Krubbitare

T

TheDot

Vad är det som händer "i" hästen när den krubbiter? Lite dum fråga kanske men..

Sv: Krubbitare

Vet inte om du är ute efter just det här svaret; men det som händer är väl att de drar in luft som de 'samlar' på sig? :confused:
Har sett flera fall som är magra också - om det nu kanske beror på att de krubbiter och inte äter..?

Hm... få se nu, jag tror det frigörs endorfiner som verkar lugnande/smärtstillande etc. Är inte helt säker men något liknande är det iaf. Det är därför de tror bla. att tex. magsår på häst kan skapa krubbitning. :)

Hm... få se nu, jag tror det frigörs endorfiner som verkar lugnande/smärtstillande etc. Är inte helt säker men något liknande är det iaf. Det är därför de tror bla. att tex. magsår på häst kan skapa krubbitning. :)

aa, det är typ som knark för dem. Men de kan ju typ få kolik och så...

Vet inte om du är ute efter just det här svaret; men det som händer är väl att de drar in luft som de 'samlar' på sig? :confused:
Har sett flera fall som är magra också - om det nu kanske beror på att de krubbiter och inte äter..?

Då suger hästen luft också utöver krubbitningen! En "vanlig" krubbitare tar stöd och snappar in luft, men luften kommer inte ner i magen, om den verkligen suger luft kommer den ner i magen. Har jag hört iallafall :)

aa, det är typ som knark för dem. Men de kan ju typ få kolik och så...

Min ponny krubbet, hade aldrig kolik! Mitt fullbod krubbet mycket förut, har aldrig haft kolik, men han biter mindre nu efter operationen av lös benbit i somras, har nog bitit mkt för att stilla smärtan... alltså, man säger ofta att krubbitare får lätt kolik, men forskning visar på att det är tvärtom! En häst med redan orolig mage eller oroliga nerver, börjar bita för att lugna sig själv, som min häst gjorde, men han gjorde det pga smärta kanske för att tänka på något annat? Sen kan ju även en häst börja krubbita för att den är uttråkad....

Endorfiner är kroppens eget 'må bra'-horhom. Även vi människor har det, ni som tränar har säkert upplevt dem. De frisläpps i hjärnan och ger en känsla av välbefinnande, och lindrar även smärta.

Det är därför krubbitare ofta fortsätter även om grundanledningen är borta, de har helt enkelt blivit 'beroende' av endorfinkicken (på samma sätt som många som tränar hyfsat hårt blir 'beroende' av den.. Fysisk ansträngning kan utlösa endorfiner).

Dock så är det nog få hästar som börjar krubbita för att få smärtlindring, utan vanligare är av rastlöshet, uttråkning och understimulans, eller som en överslagshandling för att klara av psykisk stress - som kan bero till exempel på smärta i kombination med boxvila och rastlöshet. Hästen kan inte själv ta sig ur situationen och hanterar detta med att ta till överslagshandlingar. För trots smärta är det otroligt ovanligt att icke uppstallade hästar börjar krubbita! Dock har det visat sig i försök att många krubbitare i en engelsk studie markant minskade eller upphörde med beteendet när de fick magsyrereglerande/magsyrhmmande medel. Medan andra hästar biter livet ut, trots att de inte har den minsta anledning, det har blivit en ful ovana helt enkelt och de söker endorfinkicken.

magsyrereglerande/magsyrhmmande medel, vet du några exempel på det??
Jag provade med att ge min magnesium eftersom det skulle vara bra vid magsår... men märkte ingen skillnad då.
Tror att min började bita när han gick på galoppbanan, och sen fortsatte och ökade på pga smärtan han hade pga benbiten!

ska flytta till ett stall nu där han kommer att vara ute mer och har en ljusare box som han också kan titta ut ifrån, hoppas att det stimulerar honom mer så han kanske slutar bita helt :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Krubbitning. Vad beror det på? Smittar det och går det att bota en häst som väl börjat krubbita? Etologen Renate Larssen ger råd.
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka