Krukväxter - inspirationstråd

Hallonsoda

Trådstartare
Hejsan!

Jag har precis flyttat till en lägenhet jag verkligen gillar och vill därmed boa in mig ordentligt. Har alltid blivit betagen (ja, nästan bergtagen :D) av vackra växter men har ändå inte utvecklat något särskilt intresse för det förrän nu. Min jakt på ypperliga små skapelser har hittills sträckt sig över google, allehanda handelsträdgårdar på nätet, odlarsidor med kilometrar av artiklar, men trots alla dessa ansträngningar visade sig jakten på heta växter vara väldigt, väldigt svår.

Så, ni bukeanvändare som gjort samma resa, vill ni ge mig inspiration? Just nu vet jag bara att jag har preferenser - men jag har ingen aning om vilka preferenserna är. Snälla, hjälp mig att upptäcka dem! Ge mig era favoriter!

Och btw, vad finns det för klätterväxter som är lätta att odla inomhus med murgröna undantaget?

Tack på förhand!!!

/liten själ

Sv: Krukväxter - inspirationstråd

Jag har alltid gillat växter och för mig har det helt enkelt blivit så att det utkristalliserat sig ett gäng som funkar i mitt sällskap.

Jag absolut älskar hibiskusar. Men de ska vara dubbla! Jag har en sort som kommer från en släkting i ett grannland och som via mina bekanta spred sig till en blomsteraffär och ut över bygden här. Jag ser den ibland och ler.

Hibiskusar är tacksamma att ha men de är svåra att få att funka när man köper dem från affär. De är så behandlade (för att bli knubbiga) så de har svårt att överleva.
Så är det med väldigt många av de växter som säljs i butik. Tar man skott däremot är det enklare att lyckas med överlevnaden.

Bouganvillea är också en kompis jag gillar. Den blommar i överflöd och är bara att klippa ner om vintern så blir den som ny igen.

Jag är rätt ogenerad - ser jag en blomma jag gillar som är möjlig att knipsa skott av så gör jag det. Smyger ner i fickan, tar hem och planterar.

Vill du ha hibiskusskott senare i vinter så hojta. Jag skickar.

Sv: Krukväxter - inspirationstråd

Jag ville ha något som blommade så jag köpte hibiskusar. De kräver att man läser på lite om hur de ska skötas men när jag hade gjort det funkade det jättebra (de är inte omständliga att sköta, bara lite kinkiga). Nu blommar de som bara den.

Jag har också en klängväxt som heter Mandevilla som är jättefin. Hittade den på Bauhaus, av alla ställen. En blomma har jag fått på den hittills. Hoppas på fler så klart. Porslinsblomma vill jag ha också. Mina föräldrar har en som luktar jättegott. Men man ska vara medveten om att det finns många olika sorters porslinsblommor och att de kan vara svåra att få att blomma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka