BernT
Trådstartare
Ni andra som också driver företag, hur överseende är ni med kunder som inte betalar sina fakturor i tid?
Kör egen fakturering (ska gå över till klarna i höst tror jag så jag slipper skiten) och 14 dagar. Jag kan ändå tycka att upp till en vecka extra är lugnt, tillomed 2 bara kunden hör av sig. Har kunden inte hört av sig/betalat efter 1 vecka så lägger jag på påminnelseavgift och skickar faktura igen.
Har nu en som inte svarar på mail (vilket hon gjort innan) och inte betalar. Jag tänkte lämna över det till inkasso på måndag. Eller ska man gå till kronofogden direkt? Jag vet att man som företag ska vara lite försiktig med att skicka sina kunder till typ kronofogden eftersom de då inte lär återkomma. Men jag vill ändå inte ha kunder som inte betalar så det gör mig inget. Att strunta i det är inget alternativ, jag lämnar isåfall hellre över till kronofogden även om personen redan finns där för då får ju personen en anmärkning iaf. Jag vet att kunden kan bestrida men hon skulle förlora i rätten så det är jag också lugn med.
Kör egen fakturering (ska gå över till klarna i höst tror jag så jag slipper skiten) och 14 dagar. Jag kan ändå tycka att upp till en vecka extra är lugnt, tillomed 2 bara kunden hör av sig. Har kunden inte hört av sig/betalat efter 1 vecka så lägger jag på påminnelseavgift och skickar faktura igen.
Har nu en som inte svarar på mail (vilket hon gjort innan) och inte betalar. Jag tänkte lämna över det till inkasso på måndag. Eller ska man gå till kronofogden direkt? Jag vet att man som företag ska vara lite försiktig med att skicka sina kunder till typ kronofogden eftersom de då inte lär återkomma. Men jag vill ändå inte ha kunder som inte betalar så det gör mig inget. Att strunta i det är inget alternativ, jag lämnar isåfall hellre över till kronofogden även om personen redan finns där för då får ju personen en anmärkning iaf. Jag vet att kunden kan bestrida men hon skulle förlora i rätten så det är jag också lugn med.