Har jag råd att ha en häst på foder - säg vad ni tycker!

Sv: Har jag råd att ha en häst på foder - säg vad ni tycker!

Eh..? Så det är ok att ha för lite pengar så länge man är medveten om det? Mkt märkligt resonemang... Jag har aldrig sett en veterinärräkning som blir billigare bara för att man inte ha råd med den.

Bland det värsta och mest ansvarslösa jag vet är folk som har djur och sedan inte har råd att ta hand om dom. Det ingår inte att bara kunna ro runt lasset när allt går bra, man ska även kunna göra det i sämre tider.

Bland det värsta och mest ansvarslösa jag vet är folk som har djur och sedan inte har råd att ta hand om dom. Det ingår inte att bara kunna ro runt lasset när allt går bra, man ska även kunna göra det i sämre tider.

Vilket egentligen innebär att ingen bör skaffa djur över huvudtaget. Ingen (utom de som kan leva resten av livet på de pengar som redan finns på banken) kan väl egentligen vara garderad mot att hamna på något av landets socialkontor med mössan i handen. Jag har sett hur lätt det är att hamna mellan stolarna.

Man ska ha råd att ha djuren när man skaffar dem naturligtvis och även om inkomsten försämras en aning men det går aldrig att gardera sig mot allt.

Nej, nej och åter nej. Tyvärr :(

Hade du haft en buffert - så absolut.
Hade du haft föräldrar, sambo,släktingar eller dyl. som kunde skjuta till pengar vid behov - så absolut.

Men utan det...nej.

Tyvärr kostar hästar ofta mer än vad man tror, det kommer många gånger till kostnader som man inte har räknat med och med dina knappa marginaler så är det väldigt lätt att det så att säga börjar svaja och då kommer ångesten - tro mig den sitsen vill du inte sitta i.
Hur mycket man än vill ha en häst så är inte ångesten, som det medför att inte ha råd, värt det. Ett jättestort dåligt samvete får man också, man vill ju hästen så väl.

Studietiden är en begränsad tid, och även om den nu kan kännas som en evighet så kommer det troligen snart komma en tid då du har bättre med pengar, eller i alla fall ha hunnit spara ihop en buffert.

Men hur tänker du nu?

Köper jag en häst och det sedan barkar åt fanders, kan jag alltid låta ta bort hästen om jag inte har råd. Har du en foderhäst kan du inte ta bort den, du är bunden till kontraktet och om hästen t ex blir skadad är du skyldig att behandla den och kan faktiskt inte lämna tillbaka den i sämre skick än du tog emot den, utan att ersätta ägaren.

Jag har ingen som helst respekt för folk som tar så lättvindigt på sitt ansvar att skaffa djur. Har man inte råd, ska man inte ha djur.

Vad är det som är oklart? Om ekonomin är god och det ser ut som om att den kommer att förbli god, när man skaffar sig ett djur, så har man ju all anledning att tro att det kommer att gå bra. Men det kan gå åt fanders ändå. Är man då oansvarig för att man inte kunde förutse att man t.ex. skulle råka ut för en olycka eller sjukdom? Då kan inkomsten krympa illa kvickt. Så det är väl bäst att ha så pass mycket pengar på banken att man klarar både sin familj och djuret i minst ett år eller tills man kan göra sig av med djuret.

Jag hade själv hund när jag träffade min sambo. Han hade jobb och vi flyttade ihop. Sedan blev sambon sjuk och även arbetslös. Av olika anledningar som vi inte kunde styra över blev det ett par perioder då han hade mellan 0-4000 kronor i inkomst, vilket innebar att jag var tvungen att försörja honom. Hur skulle jag ha kunnat förutse allt som hände när jag blev med hund åtskilliga år tidigare? Om jag hade kunnat skulle jag omplacerat hunden men det var inte möjligt och jag vägrade att döda henne för pengar. Så nej, skaffa aldrig djur om inte bankkontot är proppfullt.

Skaffa aldrig djur om du inte kan ta ansvar för det. Det är STOR skillnad i kostnader mellan hund och häst, fråga mig. Vi har två större hundar, och har som mest haft tre hästar samtidigt. Det är en piss i Nilen att hålla hund i jämförelse med de kostnader som en foderhäst drar på sig.

Jag har också haft häst och vet att det är skillnad. Mina hästar kostade ca 1500 kr styck i drift för 8 år sedan (nordsvenskar av bruksmodell). Det motsvarar lite knappt 1700 kr i dagens penningvärde. Min hund kostade ca 1000 kronor i drift (förra året) eftersom hon var diabetiker. Det känns ju som om du snäser åt mig när du säger att man ska ta ansvar för djur man skaffar sig. Nog sjutton tog jag ansvar och såg till att hon fick det hon behövde. Hon blev 15 år. Det var otroligt stressigt många gånger att få ihop det och hade det varit en häst hade det ju varit ännu värre. Så i princip är vi ju överens och det är ju därför jag säger att man ska ha ett fett bankkonto innan man skaffar djur så man är garderad ifall all världens jävelskap ramlar ner över huvudet på en.

Visst finns det försäkringar som täcker det, min häst har förra året kostat försäkringsbolaget strax under 100.000... Inga problem för dem, de betalade utan att tveka, men då kostar min försäkring i månaden nästan lika mycket som hela din månadskostnad du har räknat ut, och det säger kanske en hel del... Det kan skena iväg i veterinärkostnader på över 50.000 på bara en dag, och är det en foderhäst så har du som tidigare har påpekat ingen rätt att ta bort hästen, utan vill ägaren hålla hästen vid liv får du snällt betala. Oavsett hur kul det kan vara och hur speciell denna häst är, så är det inte rättvis mot hästen utan att ha en mycket större månadsbudget, och med en "fallskärm" i sparade pengar om någonting händer

Man ska ha råd att ha djuren när man skaffar dem naturligtvis och även om inkomsten försämras en aning men det går aldrig att gardera sig mot allt.

Jag tycker att TS rätt tydigt klargör att det inte finns ekonomi att hålla häst. Här handlar det ju knappast om att det är ändrade förhållande, inte ens inledningsvis går det att hålla häst på ett ansvarsfullt sätt.

Hej!

Det är härligt med häst men har du kollat upp vad som verkligen gäller, hur mycket foder hästen får för de pengarna? Avmaska behövs inte göras varje månad men har du räknat in din egen kostnad för att ta dig till stallet? Har du bil eller vad ett busskort kostar. Jag förstår dig men vänta tills du har en bättre ekonomi. Mitt råd, jag har 3 hästar men har jobbat och är pensionär nu men ingen bil längre alltså.

Det är mycket värre att kanske bli tvungen att göra sig av med hästen när man väl fäst sig vid den. En veterinärräkning eller egen tandläkarräkn. kan få det hela att stupa. Kanske om du drar in på något men som sagt du har en för snäv budget just nu tycker jag. Lycka till i framtiden i alla fall.

Liselotte

Jag tycker att TS rätt tydigt klargör att det inte finns ekonomi att hålla häst. Här handlar det ju knappast om att det är ändrade förhållande, inte ens inledningsvis går det att hålla häst på ett ansvarsfullt sätt.

Det inser ju jag också och det framgår väl av mina två första inlägg i den här tråden. Mitt svar var snarare en följd av inlägg nr 21 och var inte riktat specifikt mot TS situation utan mer generellt.

Jag tycker att du jämför äpplen och päron. Ingen vits att dra upp hela diskussionen igen eftersom LE redan svarat ungefär samma sak som jag själv hade gjort. Det är skillnad på att hamna i trubbel man inte rår för själv, och att ha så knappa marginaler redan i utgångsläget att det är bäddat för trubbel. Det sistnämnda är givetvis det jag vänder mig emot, och det är ju det tråden handlar om.

För egen del kan jag bara svara att jag lever inte på sista öret, jag har en rejäl buffert som täcker ifall jag skulle bli arbetslös en period eller om hästen skadar sig och måste in på klinik/sjukhus. Jag gillar att ha livrem och hängslen.
Jag och min karl har delad ekonomi så honom försörjer jag inte. Blir han arbetslös kommer hans a-kassa/sjukpenning att betala för honom. Vi har dyra intressen båda två så vi har inte så mkt utgifter för själva levnadsstandarden utan det vi har över lägger vi på våra respektive hobbies. Aldrig att hans intressen ska gå före djurens väl och ve, då får han helt enkelt resa mindre och betala sin mat och hyra ifall han nu skulle bli av med jobbet eller sjukskrivas.

Senast ändrad:

Eller så säger du som det är till hästägaren...säg att du kan lägg max 3000 i månaden och inget mer pga att du är student. Kanske nappar ägaren ändå och kan hjälpa till med ev. extra utgifter (fast givetvis med ordentligt skrivna kontrakt) om inte, så blir det nog svårt för dig att ha hästen. Kanske kan du dela den med någon och då lägga undan halva beloppen varje månad som en budget?

Jag och min karl har delad ekonomi så honom försörjer jag inte. Blir han arbetslös kommer hans a-kassa/sjukpenning att betala för honom.

Var inte så säker på det. Det trodde jag också. Verkligheten ser annorlunda ut. A-kassan och sjukförsäkringen (framförallt det sistnämnda) är söndertrasat och garanterar absolut ingenting. Det där med delad ekonomi kan man glömma om någon förlorar inkomsten eller får minimalt med pengar, såvida man inte separerar och flyttar isär.

Det kan ta månader att få pengar från Fk. Kärleksfullt förhållande ni verkar ha.....

Ts Spar de där 3k i månaden istället, jag lovar att du kan hitta en minst lika bra häst om ett år eller två.

Jag anser att det är kärleksfullt att ge varandra den friheten och förståelsen att man inte inskränker på det man lever för, åt nåt håll. Men det behöver vi inte kapa den här tråden med att diskutera.

Jag hade häst som student. Det handlar om att prioritera. Jag löste det genom att jobba extra varje helg på vintern och varannan helg under vår och höst och sparade pengarna jag fick ihop på sommarjobbet. Jag tävlade och tränade ofta och då kostade det mer så för att kunna ha bil och transport sponsrade mina föräldrar mig med bensin och försäkringar.

Nej, du har inte råd att hålla en häst, i mina ögon. Spara de pengarna som du skulle lagt på hästens kostnader, i minst ett år, så att du har en buffert. Sedan skulle jag säga att du har råd.

Jag kan tycka att det är ok att leva på gränsen i vardagen, att ha små marginaler i ekonomin. Bara det går ihop och inte rasar för att mobilräkningen stiger med en hundring en månad. Det är inte bra, egentligen, men det kan vara ok.
Men det måste finnas en buffert. Det måste finnas pengar till åtminstone självrisken på försäkringen (kostnaden som blir om veterinärvårdsförsäkringen utnyttjas till max), minst. Helst en buffert för en själv också, en summa som ska sparas för akuta tillfällen eller oväntade kostnader. Inget av dessa konton ska petas på för de "vanliga" kostnaderna, som kommer varje månad eller vid hyfsat fasta tidpunkter årligen (hyra, el, telefon/internet, mat, transportmedel, stallhyra, försäkringar, hovslagare, vaccinationer, träningar...), utan ska vara en trygghet då det behövs.
I mina ögon bör man ha en buffert, även om man har släkt eller liknande som sagt att de kan hjälpa till. Dels för att det är en jävlig känsla då hästen behöver veterinär och t.ex. modern får betala det för att man själv inte har några pengar. Och dels för att det inte är säkert att personen faktiskt har möjlighet att hjälpa när det händer något; de pengarna kan gått åt då något oförutsett och dyrt hänt i den personens tillvaro (t.ex. arbetslöshet, skada, akut skada på huset...vadsomhelst.).

Jag har haft häst på knappa marginaler, endast ett par tusenlappar i buffert men med min mor som hjälp in case of (notera att varje krona som hon fått lägga ut, har hon också fått tillbaka). Förr eller senare börjar det gnaga i en. För får någon annan stå för veterinärräkningarna, då har man egentligen inte råd. Och det är riktigt, riktigt jobbigt - en hård spark i magen. Jag skulle aldrig göra om det, det är inte värt det. Mina djur är mitt ansvar, och bara mitt.

Senast ändrad:

Jag förstår fortfarande inte vad du vill påtala - Är det att jag inte har koll på min privatekonomi? Eller att jag uttryckt mig så oklart att du inte förstår att jag motsätter mig det i mitt tycke oansvariga att skaffa häst med dåligt ekonomiskt utgångsläge?

Givetvis kan alla hamna i trubbel. Men diskussionen handlar ju här snarare om huruvida man bör utsätta sig för trubbel medvetet och från scratch :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka