Kvacksalveri...behandling av hästar

Sv: Kvacksalveri...behandling av hästar

Nej knappast straffbart enligt djurskyddslagen att ge en behandling som saknar effekt. Däremot kan det bli en ersättningsfråga vid ett eventuellt tvistemål. Och som sagt ovan så kan djurägaren dömas för att inte sökt relavant vård.
PL

En person i forumet skrev:
"Vi hade ut en till vår häst för att vi misstänkte något problem i ryggen. Han fotade och talade om för oss att här blir det ingen ridning på minst en månad (vilket vi själva kunde förstå utav bilderna ) Han tog då fram en apparat som var något slags IR ljus. (biolight tror jag den hette) och sa att några behandlingar med den här och hästen komemr snart vara mycket bättre. Nästa gång han kom så gjorde han massa mnya inställningar på sin kamera och visade oss att visst hade det blivit en viss skillnad. (vi såg den inte när vi jämförde men han hävdade att det var så) han behnadlade igen med detta IR ljus och sa att nu bheövs det nog bara en behandling till.. Han kom ut en tredje gång och det såg fortfarande likadant ut tycke vi.. men han hävdade att det blivit en liten skillnad men att bara övade ögon kan se den. Han behandlade den dagen igen med detta IR men sen talade vi om för honom att vi komemr ta ut en kiropraktor stället som ska kolla på det här.. Sagt och gjort, vi tog ut en sådan och han kollade på bilden, kollade på hästen, knäckte till och VIPS så satt bäckenet på plats! OCh sen dess har vi fått en helt ny häst! Och vi kunde börja rida redan efter 3 dagar!
Jag tycker att själva Värmekamerabilderna var jättebra att ha som en vägledning.. Men den där behandlingen som han gav ger jag inte ett ruttet korvöre för.. DEn här killen var helt klart ute efter att bara tjäna lite pengar.. Vi lade ner mer än 2000 kr på honom men det hjälpte oss inte alls..

Men som sagt värmekamerabilderna är ju jättebra som en vägledning..Men skit i behandlingarna!"

Skulle ett sådant här exempel kunna resultera i ett tvistemål med rätt till ersättning för felställd "diagnos" av en icke veterinär?

Jo, det säger jag inte emot. Jag har förtydligat mitt uttalande ovan i mina svar till Lejonelle. Jag tycker helt enkelt inte att man kan ursäkta alla oseriösa alternativbehandlares "uppförande" genom att säga att "-Det är djurägarens ansvar". Klart att det är det, men jag skulle vilja ha ett bättre kontrollsystem över vilka som får titulera sig som "kiropraktor" "ET" osv, lite mer åt det hållet som finns på humansidan. Någon form av kontrollorgan, utbildningsväsen eller liknande. En hästägare vill ALLTID sin hästs bästa (tja, de flesta förhoppningsvis) men kan inte ha all kunskap om behandlingar m.m.

Man får skilja mellan vad som är olagligt och vad som är "bara" är omoraliskt. Det är inte olagligt att vara inkompetent alternativare men att vara okunnig hästägare kan vara i strid med Djurskyddslagen. Det som säljer en vara eller en tjänst (t ex en alternativ/komplementärmedicinsk behandling) lyder under marknadsföringslagen och där kan du möjligen komma åt dem som påstår att de kan bota vad som helst.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=2237

Det här är kanske inte riktigt rätt forum men jag skulle vilja öppna en diskussion ang akupressur och equiterapeut.Efter att ha använt fel sadel till min unghäst så har den fått muskelsammandragningar och låsningar. Detta har under senare tid resulterat i kotkompressioner och till att börja med tog jag ut veterinären men hon kunde inte hjälpa mig. Hon refererade mig till en equiterapeut som knackade ryggen och även gjorde laser på rygg muskelaturen och av resultatet att döma så är det definitivt inget kvicksalveri!!
Nu är första behandlingen avslutad och ska ha fortsättning om två veckor så jag återkommer då med mer resultat.

På tal om något helt annat utförde hon även akupressur. Hon visade en punkt i sadelgjord staden (mellan bröstbenen) där hon tryckte och i gensvar sköt hästen rygg och med det sträckte väldigt bra i ryggmuskelaturen! Men problemet är att jag inte hittar tillbaka till den punkten, är det någon som har någon mer utförlig beskrivning på var den finns eller har någon referens där jag kan finna denna punkt?

:banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv