P

Piffelina

Vi är nu inne på tredje kudden för dottern, på 2.5 månad. Vad har ni för kuddar till era barn? För de som vi köpt blir platta i mitten efter någon vecka eller två :mad: Vi har testat de som finns i de vanliga barnaffärerna. Funderar på om det finns några andra som är bra eller om man ska köpa en kudde i "vuxenstorlek" för där finns det en uppsjö av dem.

Sv: Kudde

Japp, nu ska man tydligen ha det ;) Det ändras snabbt.

Vi har en mjuk och tunn IKEA-kudde (för barn). Den blir lite tillplattad där han ligger, men den går finfint att "buffa till" varje kväll och få den lagom bullig igen.

min systerson har en liten kudde, men den sover han inte.. han vaknar alltid som pipi långstrump. Samma sak med systerdottern. Vad är kudda för så små barnbra till? :angel:

Den är helkass enligt mig !! Testade den när hon föddes men den blev platt efter en natt.

Jaha. Här ute i Atlanten hinner vi inte med i alla modesvängar ;)

Kan vara bra att veta att det inte är "förbjudet" i alla fall om han vill sova på kudde!

Ingen kudde, för Rasmus ligger aldrig kvar på den.

När han låg stilla i vaggan hade han en kudde ifrån pippilotta.

Den blev platt när hon legat i en timme, så då tycker jag inte den fyller sin funktion. Då kan hon ju lika gärna ligga direkt på madrassen.

Dottern på 1,5 har ingen kudde. Jag har försökt men varje gång lägger hon sig utanför den och så vill hon ha det, så nu har jag tagit bort den. Ska testa igen senare. Sönerna var PRECIS likadana, men har nu sedan några år tillbaka kuddar båda två, så det kommer nog.

Min dotter har en från JYSK, användes även till mitt första barn i 1 år och har inte visat minsta tendens att bli platt. :laugh:
Heter HealthLine, tillverkas av Danfill och ser ut SÅHÄR
Har iofs inte sett dem på Jysk de senaste gångerna jag varit där, men har inte tittat så noga efter just kuddar eftersom jag är så nöjd med min ;)

Vi har heller aldrig haft någon kudde till dottern. Det blev aldrig av att vi skaffade någon och så började hon vända sig och sova på mage tidigt.
Det har gått bra utan också. :)

Jag har aldrig haft kunnde till någon av barnen, den äldsta nu drygt två år. Ingen av dom ligger still, och när de är så små att de inte kan röra sig speciellt mycket tyckte jag det var en onödig risk.

Enda gången jag vet att man rekomenderas använda kudde är om man har barn med ojämn huvudform. Annars behövs det inte.

Enda gången jag vet att man rekomenderas använda kudde är om man har barn med ojämn huvudform. Annars behövs det inte.

Det stämmer inte, man rekommenderar att alla spädbarn som sover på rygg har kudde för att förhindra ojämn/platt huvudform, se bland annat här: http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9337/html2006-114-40.htm

Vi har en kudde från RättStart och den billigaste från IKEA. Den från RättStart är platt från början (tunn), den från IKEA blir som sagt platt efter varje natt (har inte utvärderat om den blev det så fort som du skriver men det kan säkert stämma eftersom fyllningen flyttar sig...).

Jag tror båda ovanstående kuddar är helt ok, men ser man tendenser till platt bakhuvud bör man kanske byta upp sig till något bättre. När jag läste på om detta (tyckte dottern blev något platt) var det många som rekommenderade vuxenkudde och la hela barnet på kudden.

Lycka till!

Ja, givetvis. Jag är lite kvällsdimmig efter ett (par :o) glas vin. Såklart du har rätt, vet inte hur jag kunde skriva så fel. Satt ändå och skrev om den där meningen en tre fyra gånger för att få den rätt. Tror jag ska hoppa i säng nu :angel:

Liknande trådar

Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: ufot
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka