Kvalitet på ridbrallor?

Tretjak

Trådstartare
Är det nån mer än jag som har tröttnat på att många märkesridbrallor inte längre håller en kvalitet som motsvarar det höga priset? Jag är tvärarg på att under de senaste 5 åren ha behövt köpa ett par nya ridbyxor varje år p g a uppslitna sömmar i gren och innersöm:mad:

De tre senaste var Pikeurmodeller - alla kostade mellan 1800-2100 kr. Förr höll ju ridbyxor i en hel evighet! Och hur är passformen egentligen för oss "nordbor" - görs ridkläder i Asien med sikte på att passa små vuxna eller barn tro?:cool:

FINNS det ridbyxor med hållbarhet OCH bra passform att få tag i:confused:

Sv: Kvalitet på ridbrallor?

Jag rekommenderar Eurostar. Mina har minst 4 år på nacken nu, är mycket använda och det syns inte. Har en vän som köper nya Cavallo varje år eftersom hennes inte håller, men hon har gått över på Eurostar nu efter att ha sett mina och även en annan tjejs outslitliga par.

Tyvärr kan de vara lite svåra att få tag på.

Jag håller med. Hade (har) Whitaker, och även om de absolut inte tillhör de dyraste så tycker jag inte kvaliteten höll. Sömmarna i knäna gick upp nästan på en gång, och de blev noppriga fort + tappade färgen. Nä, säger jag.

Jag har Horze Royal Equus denimridbyxor och dom är skitbra! Använder dom jättemycket (typ varje dag), men ändå så är det knappt en skråma på dom. Billiga är dom också; 589 kr. :laugh:

Jag har också haft Eurostar som hållt väldigt länge, likaså tycker jag mina Pikeur varit bra. Har däremot dålig erfarenhet av Cavallo.

Det är ganska förvånatsvärt hur det kan råda så olika meningar. Själv är jag helnöjd med alla mina Pikeurbyxor, toppenkvalité och håller sig fina trots daglig användning.
Har även provat Cavallo men tyckte personligen att passformen var hemsk, åtminstone på det paret jag ägde.

Hur är Eurostar i storlekarna - jämfört med t ex Pikeur?

Hade jag kunnat utläsa vilken storlek mina Eurostar har hade jag gärna hjälpt dig, tyvärr är det bara en vit lapp där texten har försvunnit i tvätten:p

Jag tror att mina är 38: or, jag har 36 i Pikeur, men dessa är också något stora på mig. Så normala skulle jag vilja säga. Har för mig att 36: orna var slut när jag skulle köpa och då köpte jag 38 eftersom det inte skilde så himla mycket.

Pikeur kanske har gjort som flera andra märken, sänkt kvalité på sömnad och material för att kunna tjäna mer på varje plagg? Jag har hört om två andra stora märken som gjort just detta, enligt min ridsportbutik iaf...

Jag rider i tyska Sonnenreiter, har tre par som jag nöter på, jag rider två-tre hästar om dagen 4-5dgr/v men jag har ridbyxorna på mig hela dagarna hemma på gården och de är toppen i kvalitet och passform! Nu är det jodpursbyxor, men finns i vanlig modell oxå. De används av islandsfolket som jobbar med hästar o rider 8-10hästar om dagen!

Red förr mycket i hööks olika byxor, jag slet ut tyget/skoningen vid sittbenen så jag fick köpa nya efter ca ett år, då red jag bara en häst om dagen... De funkar för sitt pris, för priset av ett par märkesbyxor kan man då köpa 4 billiga som räcker i fyra år ;) Då blir det ok tycker jag.

Jag hade aldrig accepterat trasiga sömmar på ett ett år gammalt märkesplagg i högre prisklass. Jag hade lämnat in dom på garantin.

Jag måste faktiskt säga att de ridbyxor som hållt längst här har varit från Horze. typ 300 kr tygskodda. Har använts flitigt, men är fortfarande hela och håller passformen bra

Tycker kvalitén på det mesta har blivit sämre! :mad:

Köpte ett par ridbyxor i höstas -11 som höll ca 2-3 månader med endast några timmars ridning per vecka. Ridbyxorna gick sönder vid fickan på framsidan. Alltså inget ställe där man kan förvänta sig att det ska gå sönder då man inte direkt nöter byxan där:( Ridbyxorna kostade dock inte mer än 400kr på en stor hästkedja. Ringde först till kedjan som ville att jag skulle ta med byxan så dom fick se "skadan" det var dock inga problem att få ny byxa/alt välja annan byxa :banana:

Samma sak med ridskorna, sprack i skinnet :crazy: ringde och reklamerade, fick nya skor även då :bump:

Så mitt råd är accetera inte skador, klaga och visa missnöjet. Så länge "vi" bara godtar kvalitetsförsämringen tror jag aldrig affärerna är beredda att försöka ändra på kvalitén eller sortimentet.

Dessutom gillar jag skarpt betygsättning både på siter och i tidningar.

Senast ändrad:

Håller med! Numera ratar jag Pikeur, de e ju KASSA!

Euro-star tycker jag också är superbra :love:

Men även Horze Grand Prix ridbyxa tror jag den heter? Har några par av den modellen och de håller verkligen måttet!
Jag nöter MYCKET på mina ridbyxor och det syns inte ens och då kostar dom bara 800spänn :D

Har många som hängt med länge och hålller, men de som har bäst passform och samtidigt ser minst slitna ut är ett par Catago. Fantastisk passform och håller både färg och form tvätt efter tvätt.

Jag tycker att Mountain Horse är superbra, och har även ett billigt par som jag köpte från Börjes för typ 4 år sedan och har använt mycket och dom håller än :)

Betr att man upplever att förhållandet pris/kvalité har blivit sämre: jag läste för ett tag sen i en löpartidning att man kan förvänta sig att priset på löparskor kommer att fördubblas inom dom närmaste åren. Skälet är att människorna som sitter i Kina och gör dom får allt bättre betalt (och det ska vi förstås vara glada för).
Jag kan tänka mig att samma gäller andra sportartiklar också, och att det kanske har blivit så, att för att slippa höja priset för mycket kompromissar man lite kring kvalité.

Mina animo ser fortfarande nya ut (har iofs bara haft dem i ca 3 månader....), kingslanden som jag haft i ca 5 månader är fortfarande i mycket bra skick. Equilinen (som för övrigt är superbekväma :love: ) har jag haft i över ett halvår nu, fortfarande nyskick. Mark Todd byxorna...bläää på dem använde dem ca 2-3 ggr i veckan under 2 månader sen var skoningen helt nopprig! Jag la 800 på dem, men tror att de hade kostat det dubbla innan rean. Snacka om dåliga ridbyxor för de pengarna.

Ett par billiga som jag haft i 4 år(har dock inte använt dem senaste halvåret för de är inte så snygga längre...) och använt flitigt har inte gått sönder en. Dock är de mer gråa än marinblå och permanent fläckiga. Men de har hållt :banana: . Är ett par back to back och jag köpte dem på rea billigt. Minns inte exakt pris, kanske 250 spänn? Bra fynd i allafall. Kostade 600 från början. Dock så har jag ett par helskodda vita utav samma märke men den skoningen höll inte så länge innan den blev nopprig. Eller, den kanske höll länge egentligen bara det att jag skitar ner mina byxor så snabbt så de måste tvättas efter varje tävling. Dock så satt sömmen på skoningen rakt över knät och tryckte när jag red i korta hoppläder och det var inte bekvämt alls, kändes som att de skulle spricka där. Nu har jag bytt till ett par pikeur som bara har hunnits användas två ggr än så länge. Men de är superbekväma och är i ett softshell-aktig smutsavisande tyg och bara knäskodda utan någon mocka så de borde hålla bra i tvätten.

Har två par från ullared. Det ena paret har skoningen hållt riktigt bra på, inte nopprigt eller något liknande. Men tyvärr så har sömmarna lossnat lite och de var ganska så snett sydda redan från början. Men vad förväntar man sig för 250 kr. De andra blev permanentfläckiga efter 4 månader och har uselpassform, men billiga var dem haha!

Oj, vad mycket text det blev, sorry :D

Jag har ett gäng pikeur cindy som jag tycker är av jättebra kvalité de svarta har dock blivit lite blekta i färgen men annars har de hållt kanon bra och är fortfarande fina även fast de äldsta nog börjar bli 5-8år gamla.

Senaste året har jag dock gjort lite utsvävningar då jag redan har 6 par pikeur cindy, så nu har jag köpt 2 par kingsland, 2 par jw och ett par Gersemi. Är ju inte använda så mkt än men jag gillar Gersemi och kingsland byorna! JW passar tyvärr inte min kroppsform så bra.

Har tidigare även provat börjes, hööks och roping men de var inget vidare ropingbyxorna och de från hööks gick sönder efter bara någon/några månader och börjes byxorna satt riktigt illa på mig.

knapplån

Jag köper aldrig märkesbrallor.. eller såhär jag köper aldrig brallor som kostar över 700 kr har jag sagt.

Men senaste var ett par från Ullared och ingen aning vad det var för märke men de kostade hela 249 rikstaler.
Och i vinter gick sömmen sönder mellan benen annars hela och fina och dessa har jag haft gott som varje dag i stallet under 4 års tid.
Ett gott bevis att kvalite inte alltid sitter vare sig i märket eller i prislappen:D

Passformen på ridbrallor kan ju va bra lustiga Hooks har ju bra roliga,, jag har 36/38 i byxor men där fick jag ta fram ett par 44:or och de var ände för små om benen och magen:eek:
Tur man inte är känslig men folk som är det kan ju bli käckta av sånt

Undrar om det beror på ens kropssform? Jag tycker att vissa Pikeurbrallor tappar färgen, men de har aldrig gått sönder på det sättet du beskriver.

De tyska märkena är ju inte direkt gjorda för de som drar större än 38 kan jag tycka. Man ska ju helst vara lång och smal för att kläderna ska sitta som en smäck.

Jag vet inte om det beror på kroppsformen, förr tyckte jag som du att t ex Pikeur bara var gjorda för långa och smala personer men så är det inte längre. Man kan hitta rätt storlek både i midja och benlängd numera. Själv får jag svälja stoltheten och gå upp en storlek i Pikeurbrallorna jämfört med andra märken eftersom de är smalare i midjan. Det är det som jag tycker är så synd nu när jag äntligen hittat ett märke med bra passform så håller de inte i sömmarna:(

Ridbyxor måste ju vara sydda för att tåla att "nötas" i gren, insida ben och rumpa - det är ju inga kläder som är gjorda för att enbart gå omkring i:mad:

Nu när jag har lagat mina 1 år gamla Pikeur Candela i grenen för femtielfte gången så blir jag lite purken och börjar se mig om efter andra märken; hittade en byxa från Kyra K på en outletbutik nära där vi bor - någon som har erfarenhet av dessa då det gäller kvalitet, slitstyrka och passform? Jag är så där tråkigt "jämntjock" i kroppen, ingen getingmidja m a o - Svenssonmullig skulle man också kunna säga:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka