Nebraska

Trådstartare
Är det någon bukefalist som varit där? Jag är lite nyfiken efter ha råkat på att läsa några böcker om landet i lite olika tidsepoker.

Min släkting är där flera gånger om året i förbindelse med arbete och om man inte skall bli ledsen så skall man hålla sig till de guidade turerna...
Kuba är fattigt och ekonomin katastrofalt dålig. Väääldigt fattigt och de allra flesta medborgarna ligger på svältgränsen. De som inte kan odla något själva och dryga ut den dagliga ransonen av bönor, ris och rundstycke, ja de svälter.
När Fidel fortfarande levde så fick alla arbetare ett lagat mål mat på sina arbetsplatser. Nu får de inte det längre.
På alla bilder jag har sett från ön så ser man inga överviktiga människor om man säger så....

Jag hade hellre åkt till de andra öarna runt omkring som har demokrati och lika mycket intressant historia, eller varför inte till paradiset Costa Rica som har samma klimat, massor av historia och ett ännu rikare naturliv.
Jag vill gärna åka till Kuba men väntar till statsskicket ändras.

Hej
Var i Kuba för två år sedan ca och jag kan rekommendera att resa dit. Vi bodde då i Varadero och tog oss guidade turer kring Cuba och besökte St. Clara, Havanna, Trinidad etc.

:eek:

Jag brukar rekommendera alla kubaresenärer att INTE åka till Varadero utan se det riktiga Kuba istället. Varadero är en turistort uppbyggd för utländska turister. Lokalbefolkningen har inte tillträde dit utom om de jobbar där. Varadero är lyxhotell och golfbanor - raka motsatsen mot resten av ön. Jag ser inte poängen med att åka till Kuba om man inte vill se ön på riktigt. Jag tycker man ska bo i casa particulares, dvs hemma hos kubanerna i deras hus.

@hoppsann - Fidel är mig veterligen inte död. Han visade sig senast i januari och jag är helt säker på att de inte kommer att hemlighålla hans död speciellt länge med tanke på hur de hyllar övriga som var med om revolutionen. Jag rekommenderar faktiskt väldigt starkt att åka till Kuba nu med nuvarande statsskick för så otroligt mycket kommer att förändras när bröderna Castro är borta. Jag tror att Kuba kommer bli som Bahamas; ett själlöst turistresmål för rika amerikaner.

@hoppsann - Fidel är mig veterligen inte död. Han visade sig senast i januari och jag är helt säker på att de inte kommer att hemlighålla hans död speciellt länge med tanke på hur de hyllar övriga som var med om revolutionen. Jag rekommenderar faktiskt väldigt starkt att åka till Kuba nu med nuvarande statsskick för så otroligt mycket kommer att förändras när bröderna Castro är borta. Jag tror att Kuba kommer bli som Bahamas; ett själlöst turistresmål för rika amerikaner.[/QUOTE]
Sorry, jag menade givetvis när Fidel regerade och inte Raul...
Vi försöker få hem en svensk medborgare därifrån, det går inte så bra... Trots pass får han inte utresetillstånd. Det går inte att skicka pengar heller, för de tar Raul...
Det ÄR redan ett själlöst turistmål för rika amerikaner och andra... Turism är ju Kubas största inkomstkälla, sedan nickelpriserna fullkomligt rasade.
En av deras ministrar har lovat att 30 nya hotell + golfbanor den närmaste 6-årsperioden.
Vill man se det riktiga Kuba så är det bra att ha med sig jättemycket dollar som man kan handla för i turistbutikerna. Och troligen skänker man bort varenda dollar till de fattiga.
Det är förhoppningsvis bara en tidsfråga innan vi kan ta emot flyktingar från Kuba. Stackars människor!

Hur tog du dig runt på ön? Deras kommunikationer är ju minst sagt skrala.

Min släkting är där flera gånger om året i förbindelse med arbete och om man inte skall bli ledsen så skall man hålla sig till de guidade turerna...
Kuba är fattigt och ekonomin katastrofalt dålig. Väääldigt fattigt och de allra flesta medborgarna ligger på svältgränsen. De som inte kan odla något själva och dryga ut den dagliga ransonen av bönor, ris och rundstycke, ja de svälter.
När Fidel fortfarande levde så fick alla arbetare ett lagat mål mat på sina arbetsplatser. Nu får de inte det längre.
På alla bilder jag har sett från ön så ser man inga överviktiga människor om man säger så....

Jag hade hellre åkt till de andra öarna runt omkring som har demokrati och lika mycket intressant historia, eller varför inte till paradiset Costa Rica som har samma klimat, massor av historia och ett ännu rikare naturliv.
Jag vill gärna åka till Kuba men väntar till statsskicket ändras.

??Fidel lever fortfarande. Hans totalitära regim regerar fortfarande genom hans bror. så... ;)

Man kan ju hoppas att folket gör sig av med det vanstyre som nu råder.
Fria demokratiska val och de medföljande öppna handelsförbindelserna med grannen kan göra Cuba till ett rikt land

??Fidel lever fortfarande. Hans totalitära regim regerar fortfarande genom hans bror. så... ;)

Man kan ju hoppas att folket gör sig av med det vanstyre som nu råder.
Fria demokratiska val och de medföljande öppna handelsförbindelserna med grannen kan göra Cuba till ett rikt land

Skrev i inlägget ovan
Sorry, jag menade givetvis när Fidel regerade och inte Raul...
Fidel lever men brorsan har ju regerat en tid nu.
Det var ju iof först när Raul fick makten officiellt som han sparkade en halv miljon statsanställda och drog in på det fria målet mat.
Jag är helt enig med dig ang. vanstyre. Men det kan knappast folket påverka...
mvh

Det ÄR redan ett själlöst turistmål för rika amerikaner och andra... Turism är ju Kubas största inkomstkälla, sedan nickelpriserna fullkomligt rasade.
En av deras ministrar har lovat att 30 nya hotell + golfbanor den närmaste 6-årsperioden.
Vill man se det riktiga Kuba så är det bra att ha med sig jättemycket dollar som man kan handla för i turistbutikerna. Och troligen skänker man bort varenda dollar till de fattiga.
Det är förhoppningsvis bara en tidsfråga innan vi kan ta emot flyktingar från Kuba. Stackars människor!

Hur tog du dig runt på ön? Deras kommunikationer är ju minst sagt skrala.

Har du ens varit på Kuba, eller pratar du bara om din släktings erfarenheter? Nu var det i och för sig ett par år sedan jag var där, sju för att vara exakt, men det var INTE ett själlöst land då och jag har svårt att tro att så himla mycket förändrats för det är samma styre fortfarande. Vi reste runt med buss och taxi, eftersom det är enda sättet man får färdas på som turist. Vi var i så väl västra som östra Kuba. Vi bodde några nätter på ett hotell i Havanna och några nätter på en resort som heter Maria la Gorda. I övrigt åkte vi bara runt dit vi kände för och bodde i casa particulares. Det var mycket liv och rörelse och väldigt mycket kultur. Vid ett tillfälle hamnade vi vid en krokodilfarm och mötte massor med turister (det var inte långt från Varadero) men i övrigt var det ganska glest på utlänningar. Vi åkte sedan till Nassau från Havanna och vill man mena att dessa orter liknar varandra så har man uppenbarligen inte varit där.

Jag vill inte på något sätt försvara statsskicket i Kuba men på grund av det så är Kuba ett väldigt speciellt land och jag tyckte det gav väldigt mycket att besöka det i nuvarande skick och inte senare, när det omvandlats och blivit som vilken karibisk ö som helst. Men då tycker jag att man ska också åka dit med öppna ögon och inte stänga in sig på en all-inclusive-resort i Varadero. Det är väldigt lätt att ta sig runt, det är lätt att hitta boende, det behöver inte kosta mycket och det är dessutom väldigt låg brottslighet så man behöver inte vara orolig för överfall (som annars är fallet i många andra karibiska länder).

@hvala Jag känner flera som rest precis som du, enklare resor inom landet och samtliga har bott just på casas particulares, och alla har sagt att det varit otroligt intressant och lärorikt.

@hvala Jag känner flera som rest precis som du, enklare resor inom landet och samtliga har bott just på casas particulares, och alla har sagt att det varit otroligt intressant och lärorikt.
Så liftade jag genom Östeuropa före murens fall. Människorna man mötte var underbara, fast kände man efter så fans hela tiden angiveriet och myndigheternas iskalla andedräkt i bakhasorna

Är det någon bukefalist som varit där? Jag är lite nyfiken efter ha råkat på att läsa några böcker om landet i lite olika tidsepoker.

Jag var där för ett par år sedan. Bodde i casa particulares i Havanna och Trinidad, och sen avslutade vi med några nätter på hotell i Varadero för sol och bad innan vi åkte hem. Reste med buss mellan orterna vilket gick utmärkt. Att bara ha bott i Varadero hade verkligen gjort det till en sämre resa, jag har aldrig varit på en så turistig ort tror jag, fanns knappt något annat än stora all inclusive-hotell.

Maten var inte den mest spännande men i övrigt en väldigt intressant resa. Saker och ting kommer säkert förändras i landet närmaste åren, bröderna Castro kan ju inte leva och styra i evighet.

Liknande trådar

Kultur Letar desperat efter böcker att läsa i höstmörkret. Jag älskar böcker med en övernaturlig touch och gärna åt det lite obehagliga hållet...
Svar
16
· Visningar
381
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
850
Senast: machafuko
·
Kropp & Själ Efter graviditet har jag fått så sjukt torra slemhinnor och hud. Läser att många fått god hjälp av havtornstabletter. Men det finns ju...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
5 943
Senast: sthu
·
Samhälle Har senaste veckan blivit uppringd av 5 för mig okända nummer. (svarar inte på nummer jag inte känner igen) När jag kollar upp dessa...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 804
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar