Kurs i stängsling?

Simon

Trådstartare
Jag funderar på att starta kursverksamhet och inrikta mig mot säkra och billiga stängsellösningar. Har sett att MASSOR av hästgårdar med urusla stängsel, och ofta helt i onödan. Hade dom haft den kunskap som går att skaffa under en dag hade det ofta blivit både billigare och säkrare än i nuläget.

Det är lätt om man vet hur man gör. För dom första och stora förbättringarna krävs heller ingen mångårig erfarenhet, utan det räcker med lite enkla knep. Steg 1: Parallelogram...
Steg 2: Raka linjer. Halva kursen är typ klar nu.

Så frågan är, finns det intresse av detta tror ni? Isåfall kan jag omedelbums sätta mig och börja skriva kursmaterial.

Tyvärr håller jag med susanne. Låter som något många skulle behöva inkulsive mig själv fast jag har bara bett svärfar görat åt mig:p:o

Man kanske skulle kunna hålla sådana kurser på ridskolorna som clinics eller liknande?
Jag vet på den ridskolan jag rider på har vi haft diverse kurser, allt från hur hästen sköts, sjukdomar och ridning. Ingår viss teori också men den täcker inte stängsling.

Så sant!

Alla som kör med sina c/c 3 meter och elrep på permanenta stängsel behöver en kurs vilket innefattar nästan alla grupper av lantbrukare.

Ridskolan vore kanske en bra ide! Större grupper och möjlighet till praktiska övningar så dom lär sig att göra själva i fortsättningen. Lantbruksskolor likaså.

Tror det finns rätt bra material att läsa i.
Ända felet är att alla exempel, tips och råd bygger på att där är mark så det fungerar. Här har jag krokiga stolpar - som fått namnet "lura sten" då det ibland blir tvunget att spätta snett för att komma ner, "trådhållare" är gamla stolpar som gått av som vi ställer där det inte går att komma ner i backen och de håller bara upp tråden, I höjdled så blir det att gå extra lågt i svackor då märren går ut där eller så går vi extra högt och sätter en tråd till just där.
Så en sådan bok med tips och trix till lösningar där förhållandena inte är optimala, som ett uppslagsverk skulle vara intressant komplement till det som finns med hörnläsingar, elstängsellära mm.

Håller med det där med förhållanden. Men som sagt finns det lösningar för alla förhållanden som kan vara tänkbara på svenska betesmarker, bara man kan knepen, även när det gäller skogsmark.

Och trådhållare är absolut inget fel om resten är bra gjort!

Eftersom det är ebb på jobb just nu så är det väl bara sätta sig och skriva, klippa och klistra och se vad det leder till. Det finns ju tillochmed böcker för vedhantering.

Nej det tror jag inte. Att stängsel inte är perfekta beror inte på okunnighet men brist på tid och intresse för att underhålla dem.

Vi skulle tex behöva byta stora delar av tråden pga att den är gammal men det finns annat som är mer nödvändigt eftersom den trots allt är hel, hästarna ej rymningsbenägna och vi bor långt från trafikerad väg. En prioriteringsfråga helt enkelt.

Några här tror att "dåliga" stängsel beror på t.ex. tidsbrist, snarare än okunskap.

Jag håller inte med!

Alldeles för många, i synnerhet i hästkretsar, "kopierar" stängsel som man sett hos andra, utan att ens veta att det finns både andra metoder för bygge och andra materialval än de man sett.
Man förstår ofta inte ens skillnaden mellan "permanenta" stängsel, och "tillfälliga" stängsel.

Man har vare sig kunskap om hur elaggregat fungerar, hur väsentlig jordning är, eller t.ex. om hur olika rep, band, eller trådar fungerar. Hur man bygger bra och stabila hörn (parallellogram) är det ännu färre som hört talas om.

Det är i princip lika illa bland dem som har smågrupper (hobby) av får eller get. Man känner kanske till att det finns nätstängsel respektive elstängsel, men kunskapen om hur man bygger, så att ett nätstängsel inte ska börja sagga redan efter bara en säsong saknas oftast. Att det är en enorm skillnad på olika sorters nät och de knutar som näten är gjorda med vet man inte heller.
För att inte tala om, att man tror att man kan hålla får och getter inne bakom elstängsel, med svaga elaggregat, och otillräcklig jordning...
Bland får och get ägare, de djur som mest riskerar angrepp av rovdjur, så bör man åtminstone bygga en liten del av sina hagar med rovdjursskyddande stängsel, men det tror man är oerhört komplicerat och vansinnigt dyrt, vilket det inte är, i synnerhet inte om man söker och får bidrag.

Det finns en hel del myter om stängsel också, som det vore bra att "få bort", för att vi ska slippa hästar som tar sig ut på vägar och blir överkörda.

Man kan ju hoppas att min f.d stallägare nappar på en sån utbildning. Denne virade eltråden runt stolpen :grin:

Men tror tyvärr hästfolk är för snåla. Ser staketet ut som skit så är det ofta en pengafråga är min erfarenhet.

Kan inte tänka mig att det blir många som anmäler till en sådan kurs.

Är man intresserad finns mycket på internet om stängsel.

Jag har för mig att de som hade vårt förra stall gick utbildning i stängsling av företaget de köpte allt stängselmaterial av.

Vi inhyrda var strikt förbjudna att själva mixtra med trådarna.

Hade definitivt gått en stängselkurs!
Tycker sådana kurser är kul, man lär sig alltid något smart/ nytt/ praktiskt som man inte visste eller tänkt på.
Har stängslat en del, men det är ju något som tar tid att lära sig.

• Gilla
Reactions: ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka