Kvalitet på ridskolorna..

Cha9

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnar rätt, och vet inte riktigt var den passar in...

Hur är kvaliteten på ridskolorna runtom i landet? Vore intressant att höra vad ni tycker. (Nämn bara inga namn..)
Jag menar inte att klanka ned på "det gamla vanliga", som många gör när de kritiserar sin ridskola/ridklubb, dvs angående hästhållningen eller hur många lektioner hästarna går, stämningen eller service till privathästägare mm, utan jag är intresserad av hur ambitiös ridskolan är vad gäller utbildningen av ryttare!

Jag upplever en svängning i hur man ser på ridskoleverksamheten, både hos privata och klubbdrivna. I mitt tycke har det blivit så tydligt att ridskolan mer och mer liknar lite "karusellridning"(främst vad gäller barnen), med många instruktörer som tydligt jobbar med detta bara för att kunna träna/tävla själva eller helst träna tävlingsekipage...
Man tycker att eleven ska vara nöjd med att åka runt, hålla ihop händerna, trampa ned hälarna och kunna ridvägarna! Det har blivit populärt att ha lata, snälla ponnyer som lufsar runt, och utvecklingen hos eleven stannar mer eller mindre av efter ca 2-3 år.

Hur hög är nivån tex på klubbmästerskapen för lektionsryttare runtom i landet?
Hur ofta förekommer det att ridskoleelever matchas på sina ordinarie lektioner för att kunna bli duktiga hästägare (främst vad gäller ridningen, många klubbar har bättre teoriupplägg). Många ridskolor har ju specialgrupper för hopp o dressyr, men hur stor är skillnaden om man jämför dessa med de "vanliga" lektionerna? Alla har ju inte råd att betala mer än för en vanlig...

Tyvärr har jag den erfarenheten att ridskolorna satsar mindre och mindre på sina ridskolekunder (som trots allt står för ekonomin) och mer och mer på privathästträning/tävling, och att det på anläggningen skapas ett A-lag och ett B-lag. De som inte tycker som jag brukar säga att "det viktigaste är att barnen/eleverna har roligt, att det är mysigt i stallet och att hästarna är snälla, och det räcker för nivån på vår ridskola".
Missar man inte något då? Att det faktiskt är lika roligt att lära sig rida "på riktigt" och inte bara för att kunna åka på turridning....

Utbildningens kvalitet hänger såklart ihop med hästarnas både utbildningsståndpunkt och ras :angel:. Finns det fortfarande ridskolor med bra halvblodshästar och ridponnyer, utbildade tex LA,MSV dressyr, eller åtminstone att ridskolan har det som mål? Borde inte ridskolan ha det som mål? Berätta! Vad tycker ni? Vad kan man göra åt det? Satsas det på din ridskola?

Sv: Kvalitet på ridskolorna..

Kan känna igen mig på många punkter i ditt inlägg angående den ridskola som finns i min hemstad. Tycker att ditt exempel stämmer väldigt bra överens där. I mina ögon satsade de väldigt mycket på tävling och att utbilda tävlingsinriktade elever så bra de bara kunde. De hästar som köptes in (dock inte de som redan fanns när jag började, de ansåg jag iaf vara ridskoleponnyer som man kunde utveklas på) var ofta antingen vanvårdade eller helt oubildade och därför väldigt billiga i inköp. Väldigt många hade okänd härstamning och många kunde inte ens galoppera. Detta skedde i samband med ett ägarbyte av ridskolan då många hästar byttes ut.

De nya hästarna fick "ridas till" 1-2 månader innan de kunde tas in som lektionshästar. Visst krävde en del av hästarna sin ryttare men väldigt många kunde inte ens de grejor det var meningen att vi ryttare skulle lära oss, och då blev det istället att vi elever fick utbilda hästarna. Det tog ett bra tag innan hästarna kunde det som krävdes av dem.

Jag skulle vilja se en ridskola som mer grundligt förklarar allting. Tex så skulle jag vilja veta VARFÖR hästen ska göra en viss rörelse, vilka muskler det påverkar, när och hur man ska göra den osv. Och sen även ha mer teori, även om man som ridskoleelev helst vill rida. Kanske kunde man föra in mer teori på de vanliga ridskolelektionerna? Så att man får både rida och få med lite fakta på samma gång. För teorin är väldigt viktig. Själv har jag lärt mig det mesta inom hästvård genom att läsa mig till det på egen hand.

Hm, jag har nog sett för få ridskolor för att uttrycka mig i ämnet egentligen, men jag blir lite förvirrad v att du undrar om det inte längre finns bra ridskolor med "rätt" hästraser.. Vem säger att bara ett halvblod/ ridponny kan gå vissa klasser och utbilda en elev? Menar du att fler ridskolor satsar på "billigare" hästraser?
Eller missuppfattade jag?

Kanske kan det vara så att eleverna dvs kunderna inte vill ha teori eller kunna mer än rida runt lite enkla vägar? Eller är det tvärtom att intruktörerna inte orkar/har lust/intresse/kunskap för att lära ut mer? Ibland får jag en känsla av att dagens ungar inte vill ta det lite tråkigare bitarna utan bara det roliga (dvs ridningen). Men jag kan ju tycka att det är en självklarhet att veta vissa saker åtminstone på bas nivå (typ hantering av hästar, hur utrustning ska sitta och skötas, lite foder osv) men verkar vara många som bara vill komma till en färdig häst och rida.

Är det så som du säger att det bara satsas på tävlingsryttare med egna hästar så är det väldigt synd, speciellt för de som inte har råd att ha egen häst. Det borde vara möjligt att utvecklas åtminstone upp till LA/LA på ridskolor kan jag tycka. Kan man inte det så finns det stor risk att man väljer att rida på annat håll utan de rätta kunskaperna (dvs det blir lätt farligt) eller så tröttnar man helt och lägger av. Det finns även en risk att ridning blir en överklass sport och det vore jättsynd, ridning ska vara för alla men den måste regleras och ryttare måste utbildas till att bli vettiga hästmänniskor med en bra baskunskap vilket bör ske på ridskolor. Annars blir det kanske som är i många andra länder, allt blir inriktat på att vinna tävlingar och få kan håla och sköta en häst på ett vettigt sätt. Tyvär verkar utvecklingen vara på väg åt det hållet i Sveriga också...

Hej!

Där jag jobbade hade vi massor med enormt trevliga och välutbildade hästar, varav flera kommit till oss efter avslutad tävlingskarriär. Tyvärr underhölls inte hästarnas kunskaper och kroppar så de flesta betedde sej som tråkiga ök.. Mycket trist när man har ett jättebra grundmaterial, men inte förvaltar det alls:-(!

Det fanns typ en grupp i veckan som var mer inriktad på "egen-häst" ridmässigt, men det var mer pga ridlärarens ambitioner än elevernas vilja (även om alla säkert drömde om egen). Teorilektionerna tog mest upp sadling, tränsning och sen färger, foder (med mycket fel i!) m.m..

Denna ridskola hade dock inte särskilt mycket mer saker för privatarna, så nån favorisering så märktes inte av (ännu, ska man kanske säja)..
/ Lavinia

Den ridskola jag red på förut satsade verkligen inte på privatryttarna, vi fick endast rida i ridhuset efter 21.00 och fri tid i ridhuset på em kanske va 30 min eller 45 om man hade tur, väldigt dåligt tycker jag då det fanns mer ledig tid! Men dom ville väldigt gärna att vi skulle tävla för klubben!!:mad:

Hur hög är nivån tex på klubbmästerskapen för lektionsryttare runtom i landet?
Hur ofta förekommer det att ridskoleelever matchas på sina ordinarie lektioner för att kunna bli duktiga hästägare (främst vad gäller ridningen, många klubbar har bättre teoriupplägg). Många ridskolor har ju specialgrupper för hopp o dressyr, men hur stor är skillnaden om man jämför dessa med de "vanliga" lektionerna? Alla har ju inte råd att betala mer än för en vanlig...

QUOTE]

Jag började i en special hoppgrupp när bägge mina hästar blev långtidskonvalecenter. Första tiden var riktigt bra, kunniga engagerade instruktörer som lät den här gruppen rida lite mer avancerat och vi blev pressade ganska mycket faktiskt på ett väldigt bra sätt. De var i stort sett som privathästträning.

Sen fick vi en ny instruktör, C-tränare i dressyr? detta var alltså en hoppgrupp. Denna instruktör verkade nästan rädd för hästar och hon sa vi ett tillfälle att hon var rädd för att någon skulle skada sig under hoppningen? Allt hon fokuserade på var lång eftergift att vi inte skulle dra hästarna i munnen. Visst jättebra men hoppning handlar om lite mer än så anser jag. Det spelade ingen roll hur vi satt eller hur hästen hoppade eller landade bara vi hade hängande tyglar över hindret.

Jag som ändå tävlat en hel del innan mina hästar blev halta ville helst att hästen skulle landa i rätt galopp efter hindret, det är ju en förutsättning för att kunna svänga mot nästa hinder. Eller? Enligt denna instruktör går det inte att byta galopp över hinder?? Detta gjorde mig mycket förvirrad börjar man inte med galopp ombyte över bom även i dressyren? På mina hästar fick jag nästan alltid de att landa i den galopp jag ville efter hinder.
Instruktören menade på att man inte hinner tänka över ett hinder, jag hinner tänka en hel del speciellt över högre hinder. Och att det var upp till hästen att landa i rätt galopp. Men då måste man ju visa hästen vilken galopp den ska landa i, häststackarn vet väl inte vilket håll man ska åt? Instruktören menade att då får man bryta av och fatta ny galopp. Jo det fattar jag också men nu skulle detta vara en hoppspecialgrupp och ska man hoppa en bana vill man väl helst ha en jämn rytm hela vägen utan att behöva bryta av till trav stup i kvarten.
För varje lektion hoppade vi lägre och lägre och alltid skrek hon mer eftergift trots att man knappt hade kontakt med munnen. Helst skulle man rida i undertempo också så att det inte gick för fort. Bara det att hästarna hade ju knappt fart att ta sig över hinder.

Fick senare höra att hon förvisso hade tävlat 1.20... för tio år sedan. Och hon hade ingen ridlärarutbildning utan C-tränare i dressyr var hennes enda utbildning

Hm, jag har nog sett för få ridskolor för att uttrycka mig i ämnet egentligen, men jag blir lite förvirrad v att du undrar om det inte längre finns bra ridskolor med "rätt" hästraser.. Vem säger att bara ett halvblod/ ridponny kan gå vissa klasser och utbilda en elev? Menar du att fler ridskolor satsar på "billigare" hästraser?
Eller missuppfattade jag?

Jag var lite ironisk... Precis som du gissade menade jag att många ridskolor inte har råd att köpa in lite bättre hästar, antingen med bra härstamning eller kapacitetsmässigt, utan har väldigt många tyngre hästar (importer österifrån, fjordhäst, tinker mfl) som iofs säkert är snälla och trygga men som kanske inte kan erbjuda "det där lilla extra" för de elever som vill bli duktiga ryttare. Dessutom tror jag att de instruktörer som jobbar med de här hästarna helt enkelt inte själva orkar/vill lägga ned arbete på att utbilda dem. Det är alltid roligare att utbilda en häst som man själv "tror" på, och tyvärr är det nog få utbildade instruktörer som själva rider och tävlar den här hästtypen.
Det finns massor med välutbildade och välridna (ända upp i svårare klasser) haflinger, tinker mfl, men inte står de på våra ridskolor....?

Om man jämför med andra idrottsklubbar, (fotboll, hockey, handboll mfl) så är ju barnen involverade i sporten med tävlingar, matcher mm. Inom ridningen är det ett sånt gap mellan "hobby" (dvs rida runt, inte lära sig rida hästen i balans, mer utbildning för att skogsrida) och tävlingsridning. Naturligtvis måste båda delarna finnas men jag tycker det tippar över till att: på ridskolan lär man sig sitta kvar på en häst - vill du lära dig rida måste du skaffa dig egen häst och träna privat.

*kl*
Men samtidigt VILL kanske inte alla barn/elever bli varesig hoppstjärnor eller elitryttare inom något annat?
För många är ju den där timmen på veckan höjdpunkten i veckan när de får klappa och gosa och rida lite grann.

Min dotter har bytt ridskola en gång, den första passade henne bra när hon gick där eftersom hon bara var 4 år när hon började och då är det ju mest att 'åka runt'. Men när hon utvecklats och blivit duktig så kom hon inte längre just för att det stoppades in nybörjare i gruppen med jämna mellanrum och så började allt om igen.

Så då bytte vi till den ridskola hon rider på nu. Hon började i en grupp i hennes egen ålder (hon är 7) men eftersom hon hade ridit mkt mer än de barnen så ville ridläraren flytta upp henne i en mer avancerad grupp. Detta är en ridskola som jag tycker fokuserar mycket på hoppning och tävling.

Men det blev katastrof! Dottern ville inte rida för plötsligt blev kraven för höga. Visst har hon grunderna och kan en del MEN när hon plötsligt som nyss fyllda 7 började i ridgrupp med de som var 14 år blev det inte bra. För de klarar ju av en längre kedja kommandon än vad hon gör. Så de övningar som gick ut på att Varannat varv går ni höger varv och hoppar det lilla krysset vid A, sen går ni in på stora mittvolten ett varv varannan gång och varannan gång rider ni in på medellinjen och gör halt. Varannat var går ni vänster varv, travar bommarna och fortsätter sen in på en liten volt osv osv. Då fattade hon ingenting och blev bara ledsen och frustrerad och ville aldrig rida igen :eek:

Jag pratade med ridläraren som inte riktigt förstod vart jag ville komma, för hon har ju KAPACITET, hon är lika duktig som de andra fast de är äldre. Ja, men det är ju inte riktigt grejen här. Det ska vara kul att rida!
Efter att hon vägrat åka i tre veckor så fick hon byta grupp. Så nu rider hon med de i sin egen ålder som inte alls kan lika mycket MEN hon tycker det är roligt och hon får känna sig duktig.

Hon är en sån tjej som bara vill rida för att det är roligt, inte tävla.
Sen tycker jag att det är ganska mycket med teori på ridskolan och varje lektion ska hästarna göras iordning och sadlas och tränsas osv och efter ridningen ska de göras iordning igen och täckena ska på osv. En vecka varje termin är det bara teori och då får alla elever komma alla dagar om de vill. Det är olika ämnen varje dag, tex om hästen (kroppsdelar, färger, sjukdomar o dyl), hur man sköter utrustning, foderlära, olika hindertyper och hur man rider en bana.
När dottern var där på dagridläger i somras så hade de dit hovslagaren en dag som skodde/verkade och berättade om hovens uppbyggnad och varför det är så viktigt att sköta hovarna. Då var lilltjejen imponerad för hovis var ju dessutom en tjej ( mycket idoliserad av de små).

Så nu är jag jättenöjd med hennes ridskola nu när hon gått ner till vad hon reder ut igen. Nu får hon ha täten alltid och visa de andra och det växer hon mycket i. :love:

Senast ändrad:

Självklart är det så att de minsta ryttarna (4 - 10 år) ska få "bara vara" med hästar och framförallt ha roligt!! Därför har de flesta ridskolor "ridlekis" och dyl. vilket är jättebra! Iallmänhet är man duktig på att omhänderta de allra minsta och ordnar mycket för dem. Jag menade nog de lite äldre barnen och ungdomarna som har ridit i många år.

Problemet är inte det, utan att klubben/ridskolan inte prioriterar ridskolans/hästarnas kvalitet. Som exempel kan man titta på när en ridskola ska "visa upp sig", på en invigning eller show av något slag. Det är inte ridskoleverksamheten i första hand man stolt visar upp, utan tävlingsryttare, hundklubbar, inbjudna proffstränare mm. Som ett litet "kul" inslag kommer det några barn utklädda i maskeradkläder på ridskolans ponnyer (nu var jag lite elak, jag vet, den typen av inslag har också sitt berättigande). Jag vet av egen erfarenhet att rideleverna blir jätteinspirerade av att se sina "egna" lektionshästar ridas av duktiga ryttare på uppvisningar mm, eftersom de då ser vad som är möjligt.

Jag vet många ridskoleelever som ridit i kanske 8 år på ridskola, som fortfarande enbart rider ridvägar, trampar ner hälarna och håller ihop händerna i skritt trav och galopp, och tror att det är det som är ridning! Korrekt sits, vikthjälper och inverkansridning är ingenting de har en aning om...
Det verkar precis som om man (styrelser/chefer/instruktörer) tycker att det är tillräckligt, och tyvärr är många föräldrar inte så insatta att de vet vad som är målet med ridningen och därför glatt betalar år ut och år in. Om vi gör jämförelsen med andra sporter igen, så vet ju de flesta hur fotboll och tex golf går till, och därför har omgivningen högre krav på klubben att deras barn/ungdomar ska utvecklas inom sporten. De ungdomar som inte tycker att det är roligt slutar ju även inom andra sporter, men inom ridsporten tycker jag att det har vänt till att det är viktigast att det är roligt!

Inom andra idrotter går diskussionerna om en för tidig elitsatsning osv, vilket i sin överdrift naturligtvis inte är bra, men jag anser att en 13-åring som ridit i 7 år på ridskola har ju oftast inte ens varit i närheten av ridning som sport betraktat! Är det inte något som är fel då?

Känner igen detta! Utvecklingen på "min" ridskola gick från att regelbundet rida "riktig" dressyr och att hoppa banor på runt 1 m, när vi hade en arrendator som själv var tävlingsryttare, till att hoppa ca 50 cm på rak linje, väldigt långsamt när det var markarbete/dressyr när vi fick ny ledning, yngre strömsholm-utbildadae tjejer som ridlärare, som fick lära sig att man skulle spara på hästarna... Tack, jag slutade och köpte egen häst, fast vi var ett gäng som ridit ihop och haft väldigt roligt i mååånga år!

Jag tror att problemet med de välutbildade hästarna gäller alla raser, även halvblod mm. För de riktigt duktiga och välutbildade hästarna behåller man väl oftast hellre själv eller säljer till annan privat satsande ryttare istället för ridskola.
Problemet med välutbildade t.ex. fjordhästar är att de kräver en duktig ryttare och de visar inte sin duktigaste sida med de okunniga utan blir då snälla och långsamma (inte alla, är ett exempel). Och sedan blir de duktiga ryttarna inte särskild sugna på att rida dessa, för de ser"tråkiga" ut. Sedan att vissa raser, tyvärr, har dåligt rykte vad gäller prestation, det är ju upp till oss att få bort. Häst är inte likamed häst, det gäller ju alla modeller...

En ridskola borde köpa in de duktiga hästarna sålänge de har råd med det- närde är under utbildning. Färdigutbildade saknas väl oftast ekonomin för att köpa in dem. Men där ligger ju ett nytt problem, vem ska hinna/ ha råd att betala för utbildningen av en häst som inte drar in pengar än?
Jag tycker att en bra lösning verkar vara privathästar som blir utlånade till ridlektioner någon/ några dagar i veckan. De får ju mer varierad träning och båda parter kan tjäna på det...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 713
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: ridelev
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur