Kunder som inte betalar

BernT

Trådstartare
Ni andra som också driver företag, hur överseende är ni med kunder som inte betalar sina fakturor i tid?

Kör egen fakturering (ska gå över till klarna i höst tror jag så jag slipper skiten) och 14 dagar. Jag kan ändå tycka att upp till en vecka extra är lugnt, tillomed 2 bara kunden hör av sig. Har kunden inte hört av sig/betalat efter 1 vecka så lägger jag på påminnelseavgift och skickar faktura igen.

Har nu en som inte svarar på mail (vilket hon gjort innan) och inte betalar. Jag tänkte lämna över det till inkasso på måndag. Eller ska man gå till kronofogden direkt? Jag vet att man som företag ska vara lite försiktig med att skicka sina kunder till typ kronofogden eftersom de då inte lär återkomma. Men jag vill ändå inte ha kunder som inte betalar så det gör mig inget. Att strunta i det är inget alternativ, jag lämnar isåfall hellre över till kronofogden även om personen redan finns där för då får ju personen en anmärkning iaf. Jag vet att kunden kan bestrida men hon skulle förlora i rätten så det är jag också lugn med.
 
Ni har inte funderat på att sälja fakturorna vidare? Vi (byggföretag) har gjort det ett fåtal gånger (efter 2-3 månaders dröjsmål) och det var faktiskt värt det, visst att man förlorar en del men det kostar att driva in fakturor också.
Vi har fått gå i konkurs en gång eftersom ett par av våra kunder valde att inte betala sina fakturor i tid (x antal månaders eftergift) idag är vi mycket mer noggranna med hur vi tar betalt. En konkurs pga krångliga kunder är så mycket värre än en liten förlust pga sålda fakturor.
 
Ni har inte funderat på att sälja fakturorna vidare? Vi (byggföretag) har gjort det ett fåtal gånger (efter 2-3 månaders dröjsmål) och det var faktiskt värt det, visst att man förlorar en del men det kostar att driva in fakturor också.
Vi har fått gå i konkurs en gång eftersom ett par av våra kunder valde att inte betala sina fakturor i tid (x antal månaders eftergift) idag är vi mycket mer noggranna med hur vi tar betalt. En konkurs pga krångliga kunder är så mycket värre än en liten förlust pga sålda fakturor.

Har kollat lite på det men måste sätta mig in i det lite mer först. Som jag förstår det har jag 3 alternativ (sälja fakturan, inkasso följt av kronofogden eller kronofogden direkt) så något av dessa blir det. Visst kan man sälja utan "ansvar" dvs de tar över fakturan helt?

Kommer inte gå i konkurs men jag stör mig på att man skiter i att betala.
 
Har kollat lite på det men måste sätta mig in i det lite mer först. Som jag förstår det har jag 3 alternativ (sälja fakturan, inkasso följt av kronofogden eller kronofogden direkt) så något av dessa blir det. Visst kan man sälja utan "ansvar" dvs de tar över fakturan helt?

Kommer inte gå i konkurs men jag stör mig på att man skiter i att betala.

Inkasso. Visma har funkat bra för oss.
 
Men om kunden ändå skiter i det (vilket jag tror) går det automatiskt till kronofogden då eller får jag skicka in en separat "ansökan" (kommer inte ihåg vad det heter) dit?

Nej, de tar över ärendet. I bästa fall får du tillbaka en del av pengarna.

Poängen är att kunden inte kommer undan och man själv slipper göra något mer alls. Inkassobolag driver ofta ärenden hårt.
 
Ni andra som också driver företag, hur överseende är ni med kunder som inte betalar sina fakturor i tid?

Kör egen fakturering (ska gå över till klarna i höst tror jag så jag slipper skiten) och 14 dagar. Jag kan ändå tycka att upp till en vecka extra är lugnt, tillomed 2 bara kunden hör av sig. Har kunden inte hört av sig/betalat efter 1 vecka så lägger jag på påminnelseavgift och skickar faktura igen.

Har nu en som inte svarar på mail (vilket hon gjort innan) och inte betalar. Jag tänkte lämna över det till inkasso på måndag. Eller ska man gå till kronofogden direkt? Jag vet att man som företag ska vara lite försiktig med att skicka sina kunder till typ kronofogden eftersom de då inte lär återkomma. Men jag vill ändå inte ha kunder som inte betalar så det gör mig inget. Att strunta i det är inget alternativ, jag lämnar isåfall hellre över till kronofogden även om personen redan finns där för då får ju personen en anmärkning iaf. Jag vet att kunden kan bestrida men hon skulle förlora i rätten så det är jag också lugn med.

Jag och en kompis har en webbshop.

Det är skönt att ha ett företag som tar hand om fakturorna, men Klarna tycker jag är på tok för dyra. Collector är ett bra alternativ. (Det beror på omsättningen, såklart.) Vi kör faktureringen själva än så länge, men det är mest för att få av våra kunder väljer faktura.

De allra flesta av våra kunder betalar med Swish, och det är underbart smidigt. Vi har Paypal också, främst för kunder utanför Sverige.

Om jag var du skulle jag först lämna det till inkasso, sedan låta dem ta det till KF. Då slipper du lägga energi på det.
 
Ni andra som också driver företag, hur överseende är ni med kunder som inte betalar sina fakturor i tid?

Kör egen fakturering (ska gå över till klarna i höst tror jag så jag slipper skiten) och 14 dagar. Jag kan ändå tycka att upp till en vecka extra är lugnt, tillomed 2 bara kunden hör av sig. Har kunden inte hört av sig/betalat efter 1 vecka så lägger jag på påminnelseavgift och skickar faktura igen.

Har nu en som inte svarar på mail (vilket hon gjort innan) och inte betalar. Jag tänkte lämna över det till inkasso på måndag. Eller ska man gå till kronofogden direkt? Jag vet att man som företag ska vara lite försiktig med att skicka sina kunder till typ kronofogden eftersom de då inte lär återkomma. Men jag vill ändå inte ha kunder som inte betalar så det gör mig inget. Att strunta i det är inget alternativ, jag lämnar isåfall hellre över till kronofogden även om personen redan finns där för då får ju personen en anmärkning iaf. Jag vet att kunden kan bestrida men hon skulle förlora i rätten så det är jag också lugn med.
Jag kanske skulle se på ett annat alternativ än Klarna. De är ganska hårda mot sina kunder och det kan bli bad will mot ditt företag (med tanke på funderingen med Kronofogden).
Men att sälja fakturorna är nog det smidigaste i dag. Kostnaden kan du lägga på fakturan.
Det kan medföra att kunderna hellre betalar med direktbetalning och det är ju inte trist. :)
Lycka till!
 
Jag och en kompis har en webbshop.

Det är skönt att ha ett företag som tar hand om fakturorna, men Klarna tycker jag är på tok för dyra. Collector är ett bra alternativ. (Det beror på omsättningen, såklart.) Vi kör faktureringen själva än så länge, men det är mest för att få av våra kunder väljer faktura.

De allra flesta av våra kunder betalar med Swish, och det är underbart smidigt. Vi har Paypal också, främst för kunder utanför Sverige.

Om jag var du skulle jag först lämna det till inkasso, sedan låta dem ta det till KF. Då slipper du lägga energi på det.
Ot
Tycker ni inte att Swish är alldeles för dyrt i månadskostnad och procent på summan?
 
Jag kanske skulle se på ett annat alternativ än Klarna. De är ganska hårda mot sina kunder och det kan bli bad will mot ditt företag (med tanke på funderingen med Kronofogden).
Men att sälja fakturorna är nog det smidigaste i dag. Kostnaden kan du lägga på fakturan.
Det kan medföra att kunderna hellre betalar med direktbetalning och det är ju inte trist. :)
Lycka till!

Att vara hård mot kunder som inte betalar och inte ens hör av sig är bara positivt.
 
Ot
Tycker ni inte att Swish är alldeles för dyrt i månadskostnad och procent på summan?

Det är ju bankerna som sätter egna priser på Swish, och det skiljer MYCKET mellan olika banker. Vi valde faktiskt företagets bank mycket för deras låga Swishkostnad, det blev LF. Plus att de har förhållandevis låg avgift på utlandsbetalningar (vi importerar en del varor).

300 kronor om året, 1-2 kronor per betalning. Ingen startavgift, ingen månadsavgift, ingen procent på summa. Plus att vår målgrupp är galna Swish.
 
Att vara hård mot kunder som inte betalar och inte ens hör av sig är bara positivt.
De kunder jag tänkte på var i övrigt skötsamma kunder som man aldrig har haft problem med och som inte har betalningsanmärkningar.
Har man dessutom haft 14 eller 30 dagar på fakturan innan kan det bli väldigt dumt.

Som Asta 80 år, som betalar sina fakturor den 25:e varje månad. Hon blir förtvivlad när hon får en påminnelse som ser ut som en inkasso.
+ 250 kr extra på fakturan för att hon betalat på dag 11 istället för dag 10.
Hon tror då inte att hon behöver betala de 250 eftersom hon betalade innan påminnelsen kom. Och smack så har hon ett ärende hos Kronofogden.
Asta handlar aldrig mer på nätet... I varje fall inte av oss. :(
 
Inga kreditförluster på 11 år som egen, jobbat med inkasso tidigare.

Jag hade INTE vänt mig till inkasso. Jag hade skickat en påminnelse, vänligt (förutsatt att kunden glömt), därefter väntar jag 7 dagar och sedan skickar jag ett meddelande att fakturan går vidare direkt till KFM, att det innebär merkostnad för kunden och risk för betalningsanmärkning. Väntar ytterligare tre dagar, sedan lämnar jag ärendet till KFM.

Att skriva ihop ansökan till KFM tar 10 minuter, ungefär samma som det tar att lämna till inkasso.

Just nu har vi ett företag som aldrig betalar i tid, utan tar sig minst 15 dagar extra (på befintliga 45 dagar netto). Bästa affären någonsin med tanke på 0 % ränta på kontot och 24 % i dröjsmålsränta. Plus påminnelseavgift.
 
Jag och en kompis har en webbshop.

Det är skönt att ha ett företag som tar hand om fakturorna, men Klarna tycker jag är på tok för dyra. Collector är ett bra alternativ. (Det beror på omsättningen, såklart.) Vi kör faktureringen själva än så länge, men det är mest för att få av våra kunder väljer faktura.

De allra flesta av våra kunder betalar med Swish, och det är underbart smidigt. Vi har Paypal också, främst för kunder utanför Sverige.

Om jag var du skulle jag först lämna det till inkasso, sedan låta dem ta det till KF. Då slipper du lägga energi på det.

Kör också mest Swish men inte alla vill betala med det. En hel del väljer faktura (och de flesta betalar sina fakturor) lägger på faktureringsavgift så tjänar ju lite extra på fakturor. Men det ska nog lejas bort till klarna. Eller qliro eller collector.

Jag har Swedbank, tycker de är bra. Jag handlar med fabriker mestadels i Europa och tycker inte swedbank tar särskilt mycket betalt för de utlandsbetalningarna.
 
Inga kreditförluster på 11 år som egen, jobbat med inkasso tidigare.

Jag hade INTE vänt mig till inkasso. Jag hade skickat en påminnelse, vänligt (förutsatt att kunden glömt), därefter väntar jag 7 dagar och sedan skickar jag ett meddelande att fakturan går vidare direkt till KFM, att det innebär merkostnad för kunden och risk för betalningsanmärkning. Väntar ytterligare tre dagar, sedan lämnar jag ärendet till KFM.

Att skriva ihop ansökan till KFM tar 10 minuter, ungefär samma som det tar att lämna till inkasso.

Just nu har vi ett företag som aldrig betalar i tid, utan tar sig minst 15 dagar extra (på befintliga 45 dagar netto). Bästa affären någonsin med tanke på 0 % ränta på kontot och 24 % i dröjsmålsränta. Plus påminnelseavgift.

Hon har fått 2 påminnelser samt ett mail om att på måndag lämnas det vidare. Inte ett svar. Kan jag lägga på dröjsmålsränta när jag skickar det till kronofogden? Det står i fakturan att dröjsmålsränta debiteras men osäker på om man får det när den går vidare?
 
Att vara hård mot kunder som inte betalar och inte ens hör av sig är bara positivt.

Precis, de kunderna vill jag inte ha ändå. Känns extra tråkigt då denna person köpt många av en produkt som nu är slut och flera andra kunder mailar varje dag och vill köpa. Hade ju hellre sålt till någon av dessa än att behöva krångla med en som uppenbarligen inte vill betala.
 
Hon har fått 2 påminnelser samt ett mail om att på måndag lämnas det vidare. Inte ett svar. Kan jag lägga på dröjsmålsränta när jag skickar det till kronofogden? Det står i fakturan att dröjsmålsränta debiteras men osäker på om man får det när den går vidare?

Du anger det under punkt 3, uppgifter om fordran https://www.kronofogden.se/download/18.1c1a126b144d4780132131a5/1419251117860/901215.pdf

Sedan under punkt 4 (där har vi alt. 2)
 
De kunder jag tänkte på var i övrigt skötsamma kunder som man aldrig har haft problem med och som inte har betalningsanmärkningar.
Har man dessutom haft 14 eller 30 dagar på fakturan innan kan det bli väldigt dumt.

Som Asta 80 år, som betalar sina fakturor den 25:e varje månad. Hon blir förtvivlad när hon får en påminnelse som ser ut som en inkasso.
+ 250 kr extra på fakturan för att hon betalat på dag 11 istället för dag 10.
Hon tror då inte att hon behöver betala de 250 eftersom hon betalade innan påminnelsen kom. Och smack så har hon ett ärende hos Kronofogden.
Asta handlar aldrig mer på nätet... I varje fall inte av oss. :(

Inkasso / KFm är för dem som inte betalat efter flera påminnelser.
 

Liknande trådar

  • Omröstning Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 332
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde livdjur i september för 48.000:-, dumt nog mot faktura (företag till företag). Förfallodagen var 24/9. Efter ett flertal...
Svar
2
· Visningar
1 507
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
921
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp