Kuperad Dobbis från England.

Lena Furberg

Trådstartare
Jag googlar men får så skiftande svar....
En person importerar en "vakttränad" Dobermann från England. Den har kuperade öron. Hur fungerar det i Sverige sen? Vad gäller utställning och tävling är den väl icke godkänd? Men hur fungerar det med avel? Kan den få av SKK godkända avkommor? Är inte kupering förbjudet även i England?

En person importerar en "vakttränad" Dobermann från England. Den har kuperade öron. Hur fungerar det i Sverige sen? Vad gäller utställning och tävling är den väl icke godkänd? Men hur fungerar det med avel? Kan den få av SKK godkända avkommor? Är inte kupering förbjudet även i England?
Iaf innan så har svanskupering varit tillåten i England men inte öron, men tror allt är förbjudet där nu.
Den kommer inte få ställas ut och iom att den kommer från ett land med kuperingsförbud kommer de inte heller få möjlighet att exteriörbeskrivas. (Man kan alltså få göra det en gång trots kupering om den kommer från land där det är lagligt. https://www.skk.se/sv/utstallning/regler/kuperade-hundar/).
Hunden kan tävlas som vanligt och dess avkommor kan reggas. Tyvärr.
Jag hade hoppats det skulle hända mer när man ändrade standarden från kuperat till okuperat men så är inte fallet.

Iaf innan så har svanskupering varit tillåten i England men inte öron, men tror allt är förbjudet där nu.
Den kommer inte få ställas ut och iom att den kommer från ett land med kuperingsförbud kommer de inte heller få möjlighet att exteriörbeskrivas. (Man kan alltså få göra det en gång trots kupering om den kommer från land där det är lagligt. https://www.skk.se/sv/utstallning/regler/kuperade-hundar/).
Hunden kan tävlas som vanligt och dess avkommor kan reggas. Tyvärr.
Jag hade hoppats det skulle hända mer när man ändrade standarden från kuperat till okuperat men så är inte fallet.
Aha, jag trodde det var tävlingsförbud också för kuperade hundar? Både inom bruks och lydnad t.ex. ?

Aha, jag trodde det var tävlingsförbud också för kuperade hundar? Både inom bruks och lydnad t.ex. ?
Nej, du får tävla kuperad hund utan problem - precis som du får tävla blandraser etc.
Finns inga regler mot det, du får även göra MH etc.

Är den öronkuperad skulle jag dock tro att den är från någon öststat från början? Det är som sagt olagligt i UK vad jag vet, men ska inte svära på det.

Jo. Svanskupering förbjöds 2007 i England (det finns vissa undantag, t ex arbetande spaniels) och då var öronkupering redan förbjuden sedan länge. Jag googlade och enligt Wikipedia förbjöds det i England, Skottland och Wales redan 1899. Däremot tycks det enligt samma källa ha varit tillåtet till 2011 i Nordirland. Så jag vet inte om det gått att ta in öronkuperade hundar från brittiska öarna på det sättet. Låter konstigt.

Jo. Svanskupering förbjöds 2007 i England (det finns vissa undantag, t ex arbetande spaniels) och då var öronkupering redan förbjuden sedan länge. Jag googlade och enligt Wikipedia förbjöds det i England, Skottland och Wales redan 1899. Däremot tycks det enligt samma källa ha varit tillåtet till 2011 i Nordirland. Så jag vet inte om det gått att ta in öronkuperade hundar från brittiska öarna på det sättet. Låter konstigt.
Ja antingen är den olagligt kuperad eller född i annat land och sedan importerad till England och sedan hit.

Ja antingen är den olagligt kuperad eller född i annat land och sedan importerad till England och sedan hit.

Hur vanligt är det i länder där kupering är förbjudet att det kuperas och exporteras ändå i hopp om att köpare utomlands är korkade om reglerna?

Eller, om det faktiskt varit tillåtet i Nordirland till 2011, så är hunden äldre och lagligt kuperad där? Men jag tycker det låter konstigt att Nordirland skulle ha så avvikande regler.

Hur vanligt är det i länder där kupering är förbjudet att det kuperas och exporteras ändå i hopp om att köpare utomlands är korkade om reglerna?
Är nog vanligare att Serbiska hundar påstås vara från Tjeckien eller liknande för att kunna importera dem tidigare. Då är de givetvis kuperade lagligt, men iom att de påstås vara från typ Tjeckien där öronkupering är förbjudet så blir det lite förvirrat.

Men det händer säkert, förbudet efterlevs nog lite sisådär i vissa länder. Seriösa uppfödare följer nog reglerna dock - det är ev importörer som myglar oftast skulle jag tro.
Tror det är mest Serberna och ryssarna som kuperar numera.

Eller, om det faktiskt varit tillåtet i Nordirland till 2011, så är hunden äldre och lagligt kuperad där? Men jag tycker det låter konstigt att Nordirland skulle ha så avvikande regler.
Låter dock udda att importera en 6 år gammal dobermann, men omöjligt är det ju inte.

Är nog vanligare att Serbiska hundar påstås vara från Tjeckien eller liknande för att kunna importera dem tidigare. Då är de givetvis kuperade lagligt, men iom att de påstås vara från typ Tjeckien där öronkupering är förbjudet så blir det lite förvirrat.

Men det händer säkert, förbudet efterlevs nog lite sisådär i vissa länder. Seriösa uppfödare följer nog reglerna dock - det är ev importörer som myglar oftast skulle jag tro.
Tror det är mest Serberna och ryssarna som kuperar numera.

Trist när det ska myglas :(

Tyvärr tycker jag mig se en uppgång med kuperade importer igen, vilket gör mig ledsen. Dessa hundar reggas sällan in i SKK - och kommer därmed aldrig rasen till gagn. Man varken röntgar eller MHar eller någonting, så officiellt så "finns inte" dessa hundar.
Vi har en ras med hälsoproblem och låga registreringssiffror - vi behöver alla hundar vi kan få sas.

Dessutom har vi en bra dobermannavel i Sverige som jag önskar folk kunde vända sig till istället för att köpa överpriserade importer som prydnad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 948
Senast: Nirvana
·
Avel Hur fungerar det nu med de svenska hingstar (stationerade i Sverige) som är godkända i Oldenburgerförbundet men inte i ASVH - går det...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: Verlin
·
F
Övr. Hund (Kopierat från skk) Kuperade hundar på utställning Med anledning av Kennelfullmäktiges beslut i juni kommer Centralstyrelsen vid...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 343
Senast: Seabaz
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka