Sv: Kuvasz

fast det säger mig inget om rasen i sig, där är det ägaren som helt tappat kontrollen över hunden som du skriver.
Vi har en golden på vår gata som bor hos ett par pundare, hunden är jämt på rymmen och har morrat på både barn och hundar, så det är inget jag kopplar till just rasen.

Min gissning är att halva hundbukes hundar har morrat både på barn och hundar någon gång.

Mina hundar leker med en Kuvasz varje dag -Min minsta Borzoi är nu 5 månader och de har skitkul ihop.

Min man hade en kuvasz redan innan vi träffades, och hunden var i början väldigt missunsam av sig till att vilja dela med sig av husse...för det hade ju varit han och husse i mer än ett år. :laugh:
Första natten jag sov över hos min man(som då var min pojkvän). Så åt, Sarii som hunden heter, upp halva hälen på ett par av mina ridskor. Och han hade nog aldrig mått så illa som han gjorde dagen efter han ätit på min ridsko. Hårt gammalt läder är inget för hundmagar.:rofl:
Sen den dagen har Sarii varit som en gullegris med matte.:love:

Under dom 2 åren jag och min har hållt ihop så har jag sett och lärt mig en hel del om just denna hundrasen då min man har skaffat 2 underbara kuvasztikar till. Och att få ha umgåtts och träffat både andra kuvasz och kuvaszmänniskor måste jag säga att det oftast hur hunden blivit uppfostrad sedan liten som utgör hur hunden är som vuxen. Och därmed ska man aldrig dömma rasen till att vara si eller så förrän man gjort sig själv, en klar bild genom egna erfarenheter.:)
Mvh Xoya.

Och att få ha umgåtts och träffat både andra kuvasz och kuvaszmänniskor måste jag säga att det oftast hur hunden blivit uppfostrad sedan liten som utgör hur hunden är som vuxen. Och därmed ska man aldrig dömma rasen till att vara si eller så förrän man gjort sig själv, en klar bild genom egna erfarenheter.:)
Mvh Xoya.

Så din erfarenhet är att Kuvaszen inte har några rasbundna egenskaper?

Så din erfarenhet är att Kuvaszen inte har några rasbundna egenskaper?

Om du menar exteriört. Så ja det har jag.
Men menar du mentalt. Så kan jag säga jag har träffat en enda hund som betett sig som rasegenskaperna beskriver. :)

Jag har aldrig påstått att det inte finns kuvasz med just dom rasegenskaperna...men att man ska träffa och lära känna rasen innan man dömmer den på förhand för att vara si eller så. :)

Mvh Xoya.

Som sagt så har jag bara lärt känna rasen under 2 år och har mycket kvar att lära. :) Och min uppfattning av rasen baserade på enga erfarenheter säger mig är att det är en trevlig familjehund och vakthund om den kommer till rätt sorts person.
Mvh Xoya.:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 182
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 008
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka