Kvalité på sperman

Avel2015

Trådstartare
Hur många % behöver det vara/är normalt att hingstarna har på sin sperma?
Detta att man späder ut sperman, blir det sämre kvalitét av det?
 
Det man uppskattar är hur många procent av spermierna som rör sig framåt. När man precis samlat hingsten ligger de flesta på 75-80 %.
När man sen, ett knappt dygn senare bedömmer skicken, måste temperaturen upp från de 5 grader de ligger och sover i till högre temp, för att kunna göra en rättvis bedömning. Ofta rör sig mer än hälften, runt 60 % men inte på det sätt man önskar. Jag uppskattar att de flesta jag får hit ligger på runt 40 %. Sen är det ju inte så enkelt som att man kan dra slutsats hög procent, hög dräktighet, och tvärt om.
När man skickar gör man dubbel dos, dvs 1 miljard motila spermier, mot hemmadosens 500 miljoner. Så även om hälften dör i skickdosen, så finns det tillräckligt många kvar för att få dräktigt.

Att blanda med spädningsvätska är en förutsättning för att kunna hantera sperman utan att den dör. Den innehåller näring o antibiotika.
Vid semin hemma är vanligaste spädningen hälften av varje, dvs 1:1. Vid skick krävs mer matsäck, så där blandar man oftast 1:3.
 
Väldigt bra svar!! är så dåligt insatt i detta och hittar ingenstans där man kan finna svar heller....
Min veterinär har ifrågasatt sin assistent varje gång vi seminerat om det "bara var ett rör"... brukar det vara 2 rör ?
jag undrar om man alltid skickar dubbel dos, även från hingstar i utlandet, är det ngn regel?
 
Hur stor volym man seminerar med beror på hur tät sperman är. Man vet att 500 miljoner motila spermier är fullt tillräckligt för att få dräktigt, så det ökar inte chansen om man 5dubblar dosen.
Hur stor volym som är en dos räknar man ut efter tapping, endera i burkerkammare i mikroskopet, eller genom att läsa av med fotometer.
Runt 5 ml kan man säga är normal "hemmados". Vilket vid ett skick ger 5+5 = 10 ml sperma, blandat med 30 ml spädning. Alltså två fulla 2o ml-sputor. Medan vid semin på hingstens station räcker det med 5 ml sperma blanda med 5 ml spädning. Allts 10 ml.

Min erfarenhet är att "utlandet "inte alls följer Sveriges rekommenderade mängder.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 292
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp