Kval till nationell ponnydressyr

N

Nellie

Har läst i lite gamla trådar men jag förstår inte riktigt.. om man alltså rider LA:P1 eller ett annat program med skolor och enkla byten på mer än 62% kvalar man till alla klasser på nationell nivå samma år och året efter? men om man rider ett program på regional nivå som inte innehåller skolor och enkla byten, tex. LA:1, LA:2 eller lagtävlansprogram för ponnyallsvenskan, på över 62%, har man då kvalat nationellt till vissa klasser? eller? det var så jag förstod det men är det rätt?

Jag undrar också om man ska skriva i anmälan till en nationell när och var man red på över 62%?

Tacksam för hjälp :)

Sv: Kval till nationell ponnydressyr

Du har förstått det hela rätt. Och ja, de flesta arrangörer brukar vilja veta var man har kvalat och på vilken %. Skriv gärna ut kvalet på papper också (ex resultatlista från nätet).

Vill man sedan fundera på SM så finns de reglerna på förbundets hemsida.

Njaaa...inte riktigt. Det är bara B-ponnys som får rida La:2, La:4 och La:P0 på nationell och det är bara dom så får kvala i La:1-4. C och D måste kvala nationella i t.ex. LA:P1 och rider bara FEI programmen.

Det fanns faktiskt en Norrlandsklubb som förra året ordnade kval enbart för b-ponny (vet inte om det var av misstag eller meningen att det skulle vara så). De kat C och D som ville vara med i LA-klasserna var dock tvungna att ha ridit LA på över 62% på regional tävling.

Så om man har ridit LA på över 62% på regional nivå har man rätt att starta LA på nationell nivå. (Dock utformas ju de flesta proppar så att LA-klasserna enbart är öppna för kat B).

Men om man har ridit lagtävlansprogram fär ponnyallsvenskan på regional tävling har man alltså inte kvalat till nationellt? jag tänkte då på alla nationella klasser utom FEI:s lagtävlan och FEI:s mästerskapsprogram.

Men om du rider kat C eller D så är det sällan några andra klasser på nationell nivå, på de flesta nationella tävlingar är LA-programmen enbart öppna för B-ponnyer.

Herregud vilken tur att man inte tävlar ponny!! Jag fattar ingenting :D (orkar nog inte fatta)

Stod i Ridsport att det hade blivit ett missförstånd mellan förbundet och arrangören, det var meningen att LA:2 och LA:4 skulle vara nationella endast för kat B och att de skulle vara regionala för kat C och D.. :-)

Hästhagens ryttarförening brukar ju ha en nationell varje år, där brukar det alltid vara La:5 så där är en klass man kan få rida =) Så det händer, men inte ofta. har aldrig sett det på någon annan nationell.

sen att skicka in kvalen varje gång behövs inte, det behövs till sm men inte på en vanlig nationell.

Liknande trådar

Dressyr Sista dagen att pumpa in förslag till nästa års TR och jag sliter med vad jag tycker om kvalreglerna 😅 Vad tycker ni? Har ni lämnat in...
Svar
3
· Visningar
2 843
Senast: Fiorano
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Dressyr Hej! Jag har tävlar en lokal LB på över 62% i höst och nu tränar jag och min ponny på LA/MSV nivå men har inte tävlat i det efter som...
Svar
4
· Visningar
4 026
Senast: hola
·
Dressyr som rubriken lyder? Jag är innförståd med att man ska ha ridit Msv b:4-5 på minst 62% 2 ggr. Antingen i år eller året innan. För att få...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka