krut i gräset nu?

rebus

Trådstartare
I går när jag tog in hästarna var en av dem svullen vid ganascherna på båda sidorna, såsom de kan bli ibland när man precis släppt dem på bete. Jag har då fått höra att det beror på bra krut i gräset och att de står och tuggar med huvudet nere hela dagen, och efter någon vecka brukar det försvinna.

Jag blev därför förvånad när detta hände i går och likadant i dag. Kan det bero på att det varit väldigt torrt ett tag, sedan har det regnat och gräset har börjat växa igen? Förtjockningarna är borta på morgonen ( de står inne på natten nu), de går i en ganska nedbetat gräshage dagtid.

Sv: krut i gräset nu?

Det behöver inte vara extra krut i gräset, däremot kan det vara att gräset börjat tunnas ut och att hästen därför gnagt mycket mer.. Min ponny fick ofta så förr, ibland riktigt stora "svullnader". Vet sa att det var luft -och slemsäckar som blev ansträngda (om jag inte minns alldeles fel), men inget farligt.

Denna tiden på året är fruktanhalten ofta hög i gräset. Det är en riskperiod för hästar som lätt får fång. Detta blir ännu "värre" om det precis som du skriver har varit en torr period och det sedan kommer regn.

Den info jag fått från djursjukhuset i Hbg var inte att det var krut i gräset utan att gräset är kort. Då uppstår det som mooi skriver.

Om du menarområdet precis bakom ganasherna, vid början av halsen så är det där spottkörtlarna sitter. Att de svullnar där beror oftast bara på att de producerar mera saliv och är helt ofarligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 150
Senast: Kicki081
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 883
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka