Sv: krumrygg

Det har jag inte hört, men karprygg däremot. Då vävls länden uppåt så ryggraden kutar upp typ. Dem kan vara födda så men kan även få det av nån anledning som jag inte minns.

kan det här vara en sån rygg? *nyfiken*

P8310053.jpg

För mig är det ingen karprygg, det är en fysisk blockering som går genom diagonalen höger bak vänster fram.

Ungefär, men de jag sett har haft det betydligt värre. Länden står verkligen upp (som en fena nästan) och det ser liksom ut som hästen går och kutar på ryggen. Har bara läst lite om det, så om din häst har det vet jag inte.. Har för mig att hästar som ej föds med det (extiört fel) får det av tex fel ridning eller smärta. Då är karpryggen ett sekundärt problem, inte nån defekt som när det är medfött. Rätta mig om jag har fel nån... Så den hästen du visar kan mkt väl ha början till det pga ett annat problem.

ja tänk om det är något problem :( hon vilar ju babenen väääääldigt mycket. båda två men det ena (höger) mer. hon gick genom veterinärbesiktning för 3 veckor sen utan problem.
en equiterapeut kommer ut om ca 3 veckor för att kolla och klämma på henne. hon är inte hlt men det känns inte bra att hon vilar benen så mycket. men jaja, ET får säga sitt när hon kommer

ja tänk om det är något problem :( hon vilar ju babenen väääääldigt mycket. båda två men det ena (höger) mer. hon gick genom veterinärbesiktning för 3 veckor sen utan problem.
en equiterapeut kommer ut om ca 3 veckor för att kolla och klämma på henne. hon är inte hlt men det känns inte bra att hon vilar benen så mycket. men jaja, ET får säga sitt när hon kommer

Oj min häst hade exakt samma problem som din. Vilade och växlade bakbenen hela tiden. Vilket iofs inte behöver betyda problem, en del hästar gör det mer andra mindre. Dock var och är det ett problem på min häst och är fortfarande men vi har kommit långt i behandlingen och för ett tag sen hade jag ute en duktig ET som liksom trollade bort en del av symtomen. Nu vilar hon bakbenen när hon behöver och ser mkt fräschare ut i sin benställning. Dessutom sjönk "karpryggen" ca 3 cm. Han sa att hon hade sned höft, förmodligen trillat omkull. Hon har haft problem med inflammationer lite här och var....

En karprygg kan bero på ont i magen, ont i bakknäna eller icke passande sadel.
I så fall går det ju att göra någonting åt.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar