Krubbiter.

H

Hannzo

Behöver all hjälp & tips ni kan ge mig nu.

Unghästen jag rider (Snart 6 år.) krubbiter.

Han går ute i en STOOOR (& då menar jag STOR) hage med en häst kompis. Finns flera andra hästar i hagarna bredvid. Ute många timmar per dag.

Men, när man t.ex har ridit & släpper ut honom i hagen, så är det FÖRSTA han gör är att gå till en stolpe & krubbiter. :confused:

Han gör det inne i boxen också om han har ätit krafft.

Tips?

Sv: Krubbiter.

heej :)

nu är jag verkligen ingen expert eller så. Men om han nu går i så stora hagar och inte har tråkigt så kanske det inte är på grund av det han biter heller. Det kanske kliar i tänderna på honom? Tänke också att det kanske var om han itne hade en saltsten, men det antar jag ju att han har :P Så att det kliar i tänderna på honom är min teori, om han nu inte har tråkigt.

Läs den hära studentarbetet ang krubbitning. Den är väldigt intressant och ger djupare insikt i varför en häst krubbiter, vad som är utlösande, vad som händer om man byter strö, vad som händer om man drar på krubbitarrem, smetar på sörja på boxkanter osv osv. Många gånger får man ju bara rådet som ägare till krubbitande häst att: dra på en rem. då det är ett välkänt faktum att en häst krubbiter ÄNNU mera när den väl tillåts...någon gång måste man ju ta av remmen menar jag. Många går ju aldrig på djupet med sådana hästar, utan tar bara bort symtomena för stunden med det jag räknade upp. Om man läser arbetet får man ganska stor insikt i hur hästens hormoner reagerar i och med detta beteende.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001663/01/Studentarbete_130.pdf

Krubbitning tros möjliggöra för hästen att bibehålla en normal mag-tarmaktivitet när den får för lite grovfoder. du måste ge mer information om man ska kunna se någon som helst helhet i beteendet. Tex, när den släpps ut i hagen, får den äta då ? Ger du grovfoder ? Vad för grovfoder ? Ensilage/Hö ? ger du mycket kraftfoder ? De flesta krubbitare krubbiter oftast EFTER de fått mat. Varför kan du läsa i länken.

Hästar som får ensilage istället för hö ligger i högre riskzon att utveckla träätning, träätning och krubbitning ligger inte långt i från varandra. Det finns ett visst samband mellan magsår och krubbitning med. Långa tider mellan målena kan utveckla magsår.

Nu skriver du inte hur länge hästen har krubbitit men jag antar att det har pågått i flera år, du kanske inte fanns med i bilden när hästen började? Beteendestörningar är i stort sett omöjligt att få bort, går endast att minska beteendet. Om du inte känner till den utlösande orsaken kan det bli svårt. Antagligen har hästen börjat krubbita pågrund av för lite grovfoder eller för lite utevistelse. Hur mycket hö får hästen och hur många timmar om dagen är den ute? Är hästen kollad på klinik om den har magsår?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka