Har funderat över samma sak... Jag har inte råd att köpa ridbyxor för 2000 spänn tillexempel, men vad ska man satsa på, om det ändå inte håller
Bukefalos annonser =) Jag köpte min EuroStar där. Nypriset är 1600 kr, jag betalade 800 kr, med lapparna kvar. De var bara provade, och fel storlek och såldes därför begagnade =) Gjort flera sådana fynd, men det gäller att hålla ögonen öppna =)
Sen, mina Eurostar är som sagt var inne på fjärde året och är som nya. Nypris 1600 kr/4 = 600 kr/år.
Under samma period har det gått åt TRE helskodda manchester från Börjes av 465 kr. 465*3 = 1395 kr 1395 kr/4 år = 350 kr/år.
Och de från börjes är SLUT alla tre, medan Eurostarbyxorna har minst fyra år till kvar. 1600 kr/8 år = 200 kr/år
Jag läste förresten för evigheter sen ett spartips vad gällde kläder. När du köper kläder så ska plagget/skorna/etc INTE kosta mer än 10 kr/användnngstillfälle. Dvs om du köper en glittertopp till fest för 300 kr, kommer du verkligen använda den 30 gånger då? De där jeansen för 1000 kr, kommer du använda dem 100 gånger? Osv.
Det är en rätt bra regeln tycker jag, om man tar med i beräkningen hur länge man räknar med att sakerna håller med.
Jag köpte (efter lite velande och ångest över priset) en Säkerhetsridjacka (MH Bodyguard/RSQ). Är en ridjacka med 'skyddsplattor'. Som en korsning mellan säkerhetsväst och jacka. Den kostade 2000 kr. Jag skulle *aldrig* köpa en vanlig jacka för 2000 kr varken stall eller vardags. Men jagräknade och dividerade lite och tänkte på hur länge alla mina andra MH-grejer hållit. Och räknade ut hur många dagar/år under 'jacksäsong' jag red, och hur länge jag beräknade jackan skulle hålla, och insåg att det utslaget per gång jaga nvände det inte alls blev så dyrt.
Men jag brukar ha det där i bakhuvudet med "Hur många gånger kommer jaga nvända den här grejen? Hur länge beräknas den hålla? Vad blir det per användningstillfälle?"
Således ser man mig aldrig köpa en festtopp för 300 kr som jag VET att jag bara kommer använda på nyårsafton t ex, men jag kan spara ihop pengar till ett par ridbyxor för 2000 kr för jag vet att de kommer hålla minst X år, och jag kommer använda dem i princip varenda dag under dessa år.