Krubbitning

Se över din hästs foderstat, och dess miljö
Kolla även hur den har det i sin mage eller om den har ont på andra ställen.
Vad kan du förbättra för att hästen ska kunna känna sig mindre stressad (och hjälper det)?

Läste att krubbitning ofta kommer av att hästen har ont i magen, typ katarr eller magsår, och sväljer luft för att det frigörs ett endorfin som fungerar smärtlindrande.

Att låta hästen gå med krubbitarrem är således inget som hjälper hästen att bli bättre.
:smirk:
 
Det är lite konstigt för förr när han stod på galoppstallet på jägers så krubbet han aldrig men nu står han hos oss har fri tillgång till hö och är ute minst 8 timmar om dan!! :crazy:
 
Har hästen väl börjat att krubbita och gjort det ett tag så går det inte att göra något åt det, man kan bara förhindra det. Jag hade en häst som krubbet. Smörj in allt i boxen som går att bita på med krubbnix (tror det heter så) det finns att köpa på granngården, det hjälper. Om det går ta bort krubban så att den bara finns där när du ska fodra. Se också över stallmiljön. Han kanske inte trivs där han är nu?? Hoppas det löser sig!

//Rocco
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
399
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp