Kuperade hundar på utställning

Sv: Kuperade hundar på utställning

Jag tycker hela lagförslaget är löjligt,speciellt om man kan ge undantag för dom som är född med stubbsvans! Då är man ju ute och cyklar när man klubbar lagar!
Bättre att tillåta kupering,men då ha att det endast får utföras under veterinärvård och med ett sådant intyg! Tänk vad det kan bli nu istället när man klämmer svansar osv..
Vissa saker kan man bar inte bestämma över,kupering är en sån sak,kommer alltid att finnas utomlands! Tänk dig då att jag köpt en lagligt kuppad hund utomlands,men den får jag inte ställa i sverige,sen kommer nån annan med en hund som är klämd i dörren,den får man ställa!
Skrattretande!

Tror jag inte alls..

Även om uppfödare är så korkade att de snippar svansen, så hinner inte det läka ihop tillräckligt på en vecka för att inte en veterinär ska märka det. + att inget hår hinner växa ut över snittet, så det kommer inte att gå obemärkt förbi om man säger så..

Du inser väl att medfödd stubbsvans som är tillåten enligt rasstandarden inte går att jämföra med att kupera en svans?? :crazy:

Ja,jag vet att stubbsvans finns enl rasstandard,och jag vet också att det finns kuperingsraser som föds med "defekta"?? svansar..
Ska dessa då få ställas ut? Antingen eller,inget mittemellan!
Tänk så många som kommer med sina intyg viftande om medicinska skäl!Och då står ju några där med kuppade hundar och ställer ut,och det ville ju inte SKK ha..
Hur ska SKK kunna få till det? Dom har ju inte kunnat göra det på dom 20 år som sverige har haft kup-förbud!
Dom vill bara klämma åt dom som köper sina hundar utomlands,kuperade och snygga,ställer ut,får fina resultat,används i aveln,och dom svenska hundarna syns ej bland resultat och avel..!För även om jag kan välja om jag vill ha hunden kuppad el ej,så tar man den kuppad fr utlandet!
Skippa lagförslaget!

SKK konstruerar ju inga lagar och utställningar regleras inte av lagar. Tror du det, så är du ju rejält ute och cyklar..:crazy:

Tänk så många som kommer med sina intyg viftande om medicinska skäl!
Flo-Jo skrev:
Svans- eller öronkuperad hund född 1 januari 2008 eller senare äger inte rätt att delta på utställning oavsett om hunden är född i land som tillåter sådan kupering eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska skäl på hund som är född i Sverige.
Var hänger du inte med?

*kl*

Läste i en av trådarna (Gnist saxade in text) att undantag kan ges om man kan visa upp ett intyg inom en vecka efter valpens födelse att den är född med stubbsvans. Jag gissar att det kommer att födas väääääldigt många stubbsvansade valpar med intyg framöver. :crazy:

Så du tror alltså att veterinärer kommer gå på det?
Man ser ju om en hund är kuperad eller om den är född med kort svans.

Det var hemskt vad du har hakat upp dig på 20 år.
Allt måste få ha sin tid, tänk bara vilket rabalder det blev när kuperingsförbudet kom till Sverige, då skulle var och varannan uppfödare sluta och avla. Men inte blev det så inte...

Och är bara raser som enligt rasstandarden kan födas med stubbsvans som får ställas ut. Skulle en tax födas med stubbsvans så kommer den inte få ställas ut.

Dom vill bara klämma åt dom som köper sina hundar utomlands,kuperade och snygga,ställer ut,får fina resultat,används i aveln,och dom svenska hundarna syns ej bland resultat och avel..!För även om jag kan välja om jag vill ha hunden kuppad el ej,så tar man den kuppad fr utlandet!
Skippa lagförslaget!

Nu är du nog ute och cykar. SKK vinner väl inget på att vi inte ska ta in hundar fråna andra länder.

Jag ställde senast ut i lördags, var en kuperad med som var ful som stryk. Vilket också domaren tyckte, så inte vann den för den var kuperad.

När det togs upp,har en svag aning om att det var på nätet jag läste det,el i nån hundtidning,så resonerade SKK,att man skulle få ställa ut hund som av medicinska skäl fått tagit bort svansen! Och vad dom bestämt nu när det klubbas,det får man väl läsa!
Vi ska väl inte ta hela ledet med regering och riksdag vad gäller hur lagar kommer till..men snabbt och enkelt, SKK har iaf ett finger med i spelet när lagen om kupering bestäms..,SKK har hand om flertalet utställningar,SKK har även nära samarbete med uppfödare! Så lagen måste följas hela vägen... För annars kan jag ju skita i lagen om kupförbud och kup mina valpar och sen ställa.........För vad skulle hända om inte lagar och regler följs åt i hela ledet??

Och vad dom bestämt nu när det klubbas,det får man väl läsa!
CS menare vidare att en hund
som är lagligt kuperad av veterinärmedicinska skäl eller i sitt födelseland under
alla omständigheter bör tillåtas att få en exteriörbedömning efter särskild prövning
av SKK, för att hunden ska kunna erhålla jakt- eller bruksprovschampionat
och/eller kunna användas i aveln.

------------------------------------------------------

CS föreslår KF att med ovanstående som grund besluta att:
- Hund som är svans- eller öronkuperad även fortsättningsvis ska ha rätt att
delta på prov och tävling under förutsättning att kuperingen då den
företogs var tillåten i hundens födelseland eller, om hunden är svenskfödd,
att den kuperats/amputerats av veterinärmedicinska skäl och att giltigt
veterinärintyg kan uppvisas.

- I SKKs utställningsbestämmelser införs att hund född fr.o.m. 2008-01-01
och som är svans- eller öronkuperad inte ska ha rätt att delta på utställning.

Från den senare regeln föreslår CS följande undantag:
- Hund född 2008-01-01 eller senare av ras som SKK fastställt och som har
medfödd stubbsvans,
ska ha rätt att delta på utställning. Veterinärintyg
utställt inom en vecka efter hundens födelse ska kunna uppvisas.

- Hund född 2008-01-01 eller senare av ras som SKK fastställt och som
svanskuperats av veterinärmedicinska skäl, ska ha rätt att delta på
utställning.

- Hund född 2008-01-01 eller senare och som är svans- eller öronkuperad
ska efter särskild prövning av SKK kunna ges rätt att bli exteriörbedömd
en gång och få resultatet stambokfört.

Som jag redan skrivit i en av de trådar jag länkat till tidigare i tråden...

Men vad är det i allt detta som är oklart??

Du kommer inte få ställa ALLS "amputerat" eller ej, om du har en kuppad hund!!

Från den senare regeln föreslår CS följande undantag:
- Hund född 2008-01-01 eller senare av ras som SKK fastställt och som har
medfödd stubbsvans, ska ha rätt att delta på utställning. Veterinärintyg
utställt inom en vecka efter hundens födelse ska kunna uppvisas.

- Hund född 2008-01-01 eller senare av ras som SKK fastställt och som
svanskuperats av veterinärmedicinska skäl, ska ha rätt att delta på
utställning.

Så som jag förstått det enligt förslag om undantag,så kan stubbsvansar och hundar med medicinska skäl ställas ut??? Stackars alla valpar som pga detta blir klämda i dörren för att få en kuperad hund..Dom som vill ha totalt kup-förbud,kommer det nånsin att kunna fixas?När det alltid måste finnas undantag!
Varför en lag? Varför inte få kupera lagligt och sen få ställa ut en kuperad hund..
Tänk så mycket tid det läggs på att utländska kuppade hundar inte ska få ställas ut i sverige,hejåhå,
tycker att finns det så mycket energi,så lägg det på dom stackars sönderavlade hundarna som inte kan föda naturligt och knappt kan äta om dom inte matas med slang(men det tycker väl inte SKK,då blir vi ju av med fler uppfödare,bättre att klämma åt utl kup hundar som vill in i aveln och peta bort svenska avelsmaterialet)..och alla hundägare som egentligen inte bör vara hundägare..Ja,listan kan göras lång!

Inom de raser där det tyvärr är "vanligt" att man råkar klämma svansen får inte heller de hundarna ställas. T. ex. Dobermann vet jag att det är så med,och har varit ett bra tag.

Det var hemskt vad du har hakat upp dig på 20 år.
Allt måste få ha sin tid, tänk bara vilket rabalder det blev när kuperingsförbudet kom till Sverige, då skulle var och varannan uppfödare sluta och avla. Men inte blev det så inte...

Och är bara raser som enligt rasstandarden kan födas med stubbsvans som får ställas ut. Skulle en tax födas med stubbsvans så kommer den inte få ställas ut.

Tänk om allt som bestämdes skulle få ta så lång tid!Och jag kommer ihåg rabaldret som blev när lagen infördes,har haft kup-ras sen -82,och har nu en kuppad hund!
En del uppfödare la ner och andra flyttade utomlands,en del blev kvar! Har träffat uppfödare på utst till kup-raser,som säger att det här med lagen är storebrors-fasoner!Det finns faktiskt uppfödare som importerar kuperat av olika anledningar!
Om jag vill ha en import,för att jag tycker den är snyggare och bättre mentalt,och ställa ut,så kan jag inte be uppfödaren att ej kupera hunden,för jag kan ej bestämma mig vid 2 dygns ålder om det är en bra hund,omöjligt!Skulle jag mot förmodan kräva det och det sen visar sig att det inte var en bra hund,och inte vill ha den eller ångrar mig,ja då får jag den lindad runt halsen,för det går inte att sälja en okup valp i ett land där hundar kup!!
Så det blir att jag ingen köper,för jag får ju inte ställa den i sverige om den är kup..och en svenskfödd hund är jag ej intresserad av!
Varför är man så anti mot att ställa kuperade raser i sverige?Är det verkligen djurskyddet?Då kan man lägga det på det som verkligen behövs!
Är man rädd för konkurrensen eller?

Misstänker att de är de stående fågelhundarna tex vorsteh som kommer att undantas.

Är man så fixerad vi att kuperade hundar är "så mycket bättre" så kan man ju alltid flytta till något av de länder där kupering är tillåtet och accepterat..

Är man så fixerad vi att kuperade hundar är "så mycket bättre" så kan man ju alltid flytta till något av de länder där kupering är tillåtet och accepterat..

Jag kanske inte är så fixerad vid själva kuperingen,mer åt mentaliteten och hundens kvalitet,tycker det är viktigt,sen att den är kuppad,det är snyggt!
Och vill jag ha en bra hund att ställa ut och kanske rentav avla på,så kan jag inte ta in en hund som ser för jävlig ut och har en dålig mentalitet bara för att jag är tvungen att köpa den för att jag krävde av den utländska uppfödaren att ej kup hunden!Då får jag ju in ett dåligt avelsmaterial i sverige! Men det kanske är bättre än en kup hund?

Så himla mycket om mentalitet kan du inte se på en 8 veckors valp heller. Och är det linjerna man vill åt så kan man köpa det och strunta i att ställa ut. Ställa ut kan man göra med avkommorna.
Ja, tycker man att det är värt för hunden att vara kuperad för man tycker det är snyggt, då tänker man bara på sig själv..

Jag antar du har en riesen, du hade en sån som din bild förut.
Jag har också en fd kuperingsras, men jag tycker ändå hunden ska ha svans.

Liknande trådar

Övr. Hund För ett tag sedan bestämdes det att världsutställningen skulle arrangeras i Kina. Det kanske ni sett? Med tanke på Kinas djurhållning...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Tycker det kanns oklart vad som egentligen galler for tavling av kuperad hund. Enligt skk's hemsida: "Vid prov, tävling eller...
Svar
9
· Visningar
2 254
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag tycker det är ypperligt! Finns så många som lägger ner tid, arbete, svett och tårar och för att inte tala om pengar på sitt...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.