Kvalitet på småbalar med hösilage

gulkiwi

Trådstartare
Ni som använder eller har använt er av småbalar med hösilage, hur tycker ni att kvaliteten är jämfört med stora balar?

Sv: Kvalitet på småbalar med hösilage

Lika bra. Jag har inte märkt något sämre med våra småbalar jämfört med jobbets stora.

Samma här, lika bra kvalitet. Fast då har kvaliteten varit mycket god i samtliga fall.

Första gången vi hade lite småbalar så var det katastrof nästan 3/4 delar var dåligt. Men sedan har de hållit lika bra eller bättre kvalité som storbalarna. Blev så när vi bytte leverantör.

Vi har haft en del balar som varit mögliga i något hörn och leverantören påstår att det är svårt att få till det med småbalarna, att det ofta kan bli så. Men det är inget problem att byta ut dom dåliga balarna mot nya och höet är kanon i övrigt.

Beror på producent. Har köpt småbalar från en stor producent (finns i hela landet), har bilder av de balarna. De var vita, gröna och ludna när vi öppnade plasten. 100 % av de inköpta balarna var alltså RIKIGT dåliga.

Annan producent har bara levererat jättefint material och jämna balar. Kanon.

Nu har vi mellanstorlek på balarna (fyrkant på 170 kg/st) och det är kalas.

Det vill jag nog säga beror på okunskap i plastning och hantering av balarna. Vi har som sagt 40kg-balar och gör av med en hel del såna på ett år. I fjol hade vi tre som fick kasseras.

Är man kass på det man gör och inte rätt verktyg för att göra det bra, ja, då är det svårt att få det bra. Vare sig det är stora eller små balar. Kassa undanflykter för att man inte har inventarier och/eller kunskap.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
883
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka