på min ridning så undrar jag om de inte skriver så på alla ;) ).

När ska du visa din goding, gylle?

Vinnaren i hoppning är ju den som kom två på 3års i fjor.

Vad gäller mkt gallor, så tror jag nog att det kommer att vara mkt överallt iår. Pratade precis med min vet om det, vi har inte fått en droppe regn på evigheter alla hagar är rena asfalten och var man än rider så är det stenhårt paddocken är stenhård sista tiden har jag fått hoppa inne i ridhuset bara för att få lite svikt i underlaget. Ser genomgående på alla hästar (även de äldre) att de är ovanligt galliga/ansträngda och enligt vet så är det likadant överallt här omkring vi behöver verkligen regn så att hästarna får lite mjukare underlag att gå på. Var just nere och tränade hingsten där exteriören skall vara till helgen och den planen är inte att leka med som att springa på betonggolv vilken häst visar några gångarter på sådant underlag ?
Nu vet jag ju inte hur hårt ni i andra delar av landet har men här nere kommer det nog tyvärr vara en hel del gallor/ansträngda ben.

På Strömsholm tyckte jag det var tvärtom...Min sköthäst har (lindrig) strålröta och några körtlar i svalget var ngt förstorade, fick ändå 10 på Vet I. Sen sa Vet II att han var lite fylld i kotsenskidorna båda bak + att han har en liiiten galla på utsidan ena framknäet, fick 10 av den veterinären ändå. Så vi började undra, vad ska vara fel för att man får tex. en 9:a? Sen såg vi på resultatlistan att det var hästar som hade tex. 7-7 på veterinären!! Då måste den ha haft jättemycket anmärkningar, men fick ändå visas i både dressyr och hoppning?

athena skrev:
Hihi, det finns jag också som kommentar när jag visade på min första och hittills enda kvalité... SÅ stolt var jag (fast när jag ser bilderna på min ridning så undrar jag om de inte skriver så på alla ;) ).

På lördag är det dags, de har lovat regn på fredag så jag håller alla tummar för att det blir riktigt ösregn så att exteriör planen kan bli lite drägligare, syns att han inte riktigt uppskattar underlaget som det är nu och håller igen i steget.

athena skrev:

jag har även dett en medelsvårryttare dom gick "negativ" på ryttarens inverkan :angel:

NÄÄÄÄ de skriver det INTE på alla :mad: ;) jag fick det inte för "typ hundra år sedan" och den här gången fick inte heller "dressyrtanten" det, utan då har de fick "normal".. så det så!!!! :D

Jag har även sett en MSV/S ryttare fått "negativ" på ryttarenes inverkan :angel: så nu ska vi vara riktigt stolta ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag visade en häst förra året i Halmstad som fick en 7:a eftersom jag är "van" att de flrsta ligger på 9-10 så trodde jag att det var väldigt alvarligt men när jag sår resultat listan så låg ju 85% mellan 6-8p.

Jag har iofs inget emot att de är hårda men då ska de vara det mer konseskvent över alla ställen inte bara där dessa två är veterinärer.

Men vad krävs för att man ska få tex 6 eller 7 på veterinären, alltså hur "illa" måste det vara, tex.?

Det beror som sagt på VAR/VEM som bedömer hästen, det som du här uppe beskriver på Strömsholm där hästen ändå fick en 10:a hade förmodligen gett en 6:a eller 7:a på Vet I och kanske en 8:a på Vet II i Halmstad.

Men det var ju hästar på Strömsholm som fick 5:a och 6:a också, då måste ju de ha varit så dåliga att de inte borde fått visas? Det var inte så många som fick 10-10.

Jag har en gång (naturligtvis första gången jag visade häst på kvalitet) fått en mkt egendomlig vetbedömning.
Hästen ifråga gick på kraftigt gräs hemma och hade lindriga "gräsgallor" båda bak inget annat. Det roliga var att både mina föräldrar var där med videokamera samt uppfödaren var där och filmade. De filmade från varsett håll så allt finns dokumenterat på film, det började med att vet "hittade" gallor o annat, ordagrant ur bedömningsprotokollet som jag sparat. Svullnad/updrivn kotled vf (2=måttlig), Stel/mindre utv bog/armbågsled samt benhinnor båda bak (1,or=lindrig), Galla båda haslederna bak (ena 2=måttlig andra 3=höggradig förändr), svulln spattomr båda bak (ena 2 andra 1), svulln/uppdrivn båda kotleder bak (3or) (de små gräsgallorna)
Sedan går vi över till böjprov initialt ua efter böjprov ua på ett framben, det andra frambenet (1,a= mindre förändring under 1 grad) båda bak (2,or = måttlig förändring 1-2 grader) alla runt omkring såg ut som frågetecken när hon gav denna kritik enligt alla som såg honom var han helt ua på böjprovet. Betyg 5
Kan tillägga att hästen fortsatte och gick med 8or rakt igenom i gångarter (starkt jobbat för en halt (enligt den vet) häst)
På em kollade flera mkt kunniga människor på videon och alla var helt överens att där inte var något. Trots detta ringde jag på morgonen efter till vetkliniken här och de hade ett återbud så jag kunde komma in med honom vid lunchtid så exakt 24 timmar efter denna besiktning blev han genomgången från topp till tå där = helt ua. Gav veterinären hans protokoll och han kollade ställe efter ställe som anmärkts på och hans enda fynd var gräsgallorna bak som enligt honom borde givit en 1 a (liten förändring utan betydelse). De övriga gallor/förändr/uppdrivn mm fanns inte överhuvudtaget och enl denna vet finns inte en chans i världen att så mkt förändringar skulle förvinna från ena dagen till nästa. Böjprov genomfördes nu ett fullt 1 minuters prov i stället helt ua, vet tog sig även tid att titta på videon med det tidigare och säger precis som alla andra helt ua. Man kan ju verkligen undra vad den vet höll på med på kvaliteten........ Kan tillägga att hästen nu är 12 år tävlat höga klasser i många år utan att en enda dag i hela sitt liv varit halt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka