krubbitare

S

semlis777

varför börjar en häst helt plötsligt å krubbita? vad hjälper krubbitar remmen till och gör???? hur kan man få dom till att sluta krubbita??

En häst börjar krubbita när djurhållningen brister och hästen vantrivs.

Krubbitarremmen ska hindra luften från att komma ned i magen på hästen men tar ju inte bort problemet.

För att sluta krubbita måste hästens miljö bytas snarast! Mer utevistelse, bra foder, korrekt tillämpad foderstat osv osv. Kan vara flera faktorer som är avgörande.

okej hurhårt ska remmen sitta?? tajt eller löst?? man kan inte typ aktivera hästen genom att hänga bollar i taket??kan man inte hindra det lite med att smeta på något som luktar starkt på det stället där den krubbiter, många tips önskas

Våran ponny har krubbbitit i snart 12 år. det finns inget att göra med honom! han går ute från 8 på morron till runt 7-9 på kvällen, rids regelbundet och får mkt variation i ridningen.
Fast vi har ju baa haft honom drygt en månad, så det kan hända det blir bättre med tiden...?

det handlar inte direkt vad han gör runt om krubbitiningem. krubbiter ahn i stallet har ahn tråkigt där.

Remmen tar bara bort symtomen för något.
Dvs krubbitningen "slutar" inte bara för att man tar på remmen, däremot minskar man ju risken för att hästen får tex kolik!

Det kan bero på stallmiljö men även på hur träningen ser ut.
För lite eller för mycket osv.
Kolla över det och försök att undvika situationer där den krubbiter så att man slipper remmen och kan lösa problemet snabbt, annars är det en jobbig ovana de får!

krubbitning är en stress symptom, den trivs inte, en ponny på ridskolan krubbet och fick krubbitar rem det resulterade i att han började snappa luft i stället :(

försök att lista ut vad det är hästen inte trivs med och försök att åtgärda det, aktivering i boxen kan vara en bra ide.

en sak jag gjort till min häst som är billig är att jag har tagit en tom läsk flaska (1,5 l) hägt den i hörnan, gjort ett litet hål på sidan av flaskan och stoppat i godis bitar.

så får hästen lite sysel sätning med att buffa på flaskan för att godbitarna ska trilla ur :)

Hej du!!

Låter som om pållen behöver lite annat och tänka på.
När började han och krubbita?
Varför tror du han gör det?
Man måste fråga "hästen" varför den gör som den gör.

Och hästar som krubbiter mår bäst av att gå ute länge.

Har egna hästar som går ute året om, med tillgång till ligghall. Den ena pållen, ja om hon skulle stå inne på box om nätterna, då skulle hon få en massa olater...tack coh lov slipper hon det för att matte låter henne gå ute.

Denna krubbitar rem hjälper inte själva problemet...bara för stunden.

Sam ( som åxo bor i Kristianstad :)

En häst som "bara börjar" krubbita har det allmänt trist,den kan vantrivas eller är djurhållningen i stallet dålig,sen finns det massa annt som det oxå kan bero på,men ofta är det för att den är understimulerad,men oxå att den kan vara stressad el ja nervös,

få dom att sluta:
rida varje dag, lagom länge lite beroende på hästens ålder
om den kan låta den gå ute ihagen så mycket som möjligt,
ha halm, så den har nått att pilla med
leksaker tex en boll (finns på hööks som tål hårda sparkar och vassa tänder hehe)
remmen funkar faktiskt inte så bra på alla hästar,men om din häst krubbiter är det det första du bör skaffa och se om det hjälper

;) ;) ;) ;)
johanna

Jag har haft min häst i tre år och hon har aldrig tidigare varit krubbitare.
Så flyttade det in en människa med ett gäng stressade hästar i vårt stall. Två av hästarna stod mittemot mitt sto - och de gnagde båda oavbrutet på allt som gick att gnaga på i och utanför boxen.
En dag upptäckte jag att även mitt sto varit på träet inne i boxen, på 8-10 ställen. Jag köpte en burk Cribox (eller var det No-bite?) och smetade på, dels där hon bitit och dels på några andra ställen. Sedan dess har hon inte försökt gnaga på träet igen.
Och de stressade hästarna har tack och lov flyttat. :D

Immer

hej! jag har ett fullblod som är snart tio år, som krubbiter. han stod på täbygalopp som två-åring så jag antar att det är därifrån han fått det av. några tips va man kan göra åt det???????

Nu är det ju inte så att alla hästar som gnager på stallinredningen är krubbbitare. Det är först när hästen tar tag och biter, samtidigt som den sväljer luft. Tydligen bildas det någon typ av endorfin i hjärnan då, som skapar ett beroende. Har hästen fått detta beroende, är det svårt att få bort den ovanan. Enda som hjälper är då en krubbbitarrem, den förhindrar hästen att svälja luft.
Sedan finns det många hästar som gnager på stallinredningen, utan att vara krubbbitare, beroende på sysslolöshet. Där hjälper det kanske med olika aktiveringar för hästen.
En riktig krubbbitare kan till och med välja bort maten och ställa sig och bita, för att få den kick som de är beroende av. En krubbbitar rem får dessa hästar att fungera normalt, samtidigt som man slipper att utsätta dem för den kolik risk, som föreligger när de sväljer luft. Jag har aldrig hört att en riktig krubbbitare har blivit avväjnd från den här ovanan.

hej! jag har krubbitarem (en vanlig) till min häst och jag tycker den funkar bra, men stallägaren säger att det finns bättre att köpa... jag har bara sett de vanliga ... är det nån som vet hur de ser ut + vart man ka köpa dom (har vart på hööks) där finns dom inte! tacksam för svar...

Hej
Jag vet inte om det finns så många olika typer av krubbbitarremmar. De jag har sett är en rem med en ledad metall del som ska sitta runt strupen på hästen. Man sätter den så att den trycker lite på sidan av strupen, och att man får in några fingrar under strupen. Hästen ska kunna äta normalt med den.

Finns en som heter typ Miracle Collar tror jag. Fanns i Hööks-katalogen förut. Hittar den inte på hemsidan nu dock. Kolla i katalogen. Kan hända att den finns under Western.

Det man kan göra om hästen börjar krubbita medan man har den är att ändra hanteringen och roa hästen mer. Nånting trivs den uppenbarligen inte med.

En häst som krubbitit länge (som min) har det inprogrammerat i huvudet. Jag brukar dra paralleller med rökning, att de blir beroende av det! Min häst har minskat krubbitningen avsevärt sedan jag köpte honom från ridskolan han stått på i tio år där han även börjat krubbita. Nu biter han lite medan han äter men det är enda gångerna. Jag har ingen rem på honom för det fungerar inte och han har inte haft rem på ridskolan heller och aldrig haft kolik.

Har läst någonstans att forskare har testat att behandla magen på hästar som krubbiter och samtliga (tror jag det var) slutade när behandlingen var slut.

Kan vara magsår men det är antagligen inte därför de biter utan förloppet är nog - tristess och stress - krubbitning - magsår pga stressen. Magsår kan ju även komma av för lite grovfoder.

Ett bra inlägg: det sista jag hörde var att det finns ett samband mellan kolik (=ont i magen, många diagnoser) och krubbitning. Man har alltid trott att krubbbitning orsakade kolikerna, men nu börjar allt fler misstänka att det är magproblemen som får hästen att sluka luft. (Detta stämmer ju med att kolik uppkommer i dåliga stallmiljöer, eftersom hästar lätt drabbas av magsår och andra stressrelaterade problem)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Krubbitning. Vad beror det på? Smittar det och går det att bota en häst som väl börjat krubbita? Etologen Renate Larssen ger råd.
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Hund, Katt, Andra Djur