Kungslagotto?

Sv: Kungslagotto?

Ja, du skrev ju själv mellanpudel nu och det var det förslaget jag också tänkt.
Hur kunde ni veta att er cockerpoo skulle få trubbigare nos och inte nedärva pudelns smala nos?

Det kan man väl inte veta säkert, men de vuxna cockerpoos vi kollade på hade inte smala nosar som pudlar, och valparna såg även de trubbigare ut än pudelvalpar. Dessutom valde vi den med fetast nos ;D :love:

Nej men de är ju också vattentåliga.

Om det är så att det inte går att rycka "cockerpoo"päls medan den samtidigt inte står emot vatten så är det uppenbarligen inte en bra kombination pälsmässigt. Då kan en ju fråga sig vad blandningen i övrigt har för enastående kvalitéer som i så fall väger upp den undermåliga pälskvalitén.

Jag vet som sagt inte om det är såhär hans vuxenpäls blir, men de portugiser jag träffat har haft precis samma hårlag, och om de inte blir blöta så blir han kanske bättre när han blir stor. Sedan vet jag inte om klippningen avgör, där han är långhårig, typ på huvudet, så blir han juinte blöt ända in, som han blir på kroppen där han är sportklippt ganska kort.

Nåja, nu ska inte tråden handla om vår lilla cockerpoo. Den som är intresserade av vad cockerpooer har för kvaliteer kan väl ta reda på det live isf. Jag ville bara ge min syn på blandningen TS frågade om.

Förlåt för att jag fortsätter OT, och jag är verkligen ingen expert inom detta, men varför skulle en blandning mellan cockerspaniel och pudel få päls med samma egenskaper som en portugisisk vattenhund??? Förstår inte alls hur det hänger ihop. Okej att den SER likadan ut men det betyder väl inte att den står emot vatten på samma sätt?

Tack för all hjälp! Det blir en pudel på sikt. Det är liksom min ras och det är jag som ska den hela dagarna. Vilken storlek vet jag inte ännu.

Ni är underbara!:love:

Kanske lyckades jag inte hitta den då, vilken ras matchar på detta:

Omkring 5-6 kg
Kvadratiskt byggd(dvs inga korta ben/långa ryggar)
Så lite jakt/viltintresse som möjligt
Smart och villig
Fällningsfri, eller så gott som fällningsfri
hmm.. kommer inte på fler krav just nu..

Norfolkterrier eller norwichterrier exempelvis...

Kanske lyckades jag inte hitta den då, vilken ras matchar på detta:

Omkring 5-6 kg
Kvadratiskt byggd(dvs inga korta ben/långa ryggar)
Så lite jakt/viltintresse som möjligt
Smart och villig
Fällningsfri, eller så gott som fällningsfri
hmm.. kommer inte på fler krav just nu..

Renrasig dvärgpudel var förståss på tapeten, men maken hade en del estetiska krav och där föll pudeln på sin spetsiga nos. Hade vi inte hittat en lämplig cockerpoo(med friska föräldrar) hade det nog tillslut blivit dvärg eller mellanpudel.

Löwchen? Fäller inte alls, jagar inte, för smart för de flesta standardhundägare iofs, reaktiv, är byggd som en normal hund. Behöver inte lejonklippas om man inte skall ställa ut (men det är man väl inte intresserad av om man skaffar blandras).

IMG_0651.jpg

...oj vad många vi kommit på ;)

Senast ändrad:

Löwchen? Fäller inte alls, jagar inte, för smart för de flesta standardhundägare iofs, reaktiv, är byggd som en normal hund. Behöver inte lejonklippas om man inte skall ställa ut (men det är man väl inte intresserad av om man skaffar blandras).

IMG_0651.jpg

Löwchen är allt vad jag vill ha....bara allt för liten :crazy:

Fast jag valde inte min blandras för att jag ville ha exakt en sådan utan för att jag ville ta en vuxen omplacering och snubblade över denna. Inte fälla ( allergi ej problem men ville ej ha päls överallt ) Och vara lagom stor.

Förlåt för att jag fortsätter OT, och jag är verkligen ingen expert inom detta, men varför skulle en blandning mellan cockerspaniel och pudel få päls med samma egenskaper som en portugisisk vattenhund??? Förstår inte alls hur det hänger ihop. Okej att den SER likadan ut men det betyder väl inte att den står emot vatten på samma sätt?

Det vet jag inte, men så ser det ut och den känns identisk. Jag får väl låna en vuxen variant och doppa den så vet jag om den har samma egenskaper... Dock tyckte jag nog att storpudeln jag var dagmatte åt förr också drog åt sig vatten som en svamp... Nåja, nog dryftat om den oanade uppsugningsförmågan hos en cockerpoo-päls :p

IMG_0651.jpg

Supersöt :love: men som varande högst standardhundägare, inte lämplig för mig alltså.

Samma känner jag angående terriers, det känns som att risken för att min amatörmässiga hundträning inte skulle vara nog för en terrier...

Fast det är jättesvårt det här, det är en fråga om definition. Min hund får många strävare täckhår när pälsen är längre och därmed vattentät päls vilket en cockerpoo ska ha, men som i all korsningsavel...i samma kull kan det bli 3 hårlag! Min hunds päls är svår blöta ner ordentligt vid bad även klippt, så antar han har ok vattenavstötande effekt?

norfolkterriern i min träningsgrupp har verkligen korta ben. men hon är den sötaste hunden jag någonsin sett. hon ser ut som en liten skurtrasa och så skrattar hon så fort man tittar på henne :love:

Bichon Frisé
korta ben, lång rygg

Sitter som ett frågetecken????? Alla de JAG har sett i utställningsringen är kvadratiska!!!! Bichon Havanaisen däremot är längre i ryggen.

Håller med dig att det är ju faktiskt så att de flesta raser är längre i ryggen än de är höga. Ganska få raser som är kvadratiska, men också ganska få raser som är byggda med väldigt korta ben och väldigt långa ryggar. Och det är väl det sistnämnda som ts inte vill ha.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa... 8 9 10
Svar
194
· Visningar
22 021
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 499
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 633
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24