krubbor, hoar och annan stallinredning

J

Jenni73

Halloj,

Vi har äntligen börjat bygga på fölboxen + sällskapshäst boxen i logen. Vi har shoppat boxväggar och färg för att måla dom. Nu ska jag försöka välja vilken krubba jag ska ha. Min "lilla" princessa verkar ha svårt att komma åt maten i kanterna på krubban så jag skulle vilja ha en som är liksom rundad, men den enda sådan jag sett är svår att plocka av och tvätta. Har ni några bra förslag på bra krubbor?

fråga två. vi kommer inte att dra ut vatten till boxarna i logen så det blir hinkar i stället vad finns det för super praktiskt upphängningsanordning så att inte hinken förstörs? Innan vi fick vattenkoppar i stallet så hängde vi hinkar i kedjor vilket fick till följd att hinkarna blev mer ovala än runda i öppningen.

Förresten ska jag sätta in en vattenhink i fölhöjd när fölis behagar anlända eller når dom upp till mammas vatten om dom tröttnar på mjölk?

Något mer praktiskt tips till mina boxar?

//Jenni

Jag har gjort egna krubbhängare som man kan fästa en vanlig enkel krubba i en sådan dära krubba med två fästen bak.Svårt å förklara.Bra att kunna ta ut krubban varje gång o tvätta och sen dessutom kan hästen inte slita loss den och pajja den :smirk:

Ang. vatten så kan man ju ha sådana små runda kar i boxen som man ex brukar ha i hagen , finns svara med rund "mjuk" kant.Då når båda, det ryms mycket vatten också

När vi hade vattenhinkar hade vi sådana här
ringar som man skruvar upp på väggen och
sätter hinken i.Funkade jättebra!

tack för svaren.

Ang de runda karen. Är det dom som egentligen är till för murbruk du menar? nästan en meter i diameter? Vi har sådana i hagen och jag har funderat på att ha sådana i boxarna också men varit lite orolig att det kanske inte är bra att ha dom på marken. Men det kanske är jag som hittar konstiga grejor att oroa mig för :) Det finns ju väldigt bra med plats åt dom i boxarna, dom kommer att vara nästan 25 kvm styck.

//Jenni

Skaffa hink med platt baksida. Det har jag till alla mina. En bindkrok med brandkårshake håller dem på plats. Köpte först mjuka svarta hhinkar som går att slå sönder isen i på vintern men upptäckte raskt att mina hästar inte gillade den oförstörbara plasten. Nu är det vanliga plasthinkar som man får byta ibland på vintern då de har spruckigt. Krubbor finns med en liten skruv i botten som man lossar på när man städar ur krubban. Fölet kommer att vara stort nog att dricka ur mammas hink när den ska dricka vatten. Se däremot till att sätta saltstenshållaren högt upp då föl gärna äter saltstenar och det är inte så nyttigt för dem.

oj, att dom inte ska äta salt har jag inte haft en tanke på. Hur högt tror du jag måste sätta den? stot är 176 och jag har inte en aning om hur snabbt föl växer. men hennes föl lär som färdig bli runt 170.

//Jenni

Liknande trådar

B
Hästvård Vill se om jag är överdriven med mockningen osv. Jag är ganska noga med allt i mitt liv, inklusive häst och stall.:) Jag mockar både...
2
Svar
32
· Visningar
3 119
Senast: Vica
·
B
Hästmänniskan Foderkrubbor finns i en del mer eller mindre upphetsande former många bra men även några dåliga.. vilka krubbor finns det id et stall...
Svar
6
· Visningar
1 914
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama