Krubbitare..

Sv: Krubbitare..

Svaret är väl mest "något som håller den upptagen ett tag", dvs som inte glufsas i på två blanka. Jag har något svagt minne av att det naturliga för hästen är att äta (inte äta sig mätt, utan småtugga) i upp till 16 timmar per dag.

Vi har en krubbitare i stallet och han står på torv. Jag tycker inte att det är det bästa eftersom han "krubbar" ganska mycket. Har man inte möjlighet att stå på halm kan det vara en bra idé att hänga upp ett nät/en höpåse med halm i boxen.

En av mina är krubbitare och hon har stått både på spån och halm. Tycker inte att hon krubbet mer på spån än halm. För henne var det ingen skillnad.

Det finns en studie som gjorts med krubbitare och olika strömaterial från Slu, Resultatet visade att: hästarna krubbet mycket mer då de har halm i stället för kutterspån eller torv som strömaterial. Hästarna födosöker mer på halm än torv och kutter. Och vanligtvis krubbiter hästar före/efter utfodring. Så födosöket och krubbitningen hänger i hop. Så halm är faktiskt inte det bästa.

var hittade du den undersökningen? har du möjlighet att länka den? håller på med en rapport om krubbitning och vävning och den hade vart intressant att ta upp i rapporten :)

andra undersökningar har gjorts som också visar på att krubbitning faktiskt kan vara genetiskt och därmed inte klassas som en stereotyp.. alltså att man inte kan göra så mkt åt det..

I förra stallet stod han periodvis på halm. I den boxen hade han krubban uppe, men han bet varken mer eller mindre när han stod på halm istället för spån...

I senaste stallet stod han på spån och krubban plockades bort, så hanhade inget att bita på inne.. upplevde att han mådde bättre av det...

men undersök orsaken till krubbitningen, min bet med största sannolikhet pga smärta, halt i 3 ben visade det sig till slut... han finns inte mer, och hade jag bara förstått att det var därför han bet så hade jag tagit honom till veterinär tidigare, jag trodde han bet pga "före detta galoppör som är nervös"... :(

i våras stog min pålle på spån, då bet han rätt mkt även fast jag hade sprayat på anti-bit medel.
nu (sen september) har han stått på halm och han har inte bitit det minsta =)
(bytt stall nu, men tror inte stallet hade något med det att göra)

Intressant undersökning med lite förvånande resultat!

Vill dock peka på ett litet obs i slutsatsen: "I kommande studier bör man undersöka om frekvensen av krubbitning minskar då hästen stått en längre tid på halm." Det verkar alltså som att en eller flera av de fem hästarna i studien inte står på halm i vanliga fall. (Har skummat texten, hittar inga uppgifter om hästarnas "normala" strömaterial.) Författaren påpekar också att det är en pilotstudie och att mer forskning behövs för att säkerställa resultatet.

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat