Sv: Har jag råd att ha en häst på foder - säg vad ni tycker!
Nej, du har inte råd att hålla en häst, i mina ögon. Spara de pengarna som du skulle lagt på hästens kostnader, i minst ett år, så att du har en buffert. Sedan skulle jag säga att du har råd.
Jag kan tycka att det är ok att leva på gränsen i vardagen, att ha små marginaler i ekonomin. Bara det går ihop och inte rasar för att mobilräkningen stiger med en hundring en månad. Det är inte bra, egentligen, men det kan vara ok.
Men det måste finnas en buffert. Det måste finnas pengar till åtminstone självrisken på försäkringen (kostnaden som blir om veterinärvårdsförsäkringen utnyttjas till max), minst. Helst en buffert för en själv också, en summa som ska sparas för akuta tillfällen eller oväntade kostnader. Inget av dessa konton ska petas på för de "vanliga" kostnaderna, som kommer varje månad eller vid hyfsat fasta tidpunkter årligen (hyra, el, telefon/internet, mat, transportmedel, stallhyra, försäkringar, hovslagare, vaccinationer, träningar...), utan ska vara en trygghet då det behövs.
I mina ögon bör man ha en buffert, även om man har släkt eller liknande som sagt att de kan hjälpa till. Dels för att det är en jävlig känsla då hästen behöver veterinär och t.ex. modern får betala det för att man själv inte har några pengar. Och dels för att det inte är säkert att personen faktiskt har möjlighet att hjälpa när det händer något; de pengarna kan gått åt då något oförutsett och dyrt hänt i den personens tillvaro (t.ex. arbetslöshet, skada, akut skada på huset...vadsomhelst.).
Jag har haft häst på knappa marginaler, endast ett par tusenlappar i buffert men med min mor som hjälp in case of (notera att varje krona som hon fått lägga ut, har hon också fått tillbaka). Förr eller senare börjar det gnaga i en. För får någon annan stå för veterinärräkningarna, då har man egentligen inte råd. Och det är riktigt, riktigt jobbigt - en hård spark i magen. Jag skulle aldrig göra om det, det är inte värt det. Mina djur är mitt ansvar, och bara mitt.