Kuperade hundar på utställning

F

Flo-Jo

(Kopierat från skk)

Kuperade hundar på utställning
Med anledning av Kennelfullmäktiges beslut i juni kommer Centralstyrelsen vid sitt möte 5 september att besluta om de mer exakta reglerna gällande kupering. Det förslag som CS kommer att få ta ställning till är i huvuddrag följande:
Svans- eller öronkuperad hund född 1 januari 2008 eller senare äger inte rätt att delta på utställning oavsett om hunden är född i land som tillåter sådan kupering eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska skäl på hund som är född i Sverige.

Vad tycker ni om deta?
Jag tycker personligen att det är JÄTTE bra!!
Sluta kupera och låt hundarna vara som dom är skapta för med en glad svans och ett var hängande öron.

Sv: Kuperade hundar på utställning

Tjaa..

Har ingen erfarenhet av utställning men en olycka/sjukdom kan ju hända och på så vis kan en bit av svans/öra ryka (behöva kuperas). Har man papper på det (orsaken) tycker jag det borde vara helt OK.. däremot hundar som är födda utanför Sverige tycker jag är helt OK..

Det är svårt det där. I princip så borde de som fått amputera svansen pga olycka få visas, men det uppmuntrar folk att skada sina hundar själva eller tjata på veterinärer om amputation trots frisk hund. Så jag tycker inte det bör tillåtas. Det finns så många hundar som har KVAR sin svans, trots ett normalt liv, och då är det väl bara att visa dem istället. Ska man argumentera att "Men min hund e perfekt utom den amputerade svansen.." Tja. Det finns hundar inom vissa raser som inte får högre utmärkelser pga lute för mkt vitt i pälsen, tex. Skulle det vara ett större fel? Gränsen måste dras nånstans.

Kommer de från andra länder ska det inte tillåtas! Då är det ju bara att importera eller fejka att det är gjort utomlands.. Ska man importera kan man ju använda den hunden till annat än att ställa, eller be att valpen inte amputeras (som min uppfödare gjorde när de plockade hit en dvärgpinne).

Om det inte blir ett definitivt förbud i ringarna kommer folk fortsätta försöka kringgå förbudet. Precis som det är nu.

Jag tycker det är positivt och har väntat på det länge. I ett land med kuperingsförbud bör inte kupering uppmuntras, oavsett vart hundarna råkar vara födda.

Jag tycker att det är bra(har själv en sk kuperingsras).
Tyvärr har det fuskats allt för mkt med påhittade skador och dylikt. Så det är absolut dax att slå nävarna i bordet nu.

Nu har iofs detta varit uppe här förut.
Men jag tycker det är skitbra. Har vi kuperingsförbud ska det gälla även importerade hundar, annars är det dubbelmoral anser jag.

Jag tycker också det var ett mycket bra förslag. Nu har jag en ras där det redan i rasstandarden står att kuperade hundar inte är tillåtna :)

Om jag vill ha en ras av bra härstamning och mentalitet och materialet ej finns i Sverige,så letar jag utomlands,vill ej ha något sönderavlat,och då får jag en kuppad hund,för så är rasstandarden utomlands !
Ska då straffet bli att jag ej får ställa ut? Vad blir nästa grej? Jo,då får man väl inte tävla bruks med kuppade hundar!
Jag tror att förbudet hänger på trycket från svenska uppfödare,då oftast kuperade hundar går bättre på utställningar!
Kommer ju att bli som så att endast svenska hundar är på utställningar här i Sverige och på så vis får man aldrig in nytt blod i linjerna,vilket resulterar i att snart är raserna helt sönderavlade..

Köper man valp utomlands kan man be att få den okuperad sålänge man lagt tingninsavgift på den.

Är bara att säga till den du ska köpa hunden av att du inte vill ha kuperat.
Det blir mer och mer länder som förbjuder kuperat (är redan många), så bara se svesnka hundar lär vi inte göra.

Om jag vill ha en ras av bra härstamning och mentalitet och materialet ej finns i Sverige,så letar jag utomlands,vill ej ha något sönderavlat,och då får jag en kuppad hund,för så är rasstandarden utomlands !
Ska då straffet bli att jag ej får ställa ut? Vad blir nästa grej? Jo,då får man väl inte tävla bruks med kuppade hundar!
Jag tror att förbudet hänger på trycket från svenska uppfödare,då oftast kuperade hundar går bättre på utställningar!
Kommer ju att bli som så att endast svenska hundar är på utställningar här i Sverige och på så vis får man aldrig in nytt blod i linjerna,vilket resulterar i att snart är raserna helt sönderavlade..

Du menar att det är nödvändigt att utländska uppfödare ställer ut sina hundar i Sverige för att svenska uppfödare ska importera hundar? Märkligt resonemang. På kattsidan ser vi sällan annat än danska och norska katter (vad gäller utländska katter) på utställningarna men nog tusan importerar vi ändå. Det finns inte heller något som hindrar folk från att åka utomlands på utställningar för att kolla in vilka linjer man kan tänkas vara intresserad av att importera, eller hur?

Man beställer naturligtvis en okuperad valp..
Svårare än så är det ju inte.

Dessutom lär fler länder följa efter och kuperingarna på sikt minska för att förhoppningsvis till slut upphöra helt.

Jag tycker också att det är super att det äntligen faller i kraft..

Ja tyvärr blir det ju så för en minioritet som kanske skadar svansen och tvingas till amputation att de inte får delta i utställning, men å andra sidan kan iaf jag ta det för att minska risken för att ägare går på sina stackars hundar själva för att få en amputerade ( dvs kuperad ) svans...

Fast kuperas inte svansarna väldigt tidigt på valparna? Inte många som vet vilken valp som ska vart när de bara är några dagar.

Tycker också att det är bra med ett förbud även om jag tycker att kuperade hundar är otroligt vackra...

Som jag skrev i en annan tråd i ämnet. Inte många åker till (exempelvis) australien/usa för att handplocka en valp och är det linjerna som är intressanta, så får man ju den linjen ändå, även om man inte får den absolut vackraste valpen i kullen..

Senast ändrad:

En sak är om alla länder totalförbjuder kupering,vilket jag ej tror kommer ske,men då försvinner ju kuppade hundar till slut! Men så länge det finns att tillgå kuppade hundar i andra länder,så vill en del ha det! Det har varit kup-förbud i Sverige runt 20 år,många har importerat sina hundar,och dom har gått väldigt bra på utställningar,vilket dom svenska ej har gjort,så förbudet handlar bara om att kup-hundarna ska ut från ringen,så svenksa uppfödare kommer fram!
Varför tog det SKK 20 år att bestämma att "nä,nu får inte kup-hundar ställas ut..?Kunde dom bestämt den dagen då det klubbades för kup-förbud i Sverige!
Och jag tycker det är åt h*****e fel om man ska få ställa ut en hund pga medicinska skäl för att den är kuppad!
Det finns folk till allt för att få en kuppad hund,så dom kan nog tänka sig att klämma svansen i bildörren osv! Ska det vara kuperingsförbud,så ska det vara TOTALT utställningsförbud på samtliga kuppade hundar! Inget daltande!

En sak är om alla länder totalförbjuder kupering,vilket jag ej tror kommer ske,men då försvinner ju kuppade hundar till slut! Men så länge det finns att tillgå kuppade hundar i andra länder,så vill en del ha det! Det har varit kup-förbud i Sverige runt 20 år,många har importerat sina hundar,och dom har gått väldigt bra på utställningar,vilket dom svenska ej har gjort,så förbudet handlar bara om att kup-hundarna ska ut från ringen,så svenksa uppfödare kommer fram!
Varför tog det SKK 20 år att bestämma att "nä,nu får inte kup-hundar ställas ut..?Kunde dom bestämt den dagen då det klubbades för kup-förbud i Sverige!
Och jag tycker det är åt h*****e fel om man ska få ställa ut en hund pga medicinska skäl för att den är kuppad!
Det finns folk till allt för att få en kuppad hund,så dom kan nog tänka sig att klämma svansen i bildörren osv! Ska det vara kuperingsförbud,så ska det vara TOTALT utställningsförbud på samtliga kuppade hundar! Inget daltande!

Men det är ju det det handlar om. Att INGA kuperade hundar ska äga tillträde på svenska SKK-utställningar.

När det gäller kuperingsförbud i "alla länder" så är det tyvärr så att några länder måste gå före. Att alla länder skulle klubba beslutet samtidigt är orealistiskt att tro. Det måste finnas föregångare, så är det med det mesta.

Kanske trodde SKK för 20 år sedan att kupering skulle bli allt mer ovanligt och att de inte skulle behöva totalförbjuda kuperade hundar på sina utställningar? De kanske hade en positiv syn på världen, men nu har de insett att det inte funkar.

Sedan är ju frågan med kuperade vinnare på utställningar, är de verkligen alltid de bästa hundarna eller vinner de just för att de är kuperade? Om det är så att en del hundar vinner just för att de är kuperade så blir det ju fel. De okuperade hundarna hamnar i underläge omedelbart i sådana fall.

Som du skrev,några länder måste ju gå före..Men att inte SKK gjorde det för 20 år sen! Man kan inte bara vara naiv och tro att problem försvinner av sig själv!
Om dom ville ha bort dom kuppade hundarna från utställningarna,då hade dom behövt byta ut många domare! Så länge en domare bedömer en kuppad hund med fördel,så finns dom på utställningarna! Att det ska ta 20 år att komma på,och då införa utställningsförbud..
Tror att det handlar om trycket från dom svenska uppfödarna,dom ser ju själva att kuppade hundar går bättre på utst, handlar inte så mycket om själva kuperingen eller inte,för då hade det här varit lag på för länge sedan!

*kl*

Läste i en av trådarna (Gnist saxade in text) att undantag kan ges om man kan visa upp ett intyg inom en vecka efter valpens födelse att den är född med stubbsvans. Jag gissar att det kommer att födas väääääldigt många stubbsvansade valpar med intyg framöver. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund För ett tag sedan bestämdes det att världsutställningen skulle arrangeras i Kina. Det kanske ni sett? Med tanke på Kinas djurhållning...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Tycker det kanns oklart vad som egentligen galler for tavling av kuperad hund. Enligt skk's hemsida: "Vid prov, tävling eller...
Svar
9
· Visningar
2 254
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag tycker det är ypperligt! Finns så många som lägger ner tid, arbete, svett och tårar och för att inte tala om pengar på sitt...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.