Kvala till Falsterbo Scandinavian Open 5 åringar ?

Sv: Kvala till Falsterbo Scandinavian Open 5 åringar ?

Jag var på gnestas tävling och såg det hela. Visst dömdes endel ryttare med "de rätta namnen" för högt. Men det fanns verkligen fina hästar där som förtjänade att nå sina kvalpoäng.
Hästen som Per red kanske inte har bästa formen, men i dessa kval är det gångarterna som avgör. Och den hästen hade en otroligt fin gång.

I falsterbo kommer det vara "vanliga" program som de ska rida, och då kommer de alla sjunka ner med sina procent.
Att många unghästar gör bort sig i falsterbo är inte konstigt, det är en tävlingsplats som är vädligt stor, mycket publik,ljud,tält,flaggor mm som gör att hästen kan floppa ur totalt, det är svårt att få unghästarna att gå där nere. De som lyckas ska ha ett stort beröm.

Ja jag såg ju Prestige gå där som 5 åring och hon lyckades inte få honom att knappt ta ett steg inne på dressyrbanan men att det är en super fin hingst tar man ju inte miste på men som sagt det är bara bebisar och då kan allt hända

Nja, det är en talangtävling. Dvs hästen utvecklingsbarhet som dressyrhäst ska premieras, inte enbart dess gångarter.

Det märkliga är att när dessa 90% hästar väl kommer till Falsterbo och ska visa upp sig för internationella domare så landar de med lite tur runt 70%.

Varför är kraven på en 5-åring lägre än kraven på en 4-åring? Något mer att fundera på...

Dessa två saker har jag också funderat på. Jag tror inte att alla sänkta resultat beror på den speciella miljön vid finalerna.

Det mest intressanta ur utbildningssynunkt är att hästarna förväntas få lägre poäng när de blir äldre och därmed är kvalgränsen satt lägre. Trots att det handlar om gångartsbedömning ( i alla fall Breeders). Jag menar, borde inte hästens gångarter förbättras när den blir äldre och starkare :confused:, inte försämras? Visst, visst. Det är svårare rörelser osv men ändå. Speciellt när Sverigeeliten rider så borde väl hästarna ha utvecklat sina gångarter säg från 4- 6 år?

KL

Slår liv i gammal tråd här..

Ni verkar ju vara lite mer hajj på de här med unghäst klasserna osådär, är det någon som vet vilka klasser man rider i Falsterbo för 5 åringar?
Har kollat på deras hemsida men där står det LA för unga hästar 2003, men det finns ju ingenstans?
Är det Inledande och Finalprogrammen för 5 åringar man rider då?:confused:

Jag var inne och kollade och programmet står uppskrivet på deras hemsida. Jag tyckte det liknade ett LA:3 program.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 234
Senast: iiantazie
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar