Kvala till Falsterbo Scandinavian Open 5 åringar ?

Charlotte1975

Trådstartare
Vad krävs det för att kvala till Scandinavian Open för 5 åringar ? I helgen var det kval i Gnesta, och jag har kollat på resultaten. Jag hade för mig att det krävs 72%. Enligt resultaten är i så fall 7 av 10 hästar kvalade därifrån och den högsta på 90 %. Låter lite väl mkt ? Eller har jag missat något ?

Sv: Kvala till Falsterbo Scandinavian Open 5 åringar ?

Märkligt höga siffror på hästar som för bara några veckor sedan inte var i närheten...

Detta är en synnerligen skum tävlingsform!!

Man kan inte jämföra det med vanliga procent – i vanliga »vuxeen-häst-klasser« där moment för moment bedöms. Här får ekipaget enbart siffror som mer ser ut som den nedre delen i vanliga protokoll; allmänt intryck.

Då de flesta av de hästar som visas i kvalomgångarna oftast är hyfsat begåvade och rids av dito ryttare är det inte så konstigt om de med denna bedömning kommer upp till 75% även fast de i ett vanligt program kanske skulle ha lite missar pga sin ungdom och ligga runt 60%.

Jag vet hur bedömningen sker. Den grundar sig på att hästen ska klara de moment som programmet innehåller dock.

Det märkliga är att när dessa 90% hästar väl kommer till Falsterbo och ska visa upp sig för internationella domare så landar de med lite tur runt 70%.

Varför är kraven på en 5-åring lägre än kraven på en 4-åring? Något mer att fundera på...

Ja ska bli spännande att se. Tänkte åka till Falsterbo och bla. titta på 5 -åringarna. Tvivlar ju på att det är många som kommer upp i 90 %....:angel:

I Falsterbo är det ju vanlig bedömning som gäller och då blir resultaten lägre, vilket inte är så konstigt.;) Därför kan man inte jämföra procenten som de kvalade på!

Allmänt intryck bedömmer ju bara gångarterna i princip och utvecklingsbarheten, en stor miss påverkar inte alls på samma vis som vid vanlig bedömning.

Till Flyinge döms det däremot med allmänt intryck, så då är jag ganska säker på att procenten blir betydligt högre där än i Falsterbo.

Det är väl bara sista omgången i Falsterbo som bedöms som vanligt?

Det står på deras hemsida att både semifinal & final rids i LA för unga hästar (dvs. det programmet som togs bort inför i år, det känns ju också lite märkligt)

Så det är vanlig bedömning hela tiden nere i Falsterbo, det var det väl förra året också.

Vill man jämföra med kvalresultat (som gjorts m. allmänt intryck, man kan ju kvala vanligt också), så får man jämföra i Flyinge.
T ex vanns femårsfinalen i fjol på totalt 86 % efter tre omg, så det är ju faktiskt ganska nära 90 %. 10:e plac här hade totalt 73 %.
I falsterbo var resultatet för vinnaren 77,5 % i finalen medan t ex. 10:e placerade låg på 65 %.

Även programmen för unga hästar bedömdes enligt "allmänt intryck". Jag tror du har fel... i år ska väl alla rida FEI programmen, så ngn vanlig bedömning är det inte tal om.

Breeders (Flyinge) bedöms bara enligt "allmänt intryck".

Visst har vi hästar i Sverige som kommer upp mot 90%, men inte de som var i Gnesta.

Alla kommer inte alls att rida FEI-programmen i år.
Kolla på Falsterbos hemsida, både semifinal & final kommer att gå i LA för unga hästar.
Jag har till och med varit i kontakt med dem, då de nya programmen kom och för att förtydliga har de också lagt ut de gamla unga hästar-programmen på sin hemsida. Fick också svaret att de vill ha tävling och inte talangbedömning.
Så det är nog snarare du som har fel.

Om du kollar resultaten från i fjol, så ser du att där står en maxpoäng, ex. 270 p, medans det i Flyinge ges poäng enl. allmänt intryck, dvs. tex 30 p.
Och visst unga hästar-programmen bedömdes enl. allmänt intryck i kvalen, det är jag väl medveten om då jag själv red kval med den bedömingen. (det började man med 2004 tror jag det var)

Däremot har jag ingen aning om hur hästarna i Gnesta var, så deras % kan jag inte uttala mig om, men man ska inte blanda i hop bedömningarna!

Den som vann är vi bägge bekanta med och den är väl inte riktigt 90%. Bra, men inte så bra.

Jag kvalade med en del av dessa hästar förra året och de lyckades då inte ta sig till Flyinge på långa vägar!

I övrigt såg jag en del av dem några helger innan på Wisbohammar och har svårt att tro på den stora uppryckningen som en del ska gjort...

Nåja, vi får ju ett "facit" vad det lider.

Jaha, det är du....:D
Ja, då vet vi ju vem vinnaren var. Jag hade velat se honom eftersom att jag i dag har sagt ja till att köpa lilla systern. Dock inte samma pappa.....

Jag tycker att det är för lätt att kvala 5-åringar till Falsterbo. Jag är ofta där nere och tittar, min åsikt är att det kanske bara är 25 % av startfältet som verkligen har något där att göra.
Men har man ändrat kvalen till i år? Jag har hört att det ska vara svårare att ta sig till semifinalen nu.
Sen kan jag förstå att det är väldigt kul att få rida där nere även om man vet att man har en häst som inte alls platsar i finalen.

Jag tycker att det är för lätt att kvala 5-åringar till Falsterbo. Jag är ofta där nere och tittar, min åsikt är att det kanske bara är 25 % av startfältet som verkligen har något där att göra.
Men har man ändrat kvalen till i år? Jag har hört att det ska vara svårare att ta sig till semifinalen nu.
Sen kan jag förstå att det är väldigt kul att få rida där nere även om man vet att man har en häst som inte alls platsar i finalen.

Jag håller med dig, där är alltid ett antal som inte borde vara där. Men samtidigt är det kanske en kul möjlighet, även om resultaten inte alltid är så lyckade.

Kvalen är ändrade till i år, personligen tycker jag att det blev lättare att kvala, i alla fall till Falsterbo (för 5-åringarna främst). Om man t e x rider på 67 % i en LA:1, så är du kvalad till Falsterbo och det tycker jag är ganska lätt, speciellt då just LA:1 är ändrat till i år och har blivit väldigt enkelt. (med vanlig bedömning alltså)

Som ryttare är det säkert en upplevelse att få rida i Falsterbo (och jag skulle säkert göra det själv om jag fick möjlighet), men som publik känns det ju "så där" att se allt för många mediokra hästar.

Men det är ju svårt det här med bedömningssporter, det finns nog inget riktigt bra sätt att "sålla agnarna från vetet".

Va kul! Maila mig och berätta!

Jag tror dock att tvåan från Gnesta kan gå ganska långt, men inte tampas med Impuls och de andra skåningarna.

Jag hade så gärna varit med, men min lilla är ju i himlen... :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 234
Senast: iiantazie
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar