Kvacksalveri...behandling av hästar

Sv: Kvacksalveri...behandling av hästar

Att det är hästägarens ansvar är inte en åsikt, det är ett juridiskt faktum.

Jo, men det betyder ju inte att vi inte kan ställa krav på ett bätre kontrollsystem när det gäller behandling av djur.

Jag är ingen alternativbehandlare utan enbart blivit lurad genom att en värmekamerakille ställt diagnoser på pållen och sedan behandlat med Biolight för att pållen skulle bli bra.
Värmebilderna hade han manipulerat så att hästen såg sjuk ut.
Därav min tråd!

Självklart. Nu närmar vi oss grundproblemet :D Bättre kunskap hos hästägarna leder till högre krav och sanerar marknaden. En fri och öppen debatt, som t ex den här, är ett sätt att höja kunskapen :bow:

Äntligen trillade poletten ner..:banana:

Tack!

:) Precis! Jag är inte så militant som jag verkar när jag blir i gasen. Jag tror bara att jag har ett mer kritiskt synsätt pga min strikt vetenskapliga utbildning, vilket ibland ligger mig till last. Men jag tror att vi är överens. :bow:

Får man lägga ut bilder på på forumet för att visa att denna killen inte har rent mjöl i påsen?

Och bevisa mitt påstående!

På mittersta och den högra bilden ska det skilja 1 vecka mellan tagningarna.
Tittar man noga så ser man att hästen är böjd exakt lika mycket mellan gångerna samt att manen ligger exakt på sammaställe.
Ett sammanträffande trodde jag. Vid närmre analys på bilden, pixelanalys, såg jag att vissa pixelavvikelser låg på exakt samma ställe i bilden fast det är 1 vecka mellan tagningarna. Killen har endast ändrat färgskalan så att hästen ser friskare ut.
På den högra bilden har han även retucherat bort ganaschen
Bilden på Equipage är något suddig. Vill någon ha en bättre bild kan jag skicka ett mail.

Se bild på:
http://www.backontrack.nu/new_sw/hast/artiklar/Equipage01.pdf

Varför är din häst med i en broschyr om "Back on track" om bilderna avser behandling med biolight? Hur hamnade den där?

Kan säga att "Back on Track" inte längre har något med termografören att göra, och har tagit bort alla hans värmebilder på deras hemsida.
Undrar varför???

Mina bilder är på papper och har ingen scanner. Men hittade då denna retuscherade bild på nätet. Har även sett att fler här på forumet råkat ut för honom. Sök efter värmekamera.

Den nya "kvacksalverilagen" heter: Lag om
YRKESVERKSAMHET PÅ HÄLSO-OCH SJUKVÅRDENS OMRÅDE.
Omfattar alltså ej djur, läkare nämns som undantagna men ej veterinärer!
PL

Just ja, när du säger det så ringer det en klockan. Hade jag ju glömt bort! :o Så det är djurskyddslagen alternativbehandlare faller under eller vad?

Ja o där är det veterinär som gäller, allt annat faller under djurägarens ansvar, vilket dock inte fritar andra från ansvar för felaktiga eller olagliga ingrepp.
PL

Senast ändrad:

Rätta mig gärna om jag har fel men ansvaret faller då under djurskyddslagen. Det är inte straffbart att ge en behandling som saknar effekt, däremot är det straffbart att förhindra att hästen får veterinärvård.

Här pratas det mest om behandling, det är väl sin sak. Jag tror att vi alla vet vad som gäller här.
Men vissa personer ställer diagnoser på hästarna. Och detta gör de fullt öppet, fast de inte är veterinärer. Vad gäller då för lagar och bestämmelser.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv