Krubbiter på HÄSTKOMPISARNA??

skuggi

Trådstartare
Ja, vi har en valack i stallet som luftsnappar/krubbiter, dock tyvärr på sina kompisar i hagen. :confused:
Min tvååring är väl den som blir "använd" mest eftersom han inte säger ifrån eller går undan. Hästarna går på lösdrift och de är alltså tillsammans nästan jämt, och hästen går och krubbiter mest varje gång jag tittar ut i hagen, eller iaf så snart det händer något som insläpp, utsläpp, matning osv.

Nu undrar jag om det här kan vara skadligt för min unghäst?

Han blir ju blöt ända in på skinnet på de ställen kompisen trycker, oftast på manke, rygg eller rumpan. De blir ju inte blöta på samma vis av regn, då är han bara blöt ytterst men torr under.
Sedan tycker jag att han ibland reagerar som att han är öm på dessa ställen, särskilt på ryggen/revbenen... :(

Vad säger ni? Överreagerar jag om jag oroar mig över detta? Vad skulle ni göra?

Jag kletar in honom med "no-bite" förståss, men det verkar som att "tuggaren" vant sig vid smaken.. :(

Sv: Krubbiter på HÄSTKOMPISARNA??

Tycker inte du överreagerar direkt, krubbitare tar ju ganska rejält tag om det dom tar stöd mot så att om hästen är öm på dom ställerna kanske inte är så konstigt om de händer så ofta.

Däremot vet jag inte vad man kan göra åt det, ställa in en stolpe eller nåt som den hästen kanske kan ta istället för dom andra hästarna?

Gar det att satta halsring pa krubbitaren som tas av da och da eller blir det for omstandigt?

Tack för stöd :crazy:

Det finns massor av fina ställen i hagen som hästen kan krubbita på, men gissar att det är mjukare och skönare med en lurvig hästrygg... :cry:

Kan de få inflammationer i musklerna, eller kanske spänningar av detta? Känns inte så kul när det gäller en ung häst som är lite gänglig och som växer... Han är ju dessutom ganska tunn över ryggen, om man jämför med ridhästarna, så musklerna måste ju verkligen bli klämda mot revbenen...

Är det någon som kollat upp krubbitarhästen då ? Magsår är inte ovanligt på hästar som krubbiter. Åtgärda krubbitaren först, så löser sig det andra sen.

En sån krubbitarrem? Ja, det vore ju kanske ett alternativ.. Vet inte om ägaren skulle vara så sugen på det bara.. Vet inte hur säkert det känns med en sån i hagen heller?
Vi har inga grimmor i hagen pga skaderisk...

Jag har.. lyft frågan.. :grin:
Vad jag vet är inte mycket testat för att få den att sluta, man har väl inte tyckt att det varit något problem..

Därav min tråd.. skulle vilja se om jag har belägg för min oro, så kanske jag har bättre argument för att få ägaren att kolla upp hästen. Jag kan inte tvinga någon annan att ta hand om sin häst på ett visst sätt om det inte påverkar mig eller mina hästar kan jag känna. Är ju lite känsligt det där..
Och jag har aldrig hört talas om ett liknande läge, så jag vet inte om jag har något att oroa mig för?

Förstår du min tanke?

Vadå tvinga ? Man kan ju ge råd och förslag. Krubbitning är ju inget som hästar gör för skojs skull.

Mja, fast råd och förslag har jag förståss redan lämnat ifrån mig rikligt av förståss.. :angel:
Tyvärr känns det som att man skakar det av sig och inte tycker att det är ett problem. Hästen verkar inte lida av det själv, han har inte fått kolik eller nått (ännu). Och då är det väl ganska ointressant för ägaren att göra nått mer.

Jo, detta är en ny ägare på hästen, och man har nog sagt till denne att detta beteende är en "ovana" som hästen lagt sig till med sedan tidigare, och att det inte skulle betyda att det är något fel på den, typ magsår osv.

Senast ändrad:

En sån krubbitarrem? Ja, det vore ju kanske ett alternativ.. Vet inte om ägaren skulle vara så sugen på det bara.. Vet inte hur säkert det känns med en sån i hagen heller?
Vi har inga grimmor i hagen pga skaderisk...

Det går bra att ha rem i hagen. Den sitter ju så tajt, så det är ingen direkt skaderisk. Mitt sto som krubbiter har ofta på sig rem i hagen, och det har gått bra de senaste 5 åren.

Är det någon som kollat upp krubbitarhästen då ? Magsår är inte ovanligt på hästar som krubbiter. Åtgärda krubbitaren först, så löser sig det andra sen.

Vet du hur man får bort krubbitning? Då måste du vara den första i världen. Otroligt, dela gärna med dig av denna fantastiska lösning.
Särskilt som hästen redan går på lösdrift...
Magsår botas genom bete och är inte särskilt vanligt på unga lösdriftshästar. På tränande trav- och galopphästar som äter mycket kraftfoder kan det däremot vara en utlösande orsak till krubbitning.

Tack för svar om remmen, vill gärna höra om fler har krubbitarrem på sig i hagen :bow:

Krubbitaren är inte ung(det är min unghäst han använder som stöd), och han är bättre sommartid.
Magsår läker inte alltid ut av sig själv, varken på bete eller lösdrift. Ofta är väl orsaken stress-magsår eller uttråkning? Jag tycker mig se att den här hästen krubbiter mer nu då det hänt lite i flocken, samt att han är mer stressad vid utfodring. Det är en för rasen väldigt svårfödd häst, vilket jag också tolkar som att han kanske har problem med magen.

Jag kan bara referera till hur krubbitarremmen funkar på en av hästarna i stallet.
Det är en äldre häst (nånstans mellan 20-25, long story)
Krubbitare redan när han kom till nuvarande ägare, har han inte remmen på sig kommer koliken som ett brev på posten. Dom har prövat flera ggr.
Krubbiter inte så länge han har tränset på, men om man inte sätter på remmen INNAN man tränsar av är han där DIREKT! och biter i krubban.
Han har haft remmen nu dom senaste 7-8 åren och den tar ju inte bort vanan utan bara hindrar honom från att "njuta" av krubbitningen.
För det ser verkligen ut som han njuter dom ggr han hinner med att ta ett nappatag i krubban

Ok, och den har han förståss i hagen också? Han man någon säkerhetsgrej OM han skulle fastna?
Vi har rätt mycket grenar och prylar i hagen.
Ingen som upplevt att de andra är "taskiga" och drar runt med hästen i remmen? Tycker jag har sett lite sånt med mina, har någon grimma så är de andra där och drar hela tiden..

En häst jag skötte luftsnappade, ännu värre än krubbitning för dom behöver ju inget att ta stöd på.
Han hade sin krubbitarrem på dygnet runt, det var bara när han reds eller kördes som han fick vara utan den.
Det gick hur bra dom helst! hade inte fastnat någon gång fast dom bodde mitt inne i skogen.

Tack för svar om remmen, vill gärna höra om fler har krubbitarrem på sig i hagen :bow:

Jag har rem i hagen på min häst. Det är mkt skog i min hage och utan rem gör han absolut ingenting annat än att stå och krubba på träden. Med rem är han lugn och mår bra. Remmen sitter tajt och det finns ingen risk för skador.

Vill tillägga att han är genomgången från topp till tå, magen kollad och foderstaten anpassad till en "maghäst" utifall ngn undrar. :)

Krubbitare får inte kolik av att krubbita, men krubbitniing har ofta att göra med magsår, så utav masgår kan dom få kolik...inte att bara krubbita.

Travhästar har ingen utbredd krubbitningsproblematik, har faktiskt inte träffat på en enda. Dressyrhästar och fullblod är de som har mest utbredda problem har jag för mig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är ny här, men behöver få lite råd om min häst. Hästen är ett sto som är väldigt snäll och trevlig, dock ganska bestämd. Har...
2
Svar
23
· Visningar
5 181
Senast: eggnchips
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 528
Senast: Heulwen
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 670
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar