Har jag råd att ha en häst på foder - säg vad ni tycker!

Sv: Har jag råd att ha en häst på foder - säg vad ni tycker!

*KL*
Jag skaffade foderhäst när jag gick gymnasiet och försöjde den med mitt studiebidrag på 1050kr i månaden. Skaffade medryttare som betalade 500 i månade och jobbade extra där jag tjänade ihop ca 1500 i månaden.

Det gick på något konstigt sätt. Hästen har alltid fått vad den behöver! Men då om något skulle hända och kostnaderna drog iväg för snabbt så hade jag fått låna av mina föräldrar.

Jag skulle ta hästen på foder om jag hade 3000 kr i månaden att lägga på den. OM du har någon backup om 5-10 000 kr helt plötsligt behöver hostas upp i veterinärvård t.ex.

Har du ingen möjlighet att få tag på en större summa pengar eller låna av någon med kort varsel.. då kan du inte ha hästen.

Jag hade ju egentligen inte råd med häst, och fick aldrig över pengar till sparande. Men allt gick bra och det var lätt värt det.

Skulle det bli tal om andra högre belopp och kostnader för dyra operationer skulle hästen fått avlivas. Ägaren visste att jag inte hade pengar och hästen var inte värd något för honom så där löste sig det om allt skulle gå åt skogen. Men om det i ditt fall innebär att fodervärden får stå för alla kostnader för att få en väldigt sjuk häst frisk eller betala för akuta operationer eller annat som är superdyrt, jaa då är det ingen bra idé..

Du sa alldeles nyligen att du inte försörjer din karl (och tänker inte göra det heller tolkar jag också in.) Du sa att a-kassa eller sjukpenning kommer att försörja din karl om han blir arbetslös eller sjuk.

Det är naivt att tro.

För övrigt uttryckte du dig ganska allmängiltigt i svar 21 (i.o.m. ordet "folk"). Därför hårddrog jag det till sin spets.

Men jag förstår inte var du vill komma med din argumentation. Du säger att man kan hamna i skiten med utebliven a-kasse- och/eller sjukersättning. Ja, så mycket viktigare att ha en rejäl buffert då, om man dessutom har ansvar för djur?

Att vara helt utan buffert och dessutom med bara ett par hundralappar varje månad att betala fodertillskott, medicin, sjukvård, veterinär etc känns väl knappast som ett sunt upplägg?

Att vara helt utan buffert och dessutom med bara ett par hundralappar varje månad att betala fodertillskott, medicin, sjukvård, veterinär etc känns väl knappast som ett sunt upplägg?

Exakt vad jag också har sagt hela tiden.

I övrigt: se mitt förra inlägg i tråden, tredje stycket.

Jag ska göra ett försök att specificera tankegången.

"Bland det värsta och mest ansvarslösa jag vet är folk som har djur och sedan inte har råd att ta hand om dom. Det ingår inte att bara kunna ro runt lasset när allt går bra, man ska även kunna göra det i sämre tider. "

Detta tolkade jag som att det inte bara gällde TS specifikt, utan "folk" i allmänhet. Eftersom ingen kan garantera att de kommer att ha råd med djuret så är väl det mest logiska att ingen skaffar djur eftersom det då skulle vara "ansvarslöst". För att förhindra ansvarslöshet behöver man ju antingen ha en riktigt fet buffert som räcker minst ett år eller så länge djuret lever (hur många har det?) om den inte går att omplacera eller så får man vara beredd att avliva. Andra kanske kan döda familjemedlemmar när kassan tryter men det kan inte jag.

Så citatet ovan innebär ju hårddraget att om "folk" inte är rika eller hårdhjärtade ska de inte ha djur.

Jag förstår precis hur du menar och håller med dig, tyvärr är det sådant som folk som aldrig suttit i den situationen inte förstår, det är lätt att tro att vårt välfärdssamhälle tar hand om oss om det skiter sig, men så smidigt fungerar det inte längre och helt plötsligt kan det skita sig rejält fastän man hade det bra ställt innan.

Men för att vara lite mer on topic måste jag nog hålla med de flesta i den här tråden och säga att TS bör vänta med att skaffa sig foderhäst om den nuvarande budgeten är den enda som finns att tillgå (dvs ingen buffert eller snälla föräldrar att låna av om det skulle gå illa).

Tala om för hästägaren hur din ekonomi ser ut, kanske kan ni komma överens om ett bra avtal?
Annars tycker jag absolut inte att du ska ta hästen.
Jag har två hästar.
Den ena har kostat mej väldigt stora summor för veterinärvård och ändå blir hon aldrig hel igen utan går mest som sällskap. Pga detta köpte jag en till häst, billigt. Verkade rätt då och jag trodde att jag utan problem skulle ha råd. Första halvåret funkade det (då hade jag sparade pengar att ta av), sen började det bli tajt...
Jag får noga tänka genom varje inköp jag behöver göra. Och jag tänker på min kassa ekonomi stora delar av dagen och oroar mej och mår dåligt över det :crazy:
Jag har både sambo, mamma och pappa som kan hjälpa till med akuta betalningar, men det är inte kul att låna pengar för att kunna sköta sin häst.
Hade jag vetat då hur det skulle se ut nu hade jag inte gett mej in i det...

Precis...
Råkade själv ut för en fodervärd som skulle ta hand om min pålle när jag flyttade utomlands. Bara ett par månader senare vill de lämna tillbaka hästen då föräldrarna separerade och mamman som stod på kontraktet inte hade råd att hålla hästen när hon bodde själv med dottern.
Att hästen dessutom visade sig ha en kotledsinflamamtion och ont i en framhov pga. att deras hovslagare inte visste hur man gjorde med equipack gjorde inte det hela bättre när vi skulle hitt ny fodervärd/ ägare... Slutade med att vi fick sälja för struntsumma till första bästa (Fanns helöt enkelt inte någon i familjen som kunde ta hand om hästen och fodervärden flyttade utomlands så att hjälpa till ekonomiskt tills de kommit på fötter hade inte heller hjälpt)
Nya ägaren fungerade inte bra alls med pållen (för omogen ryttare, trots ålder ochj meriter, för att ha känslig och arbetskrävande ponny). Tack och lov var de så pass vettiga att de ganska fort insåg att det inte fungerade och sålde ponnyn tillbaka till mig, som alltså fick flytta med mig till utlandet, och har det bra.

Men ja...det är väl så det kan gå för en stackars häst och hästägare om inte fodervärden har råd med hästen...

Kan ju tillägga att jag nu då istället är studenten med knappa tillgångar med ekonomi som går ihop precis...
Men jag har ändå buffet i form av fonder och bospar på totalt ca 40-50 000, jobbar på lov, samt föräldrar som bidrar vid kris. Dessutom har jag en ordentlig försäkring på hästen (utökad vet. vård) och hästen bor i ett land där vet. vård kostar en bråkdel av vad den gör i sverige.
ex. en total hälsokontroll, vaccinering och avmaskning av hund innan resa kostar under 200 kr (visserligen för studenter på veterinärskolan, men obetydligt dyrare för övriga), en skoning är dyr om den kostar mer än 500kr, en verkning kan man få för 150 kr. stall med helservice kostar 1800kr/månad inkl. hö och havre.
Men trots detta så räknar jag med att pålle kostar 3000 kr/månad....så nej, jag skulle inte skaffa häst om jag var ts...

Trots detta så räknar jag med

Jag har fått erbjudande om att ha ett kallblod på foder tillsvidare. Jag är dock skeptisk till om jag verkligen har råd, för jag är student. Hästen jag blivit erbjuden nu är perfekt på alla sätt och vis, frisk och inga dyra specialgrejer (just nu...) men det är som sagt pengarna det handlar om.

Jag har en billig stallplats med helinackordering, jag betalar 1800 i månaden för lösdrift, foder, sommarbete och strömedel.

Min budget (har spritt ut fasta kostnader på 12 månader) som den är nu ser ut såhär;

stallplats, foder mm. 1800
veterinär/avmaskning/vaccin 300
utrustning 200
hovslagare 400 (hästen är barfota)

Totalt: 2700 i månaden. Jag har en absolut gräns på 3000 och inga sparpengar, men å andra sidan kommer en liknande häst aldrig att dyka upp.

Är jag totalt ute i mörkret eller finns det en chans att klara det? :confused:

Hej!
Hur har det gått? Jag tycker de löpande kostnaderna ser okej ut i din budget, men som andra redan sagt, för lite utrymme för oväntade kostnader (som kan bli rätt stora). Har du någon som kan hjälpa dig om det skulle hända något? I så fall tycker jag det verkar okej, annars inte.

Jag hade 15000 som startbuffert när jag skaffade min häst och tänkte sedan fylla på med 500 i månaden. Denna försvann helt på bara några veckor - kotledsinflammation, röntgen, behandling osv som försäkringen ej täckte :( Bufferten fylls långsamt, långsamt på (det blir alltid något extra varje månad, även om jag inte handlar något onödigt eller liknande). Men jag har annat sparande, gemensamt sparande med min sambo + att han kan rycka in om det skulle knipa, så det känns ändå rätt lugnt. Skulle aldrig våga ha häst utan någon som helst buffert (sen kan man ha delade meningar om hur stor buffert man behöver). Inget annat djur heller för den delen. Våra katter har i veterinärvård kostat oss lite drygt 40000 på mindre än ett år :( Delvis pga av försäkringsslarv från vår sida (alla tre blev sjuka under karensen), men även otur - en av dem åt upp en gummibit som fastnade i tarmen - vips så fick man hosta upp 8000 (efter att försäkringen täckt), en blev magsjuk - 5000...

Djur blir både sjuka och skadade, och det kostar! Mitt råd är att använda de 3000 extra du har nu och spara ihop en buffert, och sedan skaffa en häst när du har lite bättre utgångsläge. Det är tungt att tacka nej till drömhästen, men säkert inte i närheten lika tungt som att ha den, men inte ha råd att ta hand om den på bästa sätt.

(ps. Ingår mineraler i hyran? Kostar också några slantar om det behövs, liksom kraftfoder)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka