Sv: Kupering

Det är väl klart att de känner smärta! Men frågan är om de upplever och känner smärtan på likadant vis som vi vuxna gör?

Jag läste avhandlingen från Karolinska institutet (daterad 2006) där författaren menade att hjärnan på ett nyfött spädbarn tog upp samma smärt-signaler precis som vuxnas hjärnor när man stimulerade smärt-centrat. Men det faktiskt är så att barns nervändar inte är lika utvecklade vid födseln som de blir allt eftersom barnet växer, vilket gör att barnet inte upplever smärtan likadant som vuxna.

Förr trodde man att spädbarn inte kände smärta alls eftersom deras hjärna inte var såpass utvecklad när de föddes. Det är fel. De känner smärta. Men inte på samma vis som vi vuxna.

Jag har varit med och microchippat tillräckligt många valpar för att veta att de känner smärta. Men vi fortsätter att göra det i alla fall!!
Att djuren får ont av det vi utsätter dem för i vissa situationer är uppenbart.
Men det är inte det denna diskussionen handlar om. Den handlar inte om kuperingens vara eller icke vara, det är redan avklarat genom lag. Denna diskussionen ska handla om hur man gjorde "förr", hur det gick till och vilka riskerna och resultaten blev.

Himmelsvis skillnad mellan reaktionen vid kupering o chipning!
Kuperingen gjordes de första dagarna med sax, jag brukade sätta ett stygn för att hålla ihop huden över stumpen men det gjordes knappast vid djurägarkupering. Kupering med gummiring var inte tillåtet.
PL

Det är inte tillåtet här.
Sätt en gummiring om fingret tills det dör o faller av så får du se om det är smärtfritt.
PL

Förr trodde man att spädbarn inte kände smärta alls eftersom deras hjärna inte var såpass utvecklad när de föddes. Det är fel. De känner smärta. Men inte på samma vis som vi vuxna.
Tråkigt för mig att just mina barn inte passar in i det statistiska matrialet, de har skrikigt sig hysteriska av något så simpelt som magsmärtor. Före 2 veckors ålder.

Jag tror det förekommer för det även på deras svans växer ull.
Den blir lång och i den fastnar det fårbajs.
= smutsig ull med avföring i = mindre pengar för ullen eller mindre ren ull. Vänl G

Dock är jag intresserad av att veta hur det gick till.

Jag har jobbat som vet i 32 år, nu nybliven pensionär. Har följaktligen svanskuperat massor med valpar på den tiden då man gjorde det.

Man gjorde så här, valparna kuperades på 3e levnadsdygnet. En liten kvaddel lokalbedövning brukade jag lägga, djurägaren höll valpen i ryggliggande ställning, drog upp svanshuden lite grann mot valpens kropp för att den sedan skulle kunna täcka såret, sen klippte eller skar man (lite beroende på valpens storlek) en snygg spets (enklast på stora valpar typ Riesenschnautzer) i huden, svanskotan klipptes mitt på o sist ett eller flera stygn i huden.

Valparna skrek men hämtade sig snabbt.

Jag är glad över kuperingsförbudet, haft rottweiler, både kuperad o med svans. Mycket trivsammare med svans (men kan hålla med om att dobermann ser förfärlig ut med svans, de har så fula svansar).

Tillägg

Ägaren fick alltid vara med o peka var man skulle skära så man slapp höra sedan "Du tog för kort eller för långt".

En del använde samma metod som man gör i England med lamm. Dvs sätter på gummisnoddar.
Jag har varit med när det görs på lamm, de kasteras även på samma sätt. Det gäller visst att göra det inom en viss tidsram (3 dar tror jag). Det verkar göra lite ont i början, men antar att den domnar bort så småningom. Svansen/kulorna skrumpnar ihop och trillar av efter ett tag.
Jag vet inte om det fortfarande är tillåtet?

Kuperar man får?:confused: (kan typ inget om får, okej, de äter gräs.. )

Argumentet är att bajs fastnar i ullen, det blir sårig och flugangripet.
Jag vet inte om svenska får har kortare svansar för jag har inte hört talas om att det ska vara ett problem här.

Vad jag vet har gummibandsmetoden inte varit tillåten på VÄLDIGT länge. Svanskupering är inte alls tillåten på får.
Svenska får har korta svansar men det finns en hel del korsningar med längre.
Kombinationen lång svans hög parasitbörda o köttätande flugor är katastrofal.
PL

?
Jag tror inte flugorna bryr sig om vilken ras fåret är.
Svanslängden är nog den avgörande faktorn.

Nej, det finns vissa raser som är framavlade för att få plats med mer ull. Huden är veckad.
Det innebär problem, särskilt vid rumpan, där avföring samlas samtidigt som huden ligger veckad.
Fuktigt,veck, infektion, flugor, mums.
Om jag inte minns helt fel skärs i vissa fall hudvecken bort runt rumpan för att förhindra infektioner och flugangrepp.
Utan bedövning och utan eftervård.

Vad jag vet har gummibandsmetoden inte varit tillåten på VÄLDIGT länge. Svanskupering är inte alls tillåten på får.
Intressant! Både på Irland och i England kuperar man ju svansarna på lammen. Men de har långa svansar och det behövs verkligen göra. Ser man en lantbrukare som inte har kuperat sina lamm ser de ofta väldigt skraggliga ut och "malätna".
Precis som du säger får de parasiter och annat.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är en människa men höga mål och det avspeglar ju sig i viss mån i mina djur, som går under höga krav. Men men Loka har inte det...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 735
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka