Kuperade hundar på utställning

Sv: Kuperade hundar på utställning

Gnist och Grana! Jag tänkte på importerade hundar! Jag har svårt att tro att det skulle gå att genomföra i Sverige. Men visst är det så att man i utlandet inte har samma höga moral som vi. ;) :angel:

Och jag tänkte inte på att en erfaren veterinär säkerligen kan avgöra genom att känna på svansen, om den är kuperad eller född stubbad. Jag trodde nämligen inte att det gick! :o Tänkte återigen mer på importerad hund med intyg som typ visas upp på utställning. :p

Däremot vet jag att det finns veterinärer (och andra läkare för den delen) som inte alls är speciellt renhåriga, utan kan tänka sig intyga lite vad som för rätt peng. Därav min slutsats att det lär födas fler "stubbsvansade" valpar ett tu tre.

För övrigt anser jag att det är ett bra och vettigt beslut. Bort med alla kuperade hundar! Fram för naturliga och snygga öron och svansar!

Vill du ha hunden utställningsmeriterad så är det ju bara att åka utomlands och ställa, du får ju fortfarande tävla lydnad, bruks mm med den, och den är ju fortfarande en trevlig familjehund.

Först tänkte jag lite som du, men jag har ändrat mig sen jag börjat tänka ordentligt på det.

/Tina med dobbis som har både svans och öron kvar, och älskar den ändå!

Tänk om allt som bestämdes skulle få ta så lång tid!Och jag kommer ihåg rabaldret som blev när lagen infördes,har haft kup-ras sen -82,och har nu en kuppad hund!
En del uppfödare la ner och andra flyttade utomlands,en del blev kvar! Har träffat uppfödare på utst till kup-raser,som säger att det här med lagen är storebrors-fasoner!Det finns faktiskt uppfödare som importerar kuperat av olika anledningar!
Om jag vill ha en import,för att jag tycker den är snyggare och bättre mentalt,och ställa ut,så kan jag inte be uppfödaren att ej kupera hunden,för jag kan ej bestämma mig vid 2 dygns ålder om det är en bra hund,omöjligt!Skulle jag mot förmodan kräva det och det sen visar sig att det inte var en bra hund,och inte vill ha den eller ångrar mig,ja då får jag den lindad runt halsen,för det går inte att sälja en okup valp i ett land där hundar kup!!
Så det blir att jag ingen köper,för jag får ju inte ställa den i sverige om den är kup..och en svenskfödd hund är jag ej intresserad av!
Varför är man så anti mot att ställa kuperade raser i sverige?Är det verkligen djurskyddet?Då kan man lägga det på det som verkligen behövs!
Är man rädd för konkurrensen eller?

Mycket väsen för lite ull; sa han som klippte grisen...

Vill man importera kuperad hund är det tillåtet även efter 080101. Man kan även få en oficiell extriörbedömning i sverige, använda den i avel och arbetsmeritera den. Däremot kan man inte bygga en karriär på att strutta runt i ringarna - åtminstone inte i Sverige. Big deal!

Majoriteten av SKKs medlemmar är emot kupering. Ett sätt att sakteliga ytterligare minska efterfrågan, och därmed antalet som blir kuperade, är att plocka bort dem ur skönhetstävlandet. Det finns inga beslut som passar alla, men detta kan man nog anta är ett väldigt väl förankrat beslut.

Tänkte om det gått så illa så det inte finns bra Riesens att få tag på i Sverige längre ...

??

Det finns faktiskt uppfödare som importerar kuperat av olika anledningar!

Mycket intressant att veta vilka olika anledningar det finns att ha en kuperad hund från utomlandet.....

Jag är inte insatt därför frågar jag.

Liknande trådar

Övr. Hund För ett tag sedan bestämdes det att världsutställningen skulle arrangeras i Kina. Det kanske ni sett? Med tanke på Kinas djurhållning...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Tycker det kanns oklart vad som egentligen galler for tavling av kuperad hund. Enligt skk's hemsida: "Vid prov, tävling eller...
Svar
9
· Visningar
2 254
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag tycker det är ypperligt! Finns så många som lägger ner tid, arbete, svett och tårar och för att inte tala om pengar på sitt...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.